Két év után kezdte kerestetni felesége az eltűnt északi-sarki expedíció vezetőjét

GettyImages-92846910
Olvasási idő kb. 8 perc

Minden idők egyik legkatasztrofálisabb és egyben legrejtélyesebb sarkköri kutatóútjának számít a britek által 1845-ben az Északi-sarkra küldött Franklin-expedíció, melynek 129 fős legénysége nyomtalanul eltűnt a jégvilágban. Ma sem tudni, pontosan mi történt az elátkozott expedíciónak is nevezett küldetés résztvevőivel.

Az Északnyugati átjárót akarták felkutatni

A Kanada északi partvidékén, a sarkkörnél található Északnyugati átjáró, mely a Jeges-tengeren keresztül biztosít útvonalat az Atlanti- és a Csendes-óceánra, a 16. századtól kezdve alaposan megmozgatta az európai gyarmatosítók fantáziáját; főleg a britek, kisebb részben a hollandok és a franciák indítottak számtalan expedíciót az átjáró felkutatására, hiszen így kikerülhették a spanyol és portugál ellenőrzés alatt lévő tengeri útvonalakat. A 19. század első felében a Brit Haditengerészet miniszterhelyettese, Sir John Barrow tűzte zászlajára az Északnyugati átjáró megtalálását, négy évtizeden keresztül egymás után küldte a hajókat a sarkkörre abban a reményben, hogy végre rálelhetnek a titokzatos útvonalra.

Sir John Franklin (1786–1847), az eltűnt expedíció vezetője
Sir John Franklin (1786–1847), az eltűnt expedíció vezetőjeWikimedia Commons

Sir John Franklin, a napóleoni háborúk veteránja először 1818-ban az HMS Trent parancsnokaként vett részt az átjáró megtalálását célzó expedícióban, melyet a skót David Buchan kapitány vezetett; a Londonból indult expedíció a vártnál jóval kevesebb sikerrel járt, végül csak a Spitzbergákig sikerült eljutnia. Egy évvel később Franklin már saját maga vezethetett felfedezőutat a sarkkörre, mely a Hudson-öbölből indult felfelé Kanada északi partvidékére, a Coppermine-folyó torkolatához. A szerencse ezúttal még jobban elpártolt a hajósoktól, a parancsnok maga majdnem otthagyta a fogát, amikor beleesett a Hayes-folyó vizébe, de társainak sikerült kimenteniük.

A húszfős legénységből 11 ember odaveszett, egyesekkel a kimerültség, másokkal az éhínség végzett, az élelmiszer-tartalékok ugyanis a tervezettnél jóval korábban elfogytak; a rossz nyelvek még azt is pletykálták, hogy az expedíció egyes tagjai kannibalizmusra kényszerültek túlélésük érdekében. A Coppermine-expedíció katasztrofálisan végződött, mégis híressé tette Franklint, aki a következő években több sikeres expedíciót vezetett a sarkkörre és a világ más pontjaira, a Bering-szoros vidékén tett útja során több száz kilométernyi addig ismeretlen területet fedezett fel, hálából az angol király lovaggá ütötte. 1837-ben a hős felfedezőt Tanzánia kormányzójának nevezték ki, néhány évvel később viszont már ismét azon volt, hogy az Északi-sarkra vezessen expedíciót.

Elindultak az Északi-sarkra, majd nyomuk veszett

Az 1840-es évek derekán az akkor már nyolcvanas éveiben járó Sir Barrow ismét az Északnyugati átjáró addig feltérképezetlen pontjainak felkutatására kívánt expedíciót indítani, melynek parancsnoki posztjával a veterán William Edward Parryt kereste meg, ő azonban életkorára hivatkozva visszamondta a felkérést. A következő jelölt, James Clark Ross a feleségének tett ígéret miatt visszakozott, míg a 32 éves William Fitzjames fiatal kora miatt tűnt alkalmatlannak; végül az admiralitás az 59 éves, szintén kissé túlkoros Franklin mellett döntött. Az expedíció két hatalmas, egyenként több mint 300 tonnás, jól felszerelt és gyors hajó, az Erebus és a Terror fedélzetén indult útnak 1845 májusában: az előbbi hajót Franklin maga irányította, első tisztjeként Fitzjamesszel, a Terror parancsnokának pedig az ír Francis Crozier-t nevezték ki, aki szintén túl volt már több sarkköri expedíción.

Az HMS Terror (korabeli illusztráció)
Az HMS Terror (korabeli illusztráció)Api / Getty Images Hungary

A hajók a Londontól keletre fekvő Greenhithe kikötőjéből indultak útnak május 19-én reggel, összesen 134 főnyi legénységgel; egy rövid skóciai megállót követően Grönlandra hajóztak két szállítóhajó társaságában, melyeknek rakományából tíz ökröt leöltek élelem céljából. Ezt követően a szállítóhajókat hazaküldték Angliába az expedíció öt tagjával együtt, így a létszám 129 főre csökkent; a tengerészek megírták utolsó levelüket családjaiknak, majd elindultak úti céljuk felé. Az Erebust és a Terrort utoljára augusztusban látták bálnavadászok a Grönland nyugati partjainál található Baffin-öbölnél, majd a két hajónak mindenestül nyoma veszett, soha többet nem érkezett róluk hír.

Két év után indultak kutatócsapatok az expedíció nyomában

Több mint két éven keresztül senki sem firtatta különösebben, hová lett az eltűnt expedíció, a parancsnok felesége, Lady Jane Franklin türelme azonban idővel elfogyott, férje hírnevét és befolyásos kapcsolatait kihasználva, parlamenti képviselőket és a sajtót bevetve sürgetni kezdte az admiralitást, indítsanak mentőexpedíciót a két hajó felkutatására. A haditengerészet fejeseit még így sem hozta lázba különösebben a dolog, végül 1848-ban három keresőcsapatot küldtek Franklinék nyomába, a megtalálónak pedig mindössze 20 fontos jutalmat ajánlottak fel. Mindhárom expedíció sikertelenül járt, Franklin azonban ekkorra már egyfajta népmesei alakká vált, akinek megmentéséért Anglia-szerte imádkoztak és szurkoltak az emberek.

Ennek köszönhetően 1850-ben már nem kevesebb mint 11 brit és két amerikai hajó kutatott az eltűnt expedíció után. A mentőcsapatok ekkor találták meg az első nyomokat, melyek talán a Franklin-expedíciótól származnak: a jeges-tengeri Beechey-sziget keleti részén három sírra bukkantak, illetve nyomokra, miszerint a két legénység itt vészelhette át a telet néhány évvel korábban. Semmi sem utalt azonban rá, innét hová mehettek tovább az eltűnt hajósok. Négy újabb évnek kellett eltelnie, mire ismét információk kerültek napvilágra a Franklin-expedíció lehetséges sorsával kapcsolatban: John Rae, aki korábban az első három mentőexpedíció egyikét vezette, a Boothia-félsziget és a Vilmos király-sziget környékét térképezte fel, ahol a helyi inuit őslakosok meséltek neki 30-40 európai hajósról, akik a Back-folyó torkolatánál pusztultak el.

Az expedíció túlélői inuitok társaságában (korabeli illusztráció)
Az expedíció túlélői inuitok társaságában (korabeli illusztráció)Phas / Getty Images Hungary

Az inuitok különböző felszerelési tárgyakat is mutattak Rae-nek, ezüstvillákat és -kanalakat, és azt állították, a fehér tengerészek kannibalizmusra kényszerültek túlélésük érdekében; a kapitány jelentette a feltárt információkat az admiralitásnak, és hamarosan a sajtó is megneszelte a botrányos hírt, melyet Lady Franklin felháborodottan utasított vissza. A haditengerészet 1854. március 31-én hivatalosan halottnak nyilvánította a Franklin-expedíció tagjait, a keresés ezzel lezárult, a parancsnok özvegye – akiről ekkoriban már balladákat írtak Angliában – azonban továbbra sem adta fel a reményt, hogy megtudja, mi történt néhai férjével.

