Taxisok és zenészek is láttak benne lehetőséget – tényleg nagy biznisz ma a futárkodás?

futár cover
Olvasási idő kb. 11 perc

Idén márciusban szinte egy emberként zártuk magunkra a lakásunk ajtaját. Csak akkor hagytuk el az otthonunkat, ha muszáj volt, boltba pedig csak a számunkra előírt idősávban mentünk. Csak olyankor találkoztunk egymással, amikor tényleg kellett, az otthon töltött órákat pedig igyekeztünk a lehető legjobban kihasználni. Ennek, és az éttermek korlátozott nyitvatartásának köszönhetően az ételfutárcégek forgalma egyik pillanatról a másikra hatalmasat nőtt. Azok közül, akik a vírus miatt veszítették el a munkájukat, rengetegen jelentkeztek futárnak, miközben olyan éttermek is bevezették a házhoz szállítást, amelyeknél korábban ez nem volt opció.

De mi történt a futárcégeknél a korlátozások bevezetése után? Milyen változásokat hozott a vírushelyzet, milyen újításokkal igyekeztek biztonságosabbá tenni a szolgáltatás működését? Honnan merítettek erőt ebben a rendkívül feszített tempóban?

A Piqniq Budapest és a Mastercard közös, Tanulj, fejlődj! – Nagykép a gasztronómiáról című, három hónapos projektje keretében ezekről kérdeztük a magyar piac két legnagyobb futárcége, a Wolt és a NetPincér munkatársait.

Itt kezdődik minden

A NetPincér mára már több mint egymilliós megrendelői bázissal rendelkezik, illetve Magyarországon egyedülállóan több mint 3000 étterem és más üzleti partner érhető el rajtuk keresztül. Saját NetPincér GO futárszolgálatuknak köszönhetően pedig több mint 30 településen biztosítanak teljes infrastruktúrát a házhoz szállításhoz. „Mivel a rendelések a vírust megelőzően is folyamatosan növekedtek, nehéz megmondani, hogy az elmúlt hónapok változásaihoz mennyiben járult hozzá a járvány, viszont mi úgy látjuk, hogy ez csak egy faktor volt sok másik mellett” – mondja Blaumann Debóra, a NetPincér marketingigazgatója.

Gyakran előfordul, hogy együttműködés céljából az ételfutárcég keresi meg a kiszemelt éttermet, az utóbbi hónapokra azonban mégsem ez volt a jellemző. Nemcsak éttermek, de élelmiszerboltok, kávézók és cukrászdák is felvették a kapcsolatot a futárcégekkel, mert a kieső forgalmat megpróbálták házhoz szállítással pótolni. Ezzel kezdetét veszi az egyeztetési folyamat. „Ha ez megtörtént és mindkét fél aláírta a szerződést, akkor addig, hogy az étterem láthatóvá váljon a felhasználók számára, még szükséges pár lépés” – meséli Juhász Alexa, a Wolt marketingvezetője. Náluk ugyanis a felületre felkerülő képeket általában a saját fotósuk készíti el, az étterem vezetősége és személyzete pedig egy tréning keretein belül sajátítja el a rendszer működését. A Wolt egyébként is nagy hangsúlyt fektet a rendelési folyamat résztvevőinek képzésére, az étterem munkatársai mellett a futárok és az irodai dolgozók, a support team tagjai számára is szerveznek oktatást.

Mindenkit váratlanul ért a járványhelyzet

Annak ellenére, hogy a NetPincér már több mint 21 éve foglalkozik ételszállítással, és jelenleg Magyarországon több mint 800 településen elérhető a szolgáltatásuk, a megemelkedett rendelésszám kihívás elé állította őket. „A kialakult új helyzet valóban gyors reakciót igényelt részünkről: egyik napról a másikra kellett átállnunk az otthoni munkavégzésre, miközben százával jelentkeztek az új partnerek országszerte, és erősen nőtt a rendelések száma is” – meséli Debóra. A feszített munkatempó mellett arra is volt kapacitása a cégnek, hogy újabb funkciókkal bővüljön a szolgáltatás. Megjelent például az online borravaló adásának lehetősége, felgyorsult az információáramlás a rendelés státuszával kapcsolatban, ezek a funkciók pedig a vírushelyzetet követően is elérhetők lesznek. A tavaszi időszak alatt bevezették az online felvételi folyamatot, aminek hatására megháromszorozódott a cég felvételi kapacitása: már nemcsak a regisztráció, de a betanulási folyamat is online zajlik, csökkentve ezzel a személyes kontakt szükségességét. A szerződéskötést követően pedig az új futárok azonnal el is tudják kezdeni a munkát. Emellett sikerült már az első időszakban felgyorsítani az új partnerek csatlakozási folyamatát, így a jelentkezéstől számítva akár már három napon belül elindulhat a kiszállítás.

