Veszélyes helyzet: mit tegyek, ha defektet kapok menet közben?

GettyImages-670291390

Vannak olyan váratlan helyzetek, amelyekre sokan nincsenek felkészülve, így amikor megtörténik a baj, nem tudnak megfelelően reagálni, ami csak újabb problémákat szül. Ilyen az az eset is, amikor menet közben beüt egy defekt.

Az ADAC német autóklub statisztikái szerint a defekt egyáltalán nem ritka jelenség. Németországban a defektes abroncs a negyedik leggyakoribb meghibásodási ok az autóknál, ami azt jelenti, hogy egy átlagos sofőr nagyjából hétévente részesül benne. Ez azt mutatja, hogy nagyon is indokolt lehet felkészülni rá.

Mitől kaphat defektet az autó?

A defekt nem mindig olyan látványos, mint ahogy azt a filmekből megszokhattad (és nem csak egy éles tárgy vagy egy későn észrevett úthiba válthatja ki). Van, amikor az abroncsban lévő nyomás lassan kezd szivárogni, így észleléséhez némi vezetési tapasztalat és odafigyelés szükséges.

A probléma korai felismerése megakadályozhatja, hogy valami extrémebb és határozottan észrevehető esemény, például egy durrdefekt történjen.

Ha nem akarsz defektet kapni menet közben, fontos, hogy megfelelő legyen a keréknyomás
Ha nem akarsz defektet kapni menet közben, fontos, hogy megfelelő legyen a keréknyomásManuel-F-O / Getty Images Hungary

A kiváltó okok általában a következők:

  • A jármű túlterhelése.
  • Alacsony guminyomás.
  • Ütéskárosodás (az erőhatás súlyosságától függően a defekt azonnal vagy később is bekövetkezhet).
  • Egy jelentősebb vágás az abroncson, ami miatt az gyorsan levegőt veszít.
  • Egy kisebb lyuk, amely észrevétlen marad, de lehetővé teszi, hogy a levegő lassan elhagyja az abroncsot.

Mit tegyek, ha menet közben észlelem?

Természetes, ha egy defekt ijedtséggel tölt el – főleg, ha szabályosan szétrobban a kerék –, de fontos, hogy megpróbáld megőrizni a hidegvéred. Ha ez sikerül, akkor az alábbiakat kell tenned:

  • Ragadd meg szorosan a kormányt, hogy ha az autó félrehúzna, akkor még időben korrigálhass.
  • Bármit is diktálnak az ösztöneid, ne taposs bele a fékbe. Ez az irányítás teljes elvesztéséhez vezethet.
  • Enyhén gyorsíts, és próbáld egyenesben tartani az autót.
  • Emeld fel a lábad a gázpedálról, hogy az autó elkezdjen lassulni.
  • Kapcsold be a vészvillogót.
  • Óvatosan kormányozz a jobb oldali sávba (ha többsávos úton közlekedsz), ügyelve a többi autóra.
  • Lehetőség szerint teljesen húzódj le az útról, és keress egy vízszintes pontot, ahol megállhatsz.

Innentől kezdve már csak azt kell mérlegelned, hogy képes vagy-e feltenni a pótkereket. Ha nem, akkor a kerékcseréhez értelemszerűen kérj segítséget.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek