Birkanyájak közt járt a híres budapesti villamos: ezért volt rá nagy szükség

budapest villamos ló.png
Olvasási idő kb. 7 perc

A 51-es villamos birkanyájak és legelésző lovak között hajtott át a Bivalyréten. Érintette viszont a budapesti használtcikk-piacot, ahova rengetegen jártak ki csencselni.

Gyerekkoromban volt, hogy csak azért szálltunk a barátommal villamosra, hogy eljussunk Budapest belvároson túli részeire. Nem a cél, hanem maga az út volt a lényeg. Ültünk a kissé kényelmetlen faüléseken, vagy álltunk a peronon, lógva az akkor még bőrből készült kapaszkodókon, és élveztük, ahogy ismeretlen tájakon bumlizunk keresztül. Utánoztuk az indulást jelző berregőt, a kerekek jellegzetes csikorgását vagy a villanymotor feldübörgő hangját, ahogy a szerelvény erőlködve nekilódult – rég nem volt már kalauz, aki ránk szólt volna. Manapság a Bartók Béla úti ipari csuklósokon – ami az egyetlen régről megörökölt típus – vagy a felszíni közlekedést felváltó, sötét alagutakban futó metrókon ezek az érzések már aligha reprodukálhatók, pedig sokan nosztalgiával gondolnak vissza azokra az időkre, amikor még szinte mindenhova villamossal lehetett eljutni.

Az 51-es viszonylatú budapesti villamos titka

A tömegközlekedési járatok útvonalát általában úgy tervezik meg, hogy minél több embert szolgáljanak ki a lehető legnagyobb hatékonysággal. Ez azt jelenti, hogy a járatok a legforgalmasabb területeket kötik össze, ahol a legnagyobb az utasforgalom. Emellett figyelembe veszik a városi infrastruktúrát, az utazási igényeket és a különböző közlekedési módok közötti átszállási lehetőségeket is. Az útvonalak optimalizálásának célja, hogy az utasok gyorsan és kényelmesen elérhessék céljukat, miközben minimalizálják a zsúfoltságot és az utazási időt. Budapesten azonban sokáig járt egy olyan villamos, amely lakatlan részeken döcögött keresztül. 

Így irányítják a háttérből Budapest közlekedésétÍgy irányítják a háttérből Budapest közlekedését

Megmutatjuk, milyen belülről az a hely, ahonnan egész Budapest tömegközlekedését szemmel tartják, és ha szükséges, azonnal beavatkoznak.

Tovább olvasom
Budapesti villamos gémeskúttal: meglehetősen szokatlan kép
Budapesti villamos gémeskúttal: meglehetősen szokatlan képVizsnyiczai Erzsébet / Fortepan

A sínek mellett birkanyáj, a közeli halmokon lovak legelésznek a napsütésben

– festette le az 51-es villamos útvonalát a Képes Újság 1978-ban. A cikkből az is kiderül, hogy a képeken szereplő gémeskutat az 1940-es évek elején Barta Miklós készítette, aki a közeli tanyáján száz birkát, háromszáz csirkét és lovakat is tartott.

Már 130 éve megvoltak a villamossínek

A viszonylat első szakaszát a Nagyvárad tértől Kispestig 1938-ban nyitották meg, de  az ottani sínek története 45 évvel korábbra, 1893-ig nyúlik vissza: ezeken közlekedett  a kőbányai iparvasút és egy még szokatlanabb járat, a kispesti szemétvasút is. Cséry Lajos budapesti képviselő vállalta ugyanis a főváros szemetének elszállítását, összekötve azzal, hogy a még használható anyagokat kiválogattatja belőle. A szemetet az Ecseri úti állomáson gyűjtötték össze, ahonnan vasúton szállították a Nagykőrösi úti válogatótelepre.

Sorompó állította meg a villamost, ha jött keresztbe a vonat
Sorompó állította meg a villamost, ha jött keresztbe a vonatTim Boric

Ennek a két vasútnak a vágányain indult el az 51-es, azután 1958-ban társadalmi munkában áthelyezték a síneket a szeméthalmok közül a Bivalyrétre (az ott készült idilli képeken látszó dombok tehát valójában szeméthegyek, amiket benőtt a fű), ekkor ment rajta tovább a villamosforgalom Pestimre vasútállomásig a kimondottan falusias, lakatlan tájon. 1961-től ez lett Budapest leghosszabb, több mint 12 kilométeres villamosvonala a Nagyvárad tér és Pestimre központja között, amely a lakatlan szakasz ellenére mégis rendkívüli népszerűségnek örvendett.

Az egykori felsővezetéktartó oszlopok ma már vágányok nélkül árválkodnak
Az egykori felsővezetéktartó oszlopok ma már vágányok nélkül árválkodnakWolf Géza

A Cséry-telep alapjain a Nagykőrösi úton alakult ki a használtcikk-piac, ahol a kezdeti zsibárusokat egyre inkább felváltották a Nyugat-Európából becsempészett új ruhák és műszaki cikkek

– mondta el a Díványnak Róka Kálmán régiségkereskedő, aki maga is itt kezdte pályafutását.

A járat halálát a 3-as metró, illetve az M5-ös autópálya kiépítése jelentette, végül 1983-ban szűnt meg. 51-es jelzéssel Ferencváros és Pesterzsébet között ma is jár ugyan villamos, ám ennek útvonala már nem egyezik meg a korábbival.

Az 1905-ben készült villamost betolják Ferencváros kocsiszínbe
Az 1905-ben készült villamost betolják Ferencváros kocsiszínbeWolf Géza

A megmentett villamos majdnem 120 éve készült

Az idők folyamán többféle villamostípus is közlekedett ezen a vonalon. A legérdekesebb talán annak a két kocsinak a története, amelyek eredetijét még a Schlick Gépgyár építette 1905-ben, de azután a második világháborút követő mizéria miatt az egyik épen maradt motorkocsi berendezéseit kettészedve ikresítették őket: innentől fogva már csak együtt voltak üzemképesek. A 2576-2577-es pályaszámot viselő szerelvény egészen az utolsó pillanatig járt az 51-es vonalán, annak felszámolása után pedig 1984-ben menthetetlenül felkerült az oldalukra a selejtezést jelentő nagy kék S betűk. 

Így utaztak fürtökben a pesti villamosokonÍgy utaztak fürtökben a pesti villamosokon

A pesti villamosokon, sőt a buszokon is tömegével lógtak kívülről az utasok. Mutatjuk, hogy néztek ki.

Tovább olvasom
A selejtezésre előkészített villamos egy angol gyűjtőnek köszönhette a megmenekülését
A selejtezésre előkészített villamos egy angol gyűjtőnek köszönhette a megmenekülésétKomjáthy Zoltán

Hogy mégis megúszták a szétvágást, az annak köszönhető, hogy Lewis Lesley angol gyűjtő felfigyelt rájuk, és megvette a West Yorkshire Transport Museum számára. A Bradford külvárosában lévő kiállításon nemcsak felsorakoztatták a villamosokat, buszokat és trolikat, hanem folyamatos nosztalgiajáratként futtatták azokat, amelyek még üzemképesek voltak. Magyarországi szerzeményük 1995-től három éven át rótta köreit a külföldi környezetben, mígnem a Transperience nevet viselő kísérlet, hogy a veterán járműveket trendibbé és vonzóbbá tegyék a nagyközönség számára, kudarcot nem vallott. Az üzemeltető ugyanis hét számjegyű adósságot halmozott fel, és nem forintban, hanem angol fontban. 

A bradfordi felsővezetékeket úgy alakították ki, hogy villamosok és trolibuszok is tudják használni
A bradfordi felsővezetékeket úgy alakították ki, hogy villamosok és trolibuszok is tudják használniSteve Kemp

Így tért haza az öreg villamos

A hányattatott sorsú budapesti páros ekkor a  North Eastern Electrical Traction Trust tulajdonába került, amely mindenféle régi tömegközlekedési eszköz megmentésén ügyködik. Mivel azonban ez a gőzhajóktól a repülőgépekig mindent magába foglal, értelemszerűen kevesebb rivaldafény irányult szegény magyarokra. Ráadásul a tárolásukra szolgáló csarnokot le akarták bontani, hogy egy  high-tech látogatói attrakciót hozzanak létre helyette. 

A kétkocsis villamos kilóg a motorkocsik sorából
A kétkocsis villamos kilóg a motorkocsik sorábólWolf Géza

A helyzetet látva Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület (MaViTE) 2008-ban tárgyalásokat kezdett a villamosok hazahozataláról. Mivel ennek költsége már akkor nyolcmillió forint körül járt, a közlekedési örökségünk megőrzésére alakult civil szervezetnek hosszabb időbe tellett összeszedni a szükséges pénzt. Végül 2013-ban két kamionnal elindultak Franciaországon, Belgiumon, Németországon és Ausztrián keresztül Magyarországra, így három évtized után ismét hazai sínekre gördülhettek. 

A Hungária kocsiszínben pakolták le őket, de onnan hamarosan átkerültek a Fradinak becézett ferencvárosi remízbe, ahol már 6 éve folyik a felújításuk, és várhatóan még további 2–3 év lesz, mire újra önerőből megmozdulhatnak

– mondta el a Díványnak Roflics Gergő, aki szerint azért vesz igénybe ennyi időt a  visszamagyarosításuk, mivel az angliai közlekedtetés miatt odakint az áramszedőiket és az ütközőiket is lecserélték, a belső terüket pedig teljesen átalakították. 

Ha a hazatért magyar villamos elkészül, több mint 10 darabból fog állni a BKV nosztalgiaflottája
Ha a hazatért magyar villamos elkészül, több mint 10 darabból fog állni a BKV nosztalgiaflottájaWolf Géza

A két kocsi egy híján 80 évig járta a budapesti síneket,  párban pedig 12 évig közlekedtek. Ha túlesnek a felújításon, talán még egyszer ennyi ideig járhatnak együtt a nosztalgiázók kedvében. 

Ha arra is kíváncsi vagy, milyen volt Kádár János vonata, arról ide kattintva olvashatsz.

Ilyen volt Kádár János vonataIlyen volt Kádár János vonata

Rangos külföldi vezetők, de még a rendszerváltás utáni magyar miniszterelnökök is előszeretettel használták Kádár legendás vonatát.

Tovább olvasom
Oszd meg másokkal is!

Az oldalról ajánljuk

  • Offline
Több oka is van, amiért a kutyák a semmit ugatják: egy közülük elég ijesztő
Több oka is van, amiért a kutyák a semmit ugatják: egy közülük elég ijesztő

Meglehetősen ijesztő, ha kutyánk az éjszaka kellős közepén, láthatólag minden előzmény nélkül ugatni kezd – ennek bizony oka van!

április 7., 14:00

  • Offline
180 éves az első magyar olvasókönyv: így tanultak belőle az elsősök
180 éves az első magyar olvasókönyv: így tanultak belőle az elsősök

Szerette volna gyermeke jövőjét megalapozni, ezért olvasókönyvet írt a magyar asszony. Könyvét később generációk forgatták. Megmutatjuk.

április 7., 16:00

  • Offline
Szívbeteg is lehet a macskád, ha nem veszed komolyan ezt a parazitafertőzést
Szívbeteg is lehet a macskád, ha nem veszed komolyan ezt a parazitafertőzést

Kevéssé ismert tény, hogy a macskák számára a szúnyogok is hatalmas veszélyt jelenthetnek: az általuk terjesztett fertőzés végzetes is lehet.

április 7., 16:46

  • VIP
„Úgy érzem, újra felfedeztek” – interjú Györgyi Annával
„Úgy érzem, újra felfedeztek” – interjú Györgyi Annával

Györgyi Anna hatvanhoz közeli nőként is szeretné egy főszerepben megmutatni magát a filmvásznon.

április 7., 18:30

  • Testem
A világ leghalálosabb járványa megismétlődhet: aggasztóan magas a gümőkóros esetek száma az Egyesült Királyságban
A világ leghalálosabb járványa megismétlődhet: aggasztóan magas a gümőkóros esetek száma az Egyesült Királyságban

Nagyon sok esetet fedeznek fel, a rettegett betegség járványos terjedése miatt aggódnak a szakemberek.

április 7., 14:36

  • életem
Új helyszíni bírságot vezetnek be Magyarországon: 20 ezer forintot fizethetnek a szabályszegők
Új helyszíni bírságot vezetnek be Magyarországon: 20 ezer forintot fizethetnek a szabályszegők

Azok, akik megszegik a vonatkozó szabályt, 20 ezer forintos helyszíni bírságra számíthatnak.

április 7., 17:30

  • Offline
Gyászol Vilmos és Harry herceg: Diana halálát idézi fel friss veszteségük
Gyászol Vilmos és Harry herceg: Diana halálát idézi fel friss veszteségük

Vilmos és Harry is közel álltak az elhunythoz.

április 7., 15:10

  • világom
Imádják a turisták ezt a látványosságot, pedig rengeteg tragikus sors kötődik hozzá
Imádják a turisták ezt a látványosságot, pedig rengeteg tragikus sors kötődik hozzá

A sok szomorúság mellett egy szerelmes legendát is összekapcsoltak vele.

4 órája

  • Mindennapi
Fertőtlenítik a járműveket Magyarországon: ezeket a pontokat jelölte ki a rendőrség
Fertőtlenítik a járműveket Magyarországon: ezeket a pontokat jelölte ki a rendőrség

Több helyen kell a járművek fertőtlenítése miatt fennakadásokra számítani.

április 7., 13:36

  • Mindennapi
Újabb öt traffiboxot telepítenek – itt mérik majd a sebességet
Újabb öt traffiboxot telepítenek – itt mérik majd a sebességet

Az első sebességmérő telepítésének munkálatai már meg is kezdődtek.

április 7., 12:10

  • Offline
Hatalmas összegért kelt el az Óz vörös cipője
Hatalmas összegért kelt el az Óz vörös cipője

Rekordösszegért kelt el az Óz ikonikus vörös cipője.

április 7., 19:30

  • Szülőség
Kétpercenként hal bele egy nő gyermekszülésbe: drámai adatok
Kétpercenként hal bele egy nő gyermekszülésbe: drámai adatok

A szülésbe Afrika Szaharától délre fekvő részén hal bele a legtöbb nő.

április 7., 11:40

  • világom
Ezek a legelképesztőbb állathangok: a koala tényleg sokkolni fog
Ezek a legelképesztőbb állathangok: a koala tényleg sokkolni fog

Erre biztosan nem számítottál, végighallgatni is nehéz ezeket a bizarr állathangokat. Azért próbáld meg.

április 7., 07:00

  • Édes otthon
A kertedben is megterem a növény, amivel kiválthatod a kávét
A kertedben is megterem a növény, amivel kiválthatod a kávét

A kertünkben vagy az árokparton is begyűjthetjük a kávé helyettesítésére szolgáló gyógynövényeket.

április 8., 05:46

  • Testem
Félperces otthoni teszt segíthet felismerni a rákbetegséget
Félperces otthoni teszt segíthet felismerni a rákbetegséget

A rák mellett más súlyos betegségek meglétét is jelentheti, ha nem lesz jó az eredmény.