Már nem csak éttermekből szállítanak
Már nem csak éttermekből szállítanakRuzsovics Dorina

„Az év elejéhez képest az éttermi partnereink száma körülbelül háromszorosára nőtt: 600-ról 1700-ra. Ebből 5-600 partnert mindössze 2-3 hét alatt vettünk fel a rendszerbe, a március–áprilisi időszakban” – mondja a woltos Alexa. Ez idő alatt egyébként sok olyan étterem csatlakozott hozzájuk, akik korábban nem gondolkodtak házhoz szállításban, jellemzően azért, mert a betérő forgalom minden kapacitásukat lefoglalta. Ezenkívül több olyan partner került a rendszerbe, akik korábban csak egyetlen kiszállítócéggel dolgoztak együtt, de a koronavírus okozta helyzetben fontos volt, hogy minél több emberhez elérjenek, minden pluszmegrendelés számított nekik.

Az ételfutárcégeken keresztül történő házhoz szállítás általában olcsóbb a partnerek számára, mint egy saját kiszállítás üzemeltetése. Ilyen esetekben nemcsak a futárflotta fenntartására, de a marketingre fordítandó összeg sem az éttermet terheli, megrendelés hiányában pedig semmit sem kell fizetnie az étteremnek.

A Wolt csapata számára a hirtelen jött növekedés az eddigi legnagyobb kihívást jelentette az elmúlt két és fél évben, mióta Magyarországon is jelen van a cég. Bár céljuk volt a terjeszkedés, az év végére tervezett eredményt a vírushelyzet hatására már tavasz közepén elérték. „Nem erre az ütemre voltunk berendezkedve az eszközállományt és a csapat kapacitásait illetően, de szerencsére van akkora szabadságunk és érzi mindenki annyira sajátjának a Wolt ügyét, hogy körülbelül duplázott munkaórákkal, de meg tudtuk oldani azt a pár kritikus hetet márciusban és áprilisban, amíg nem sikerült új kollégákat felvennünk” – emlékszik vissza Alexa. Az érintkezésmentes funkciót pár nap alatt, Magyarországon elsőként vezették be. Ezt szeretnék megtartani hosszú távon is választható opcióként, hiszen a vírustól függetlenül bármilyen élethelyzetben szükség lehet rá. Ezenkívül nem terveznek működésbeli változásokat, a szolgáltatás minőségét mindenképp szeretnék megtartani a növekedés mellett is.

A legnagyobb kihívást az első pár hét okozta
A legnagyobb kihívást az első pár hét okoztaRuzsovics Dorina

„Bár az utóbbi időben túlnyomóan az új potenciális partnerek kerestek meg minket, előfordulhat az is, hogy mi keresünk meg egy-egy éttermet, cukrászdát vagy éppen élelmiszerboltot, mert érdemesnek tartjuk őket arra, hogy csatlakozzanak a NetPincérhez” – mondja Debóra. Ilyenkor minden esetben megvizsgálják a csatlakozni kívánó céget, hogy minőségi szempontból megfelel-e a NetPincér kritériumainak. De nem elég egyszer átmenni a rostán, az együttműködő éttermek és élelmiszerüzletek értékeléseit folyamatosan monitorozzák. Az utóbbi hónapokban egyébként olyan ütemben bővült a nem éttermi kínálat, hogy a NetPincér felületén külön részt kaptak ezek a boltok. A jelentkezők túlnyomó többsége egyébként Budapestről és az agglomerációból került ki, de folyamatosan nő a vidéki csatlakozók száma is. „Ennek kifejezetten örülünk, hiszen a célunk, hogy országszerte bárki átélhesse a netpincérezés élményét, legyen szó egy finom pizza, kávé vagy kenyér vásárlásáról.”

Érdekesség, hogy a járvány alatt csatlakozók közül eleinte sokan csak ideiglenes megoldásként tekintettek a platformokra, a pozitív tapasztalatok hatására azonban az éttermek jelentős része megtartotta a házhoz szállítás lehetőségét.

Kihívásból akadt bőven

Bár jelentkezőkből nem volt hiány, kihívást jelentett a cég számára a nagyjából 1000 új futár felkészítse és felszerelése. A korlátozások kihirdetését követő első napokban összeszedtek minden meglévő felszerelést, a hiányzókat pedig berendelték külföldről. „Ez volt az első nagyobb kihívás, amit meg kellett ugrani” – mondja Varga Gergő, aki amellett, hogy hosszú évek óta futárkodik, mára már a Wolt belsős operációs csapatának tagja. Futárnak egy online felületen keresztül lehet jelentkezni, ahol időpontot kell foglalni egy online tájékoztatóra. Itt minden fontos információ elhangzik a munkáról, a résztvevők kérdezhetnek, az egész pedig egy teszt kitöltésével zárul. Ez alapján dönti el a Wolt, hogy együttműködnek-e a jelentkezővel. Annak érdekében, hogy a már meglévő futárok se maradjanak munka nélkül, állandóan monitorozzák a munkavégzésüket, visszajelzést kérnek tőlük, és mindig csak annyi új munkatárssal szerződnek, amennyire valóban szükség van ahhoz, hogy zökkenőmentesen történjen a kiszállítás. Az utóbbi hónapokban sok vendéglátós és taxis jelentkezett, de voltak zenészek és színházi dolgozók is, akik a futárkodásban látták meg a lehetőséget. Vannak, akik már visszatértek az eredeti szakmájukhoz, de sokuknak annyira bejött az új munka, hogy megmaradtak futárnak, akár csak félállásban is.