Csak a 2010-es években találtak rá az eltűnt hajók roncsaira

Lady Franklin saját költségén, illetve adakozók pénzéből megbízott egy skót hajóskapitányt, Francis Leopold McClintockot, aki 1857-ben hajózott Aberdeenből a Vilmos király-szigetre, és kutyaszánokkal vágott neki a sziget felderítésének. McClintock csapata talált két, a Franklin-expedíció tagjai által aláírt dokumentumot: az egyik papír, mely 1847 májusában íródott, arról számolt be, hogy a Terror és az Erebus a Beechey-szigetnél vészelte át az előző telet, minden rendben, Franklin kapitány vezeti az expedíciót. A második, 1848 áprilisában keltezett iratban azonban már azt olvasni, hogy Franklin meghalt, a hajókat pedig kiürítették, a legénységek dél felé indultak (ahol valószínűleg mindnyájan odavesztek). A McClintock-expedíció egy csontvázat is talált a Vilmos király-szigeten, mely valószínűleg a Terror egyik tisztjéé, Thomas Armitage-é volt.

Kutatócsapatok a Franklin-expedíció nyomában (korabeli illusztráció)
Kutatócsapatok a Franklin-expedíció nyomában (korabeli illusztráció)duncan1890 / Getty Images Hungary

A kutatást még ezután sem adták fel, az 1860-as években az inuitok között élő Charles Francis Hall indított több expedíciót a Vilmos király-szigetre, ahol táborhelyeket és sírokat is talált; eredetileg úgy gondolta, az eltűnt expedíció egyes tagjai az őslakosok között találhattak menedékre, több száz inuit kikérdezése után azonban bebizonyosodott, nincsenek a szigeten túlélők. A McClintock által feltárt verzióval ellentétben Hall úgy gondolta, a Terror és az Erebus legénysége nem pusztult el 1848-ban, hanem még visszatértek a szigetre, ahonnét 1850-ben indultak el ismét délre.

Százötven évvel később, 2014-ben kutatók megtalálták a tenger mélyén az Erebus, két évvel később pedig a Terror roncsait, jóval délebbre, attól, mint számítottak. A roncsok a Hall által felvázolt hipotézist igazolták, vagyis a két legénység kétszer indulhatott el délre; a pontos tények azonban máig sem ismertek. Az expedíció tragikus sorsáért valószínűleg a túl nagy létszám felelős, ennyi embert ugyanis lehetetlenség ekkora időn keresztül élelemmel ellátni a sarkkörön, továbbá Franklin kapitány hibás döntései is belejátszottak. A parancsnok rossz döntést hozott, amikor nyugatról akarta megkerülni a Vilmos király-szigetet, továbbá nem hagyott maga mögött olyan üzenetet, mely tájékoztatta volna a kutatócsapatokat a további útitervéről.

Szintén hiba volt, hogy a túlélők nem északnak, a kutatócsapatok felé, vagy nyugatnak, hanem délnek indultak, ahol éppen elkerülték a megmentésükre indulókat, illetve a két legénység semmilyen módon nem volt felkészülve a szárazföldi menetelésre, ami szintén közrejátszhatott a tragikus végben.

Ez a férfi előre megírta a Titanic tragédiáját, aztán a hajón halt megEz a férfi előre megírta a Titanic tragédiáját, aztán a hajón halt meg

A Titanic tragédiáját kisregény és novella is megörökítette: megjósolták, mi fog történni.

Tovább olvasom

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!

Az oldalról ajánljuk

  • Offline
60 éve óriási üzleti bukás volt, pedig ma már mindenki használja az ilyen készülékeket
60 éve óriási üzleti bukás volt, pedig ma már mindenki használja az ilyen készülékeket

Elképesztő készülék jelent meg az 1960-as években, úgy tűnt, hogy érdeklődés övezi, de teljes kudarc lett akkor még a vége.

március 24., 15:10

  • Testem
Nem várt helyen azonosították a madárinfluenza-vírust
Nem várt helyen azonosították a madárinfluenza-vírust

Váratlan helyszínen bukkantak rá a veszélyes vírusfertőzésre, ami új kihívás elé állítja a szakértőket.

március 24., 12:41

  • életem
Nem nyugszik az időjárás, az ország kétharmadán érvényes ez a veszélyjelzés
Nem nyugszik az időjárás, az ország kétharmadán érvényes ez a veszélyjelzés

Az időjárás igencsak kellemetlennek ígérkezik ma délután – mutatjuk, hol érvényes a veszélyjelzés.

március 24., 12:21

  • világom
Ez a legbonyolultabb nevű hely a világon: biztosan nem tudod kiolvasni
Ez a legbonyolultabb nevű hely a világon: biztosan nem tudod kiolvasni

Hiába kérdeznék, nem tudnád kimondani, hova készülsz, olyan bonyolult a hely neve.

március 24., 16:00

  • Mindennapi
Figyelmeztet a NAV: közeleg egy sokakat érintő fizetési határidő
Figyelmeztet a NAV: közeleg egy sokakat érintő fizetési határidő

Hamarosan lejár egy fontos fizetési határidő a NAV-nál.

március 24., 17:30

  • Önidő
Ilyenek voltak a tornagyakorlatok száz éve
Ilyenek voltak a tornagyakorlatok száz éve

Egészen más volt egy tornagyakorlat az 1930-as években. Nézd meg ezt a videót!

március 24., 14:00

  • VIP
„Éreztem, hogy lebénult a lábam meg a jobb kezem” – Csernus Imre először beszélt a sztrókjáról
„Éreztem, hogy lebénult a lábam meg a jobb kezem” – Csernus Imre először beszélt a sztrókjáról

Dr. Csernus Imrének a sztrók új felismeréseket hozott – minderről az Indexnek adott mai nagyinterjújában mesélt.

március 24., 13:35

  • Offline
A világ 5 legtovább gyártott autója mind legendás: a Bogártól kezdve a Miniig
A világ 5 legtovább gyártott autója mind legendás: a Bogártól kezdve a Miniig

Ezek az autók nemcsak a gyártósoron bizonyították időtállóságukat, hanem mélyen beépültek a kultúrába.

március 24., 16:46

  • világom
Öt nappal korábban kezdődött a világ leglátványosabb eseménye
Öt nappal korábban kezdődött a világ leglátványosabb eseménye

Évről évre milliókat mozgat meg ez a látványos esemény.

március 24., 14:36

  • Édes otthon
Kitelepítések kezdődtek Sárváron: természetkárosítás miatt volt szükség a gyors közbeavatkozásra
Kitelepítések kezdődtek Sárváron: természetkárosítás miatt volt szükség a gyors közbeavatkozásra

A természetkárosító gyakorlat miatt nem volt más megoldás, mint a szervezett kitelepítés.

20 perce

  • életem
Kőolajat talált a Balaton mellett a Mol: ettől függ, mi lesz a sorsa
Kőolajat talált a Balaton mellett a Mol: ettől függ, mi lesz a sorsa

Újabb kőolajlelőhelyre bukkant a Mol, mutatjuk, mely Balatonhoz közeli településen.

március 24., 11:10

  • világom
Giccsparádé az Ovális Irodában: egyre furcsábban fest Trump birodalma
Giccsparádé az Ovális Irodában: egyre furcsábban fest Trump birodalma

Igazán giccses lesz az Ovális Iroda, miután Donald Trump saját ízlésére formálja.

március 24., 06:00

  • Testem
Ezért van szüksége más étrendre egy férfinak, mint egy nőnek: tanácsok Tomán Szabinától
Ezért van szüksége más étrendre egy férfinak, mint egy nőnek: tanácsok Tomán Szabinától

Diéta vagy fogyókúra? A két szó nem szinonima, amint azt Tomán Szabina tisztázta.

március 24., 18:30

  • Offline
Ki lett az első orosz elnök a Szovjetunió felbomlása után?
Ki lett az első orosz elnök a Szovjetunió felbomlása után?

A világ legnagyobb államának első emberei mindig is a legbefolyásosabb politikusok közé tartoztak. Kvízünkben róluk teszünk fel 10 kérdést.

március 24., 06:46

  • életem
Ezt gondolják a magyar emberek az üvegvisszaváltásról
Ezt gondolják a magyar emberek az üvegvisszaváltásról

Hogy hosszú távon mennyire válik be a visszaváltási rendszer, az még a jövő kérdése.

március 24., 20:00

  • Offline
Készül a világ első 3D-nyomtatott vasútállomása: most kezdik építeni
Készül a világ első 3D-nyomtatott vasútállomása: most kezdik építeni

3D-nyomtatással készülő állomásépület forradalmasíthatja a vasútépítést.

március 24., 11:40

  • Önidő
A Hunyadi nincs egyedül: 4 népszerű magyar történelmi sorozat
A Hunyadi nincs egyedül: 4 népszerű magyar történelmi sorozat

A múlt eseményei mindig újra és újra izgalmas történeteket kínálnak a nézők számára.

március 24., 19:30

  • világom
Ingyen csirkét osztanak ezen a településen: az új gazdákat bármikor ellenőrizhetik
Ingyen csirkét osztanak ezen a településen: az új gazdákat bármikor ellenőrizhetik

Aki nem tartja be az előírásokat, az elveszítheti a lehetőséget.

március 24., 06:30

  • életem
Így figyelik a gyalogosokat: új szabályokat hoznak az utcai arcfelismerésre Kínában
Így figyelik a gyalogosokat: új szabályokat hoznak az utcai arcfelismerésre Kínában

Az arcfelismerő technológia új szabályozása június 1-jén lép hatályba.

március 24., 10:36

  • Édes otthon
Csak ezt a megoldást válszd házilag, ha eldugult a lefolyó
Csak ezt a megoldást válszd házilag, ha eldugult a lefolyó

Ha a lefolyó eldugul, egyetlen biztos megoldás lehet arra, hogy házilag megszüntessük az akadályt.

március 24., 19:00

  • életem
Ha erről a számról hívnak, ne vedd fel: egyetlen alkalom is súlyos ezrekbe kerülhet
Ha erről a számról hívnak, ne vedd fel: egyetlen alkalom is súlyos ezrekbe kerülhet

Ezért hívnak tömegével külföldi telefonszámról. Aki válaszol a hívásokra, rengeteg pénzt veszíthet!

március 24., 10:06

  • életem
Földrengés rázta meg Magyarországot: ezeken a településeken te is érezhetted
Földrengés rázta meg Magyarországot: ezeken a településeken te is érezhetted

Több földrengést is mértek Magyarországon.

március 24., 07:46

  • Önidő
Ne dőlj be ezeknek a népszerű úti céloknak: máshogy néznek ki a valóságban
Ne dőlj be ezeknek a népszerű úti céloknak: máshogy néznek ki a valóságban

A legfelkapottabb helyek sokszor inkább kiábrándítóak, mint lenyűgözőek.

március 24., 07:25

  • életem
Retró tévéreklámok: te hányra emlékszel?
Retró tévéreklámok: te hányra emlékszel?

A költségvetésben vagy a technikai bravúrokban jelentkező hiányosságokért a retró tévéreklámokban mindig kárpótolt a humor.

március 24., 08:50

  • életem
Ha ezzel hívnak a munkahelyedről, azonnal tedd le a telefont
Ha ezzel hívnak a munkahelyedről, azonnal tedd le a telefont

Már a munkahelyi telefonokkal is vigyázni kell, csalás is lehet mögötte.

március 24., 07:00

  • életem
Ezt tedd, ha a munkahelyeden rólad pletykálnak
Ezt tedd, ha a munkahelyeden rólad pletykálnak

Ha ezt tudod, nemcsak elejét veheted, hanem el is altathatod a munkahelyi pletykát.

március 24., 08:20

  • Édes otthon
1 milliós bírság lehet a vége, ha így használod a lépcsőházat
1 milliós bírság lehet a vége, ha így használod a lépcsőházat

Jól nézd meg, mit tárolsz a házban, mert akár több százezres bírságot is fizethetsz.

március 24., 09:05

  • életem
Kevesen ismerik ezt a támogatást: százezrek igényelhetik húsvét előtt
Kevesen ismerik ezt a támogatást: százezrek igényelhetik húsvét előtt

Egyszeri, húsvét előtti támogatást igényelhetnek nyugdíjasok, alacsony jövedelműek és gyermeket nevelők 2025-ben is.

március 24., 08:06

  • világom
Ezeréves hidat döntött össze az áradás Spanyolországban
Ezeréves hidat döntött össze az áradás Spanyolországban

Videón, ahogy az áradás elsodorja a hidat.

március 24., 08:36

  • Offline
10 ezer parkolóhelyet szüntetnek meg ezért a gyalogosövezetért: félezer utcából állna
10 ezer parkolóhelyet szüntetnek meg ezért a gyalogosövezetért: félezer utcából állna

Az alacsony részvételi arány ellenére jelentősen bővülhet a gyalogosövezet.

március 24., 09:36

Érdekességek