április 7., 06:30

  • életem
Nem gond, ha felnőttként plüssállattal alszol, mondják a kutatók
Nem gond, ha felnőttként plüssállattal alszol, mondják a kutatók

Felnőttként is ugyanolyan jó hasznát vehetjük a plüssállatoknak, mint gyermekként.

április 7., 19:00

  • Offline
Esmeralda, Isaura, Betty: emlékszel még, mi történt a népszerű telenovellákban?
Esmeralda, Isaura, Betty: emlékszel még, mi történt a népszerű telenovellákban?

Rémlenek még az ikonikus jelenetek és fordulatok?

április 7., 06:46

  • lájfhekk
Figyelmeztet a Google: fontos adatokat veszíthet el, aki nem lép időben
Figyelmeztet a Google: fontos adatokat veszíthet el, aki nem lép időben

Nem érdemes halogatni, nehogy adatvesztés legyen a vége a Google újításának.

április 7., 11:10

  • világom
Nem szeretik a turistákat ezen a szigeten: kedvezményt kap, aki megváltozik
Nem szeretik a turistákat ezen a szigeten: kedvezményt kap, aki megváltozik

Ez a az egész világ számára példaértékű lehet.

április 7., 08:50

  • Offline
12 órát kell várni baleset után az ellátásra: összeomlás előtt állnak a közszolgáltatások Észak-Írországban
12 órát kell várni baleset után az ellátásra: összeomlás előtt állnak a közszolgáltatások Észak-Írországban

A kórházi várólisták hossza és a mentális betegek mennyisége is arra utal, hogy az ellátásokat az összeomlás veszélye fenyegeti.

április 7., 09:36

  • világom
Újraindítanák a súlyosan sérült ukrán atomerőművet az oroszok: nagy baj lehet belőle
Újraindítanák a súlyosan sérült ukrán atomerőművet az oroszok: nagy baj lehet belőle

Az ukrán atomerőmű újraindításának orosz terve képtelen ötletnek tűnik.

április 7., 08:36

  • Mindennapi
Árstop jöhet a bankoknál: két napjuk van lépni
Árstop jöhet a bankoknál: két napjuk van lépni

Szerdáig kaptak haladékot a bankok, utána hatósági árstop jöhet.

április 7., 10:06

  • világom
Orosz kémszenzorokra bukkant a brit haditengerészet a szigetország közelében
Orosz kémszenzorokra bukkant a brit haditengerészet a szigetország közelében

Az oroszok oligarchajachtokat bevetve is kémkednek.

április 7., 10:36

  • életem
Fontos dokumentum tűnik el a tb-ből: ez lesz helyette
Fontos dokumentum tűnik el a tb-ből: ez lesz helyette

Jelentős változás élesedik a tb-dokumentumokkal kapcsolatban.

április 7., 09:06

  • Testem
Ezt a hibát követi el a legtöbb magyar, ha megcsípi egy kullancs
Ezt a hibát követi el a legtöbb magyar, ha megcsípi egy kullancs

A fertőzött kullancs csípése akár végzetes is lehet.

április 7., 07:26

  • világom
Emmanuel Macronnak olyan illata van, hogy alig lehet kibírni, állítja egy könyv
Emmanuel Macronnak olyan illata van, hogy alig lehet kibírni, állítja egy könyv

Emmanuel Macron több kellemetlen szokására is rávilágít a kötet.

április 7., 08:20

  • Mindennapi
Jeges hideggel és hózáporokkal tér vissza a tél, de már látszik a vége
Jeges hideggel és hózáporokkal tér vissza a tél, de már látszik a vége

Mutatjuk, mikor enyhülhet a jeges hideg.

április 7., 08:06

  • Testem
Csonttörő vírust mutattak ki egy magyar nőnél: így fertőződött meg
Csonttörő vírust mutattak ki egy magyar nőnél: így fertőződött meg

Egy 52 éves magyar nőnél diagnosztizálták a magas lázzal és súlyos fájdalommal járó fertőzést.

április 7., 07:46

Érdekességek