A sikerélmény az egész cégnek nagy lendületet adott
A sikerélmény az egész cégnek nagy lendületet adottRuzsovics Dorina

„Ahhoz, hogy igazodni tudjunk a megemelkedett rendelésekhez, a cégen belül is nőni kellett, növelni kellett az ügyfélszolgálaton dolgozók számát is. Korábban 20-30 főből állt, jelenleg 60-70 fő alkotja a supportot. Ők azonnal reagálnak mindenre, a futárok és a vásárlók észrevételeire is, ez pedig nagyon nagy előnyünk a konkurenciával szemben” – meséli Gergő. A vásárlóknak és a partnereknek is rengeteget számít, hogy nem csetrobotokkal kommunikálnak, nem kell hosszú perceken keresztül várni a vonal végén, amíg sikerül egy élő emberrel beszélni, hanem azonnal választ kapnak. Panasz esetén pedig szinte minden esetben kártérítést kap a megrendelő.

„Sok mindenben felkészültebbek vagyunk, mint az első hullám során, mert már volt miből tanulni. Tele vagyunk felszerelésekkel és jelentkezőkkel” – mondja Gergő.

Nem csak a saját, mások egészségéért is felelősek

„Alkalmazkodni kellett az új szabályokhoz, az új higiéniai előírásokhoz. Sok új futár is érkezett, át kellett állni az új rendre. Ez nehéz volt, de nem nagyon volt választásunk” – kezdi Ledacs Róbert, a NetPincér futára, amikor az utóbbi hónapok tapasztalataira terelődik a szó. A legnagyobb változást az állandó maszkviselés és a rendszeres fertőtlenítés jelentette, de mind a megrendelői, mind a futárok oldaláról meg kellett szokni az érintkezésmentes kiszállítást is. Erre egyébként nincs központi utasítás, a megrendelő jelzi, hogy hol hagyja a futár a csomagot, kiszállítás után pedig telefonon értesíti a futár a vásárlót. „Ezzel egyébként voltak jó tapasztalataink, sokan voltak, akik kedves üzeneteket hagytak a megbeszélt helyen, megköszönték a munkánkat.”

Rengeteget tanultak az elmúlt időszakból
Rengeteget tanultak az elmúlt időszakbólRuzsovics Dorina

A futárok jól fogadták az érintkezésmentes kiszállítás lehetőségét, nagyobb biztonságban érzik magukat tőle. Természetesen még így is jó elővigyázatosnak lenni, hiszen nemcsak a saját, de a megrendelők egészségéért is felelősek, ez pedig egy olyan tényező, amit mindig szem előtt kell tartani. Az ételszállító cégek biztosítják a maszkokat és a kézfertőtlenítőket. „Ehhez azonban időpontot kell foglalnunk, hiszen nálunk járványbiztos előírás, hogy mi sem jöhetünk be az irodába csak úgy” – mondja Róbert.

A NetPincér szeretne mindenkinek lehetőséget adni, aki futárként látja a jövőjét, ugyanakkor törekednek arra, hogy a meglévő futárokat se érje hátrány. „Futárkodni lehet kerékpárral, robogóval vagy autóval, lényegében a közlekedési eszközt a futár dönti el. Fontos, hogy az sem jelent problémát, ha a jelentkező futár nem rendelkezik közlekedési eszközzel, mert a NetPincér segít szerezni” – meséli Debóra. Futárként egyébként nincs két ugyanolyan nap az ember életében. Maguknak osztják be az idejüket, útközben mindig történik valami, és bár nagy odafigyelést igényel a munka, rengeteget lehet tanulni belőle.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Az utóbbi hónapokban a futártársadalomról összességében elmondható, hogy mindenki jobban figyel magára, ha kicsit is erőtlenebbnek érzik magukat, mindenképp kihagynak egy-két napot. Komolyabb betegség esetén természetes az orvosi kezelés, de a koronavírus-pozitív futárok sem maradnak magukra, a hivatalos karantén végéig számíthatnak támogatásra az ételszállító cég részéről.

Borítókép és címlapkép: Csabai Kristóf / Dívány.hu

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek