Legutóbb január 15-én változtatott a szabályain a Ryanair. A két táskával érkező, és az elsőbbségi beszállásért nem fizető utasok nagyobb kézipoggyásza azóta a gépek rakterében kerül elhelyezésre, csak a 35x20x20 centis válltáskájukat vihetik magukkal beszálláskor. A járatonként 100-120 csomag ingyenes ki- és bepakolása ugyanakkor a vezérigazgató Michael O’Leary szerint túl nagy teher a légitársaság számára – írja a Telagraph.
"Jó ez így"
Az elsőbbségi beszállásért 1750 forintot kért egyébként a légitársaság, ennek hiányában érkezés után a szalag mellett kellett várakoznia a második, nagyobb kézipoggyászokra az utasoknak. Annak idején (hivatalosan) a beszállás felgyorsításának érdekben változtatott a szabályokon a pluszköltségekből napi 1,8 milliárd forintos profitra szert tevő Ryanair. A méltatlankodó utasok szerint azóta bőven van hely a fedélzeten. O’Leary szerint pedig „ez jó”:
Semmi kétség nem férhet hozzá: mind a személyzet, mind az utasok azt mondják, hogy azóta senkinek nem kell harcolnia a helyekért beszálláskor, és ez jó így.
Van, aki ennél is többet keres egyébként a kisebb-nagyobb pluszköltségeken: a Spirit 2016-os bevételeinek 46,4 százaléka származott például innen, szemben a Ryanair bevételeinek 26,8 százalékával.
Egy plusz díj majd megoldja
Az újabb szabályváltozás könnyen lehet, hogy tovább növeli majd ezeket a költségeket, és a Wizz Air-hez hasonlóan a Ryanair-nél is külön kell majd fizetni a második poggyászért az ingyenes raktéri elhelyezés helyett.
A januárban életbe lépett előírásokat a „teljes konyhaszekrényt” a fedélzetre felvihető bőröndjeikbe tuszkoló utasok miatt vezette egyébként be a fapados légitársaság. A kézipoggyászok elhelyezéséért kialakuló kisebb-nagyobb csetepaték elkerülése végett más légitársaság is bevezetett már hasonló intézkedéseket: a Jet2-nél azért kell fizetni, hogy ne a raktérben helyezzék el a táskákat, az Easyjetnél pedig azért, hogy az „elsők között” érkezzenek meg a szalagra az ott tárolt kézipoggyászok.