Míg máshol a plus-size és idős modell vagy éppen a szőrös láb jelenti a másság iránti tiszteletet a divatházaknál, addig hazánkban úgy tűnik, ez az autizmus. Ezért nemcsak fúrtunk-faragtunk a Design Hét alatt, de a Hyggben lecsekkoltuk, hogy mit tudnak azok a ruhák, amiket kifejezetten az autisták érzékelési és öltözködési szokásaihoz igazítottak. Ez volt ugyanis a vezérfonala a Perceptual Thinkers 2018-as tavaszi-nyári kollekciójának, amit a Miskolci Autista Alapítvánnyal karöltve készítettek el és amivel a Magyar Formatervezési Díj 2017 során elnyerték az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság különdíját.
Az autizmussal élő emberek egy részének bőre különösen érzékeny, (hiperérzékenység) mely egyes külső fizikai hatásokat – az átlag ember számára észrevehetetleneket – ők kínzónak érzékelhetnek.
“A ruha összekapcsol, megérint, kommunikál. Az öltözködés képes arra, hogy reflektáljon viselőjére, segítse, hogy egyedi igényeihez kapcsolódjon, legyen az ember akár autizmussal élő vagy hétköznapi” – vallja a hazai piacon frissnek számító márka, melynek célja, a felelős és tudatos vásárlás terjesztése, ami később lehetővé teszi, hogy környezettudatos anyagokat használjanak vagy megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztassanak.
Érintés során sokkal erősebb, intenzívebb impulzus éri őket, mint a tipikus embereket, mely egyaránt lehet pozitív és negatív töltetű érzés.
A Perceptual Thinkers (PT) projektet már korábban elismerte a szakma, 2015-ben Diák kategóriában vitte haza a Magyar Formatervezési Díjat, tavaly pedig az InStyle különdíját zsebelte be. A márka alapítója, Szalkai Dániel 2014-es, hat különböző öltözékből álló diplomamunkáját ezúttal Merényi Zita divat- és textiltervezővel és Szász Eszter design- és brand managerrel keltette életre, a végeredmény pedig egy semleges, pasztell színpalettán mozgó, hordható kollekció lett.
“A 2018-as tavaszi-nyári kollekciót a taktilitás inspirálta. Az autista emberek hétköznapjaiban a taktilis érzékelés nagyon fontos szerepet tölt be. Érintés során sokkal erősebb, intenzívebb impulzus éri őket, mint a tipikus embereket, mely egyaránt lehet pozitív és negatív töltetű érzés. Ez az érzékelési forma nagy hangsúlyt kap az öltözködésükben is, hiszen az alapján választják ki napi viseletüket, hogy miben érzik jól magukat, ezt befolyásolhatják a színek, az esetleges ábrák illetve a textil alapanyaga és struktúrája....Ennek megfelelően bizonyos darabokon pl: külső varrást használtunk, más esetben pedig az anyag minősége vagy a szabás egyedisége biztosítja a viselés könnyedségét” – tudtuk meg a kollekcióról, ami három fő irányt képvisel, a pressziót, az érintés-belső érzetet valamint a szimbólumot és technológiát.
Nemcsak a Perceptual Thinkers tervezőit ihlette meg az autizmus a szezonban, hanem a Müskinnt is, aki az Autistic Art Alapítvánnyal közösen készítettek egy olyan táskakollekciót, amiben a Miskolci Autista Otthon rajzcsoportjának képi világa köszön vissza.
“A táskák kívülről letisztult, egyszerű darabok, a különleges világ belülről ismerhető meg. Akárcsak egy autista otthon és az ott élők művészeti világa” – áll a dizájnstúdió sajtóanyagában, melyből azt is megtudtuk, hogy a táskák mellett található kommentárok azokból a szövegekből vett idézetek, amiket Tarr Hajnalka, a rajzfoglalkozások alapítója néhány évvel ezelőtt a miskolci rajzcsoport tagjainak módszereiről, technikáiról és alkotásairól készített. A hátizsákok, válltáskák, clutchok és neszeszerek mellett kulcstartó és füzet is készült az autista otthon lakóinak rajzaival, ezeket a budapesti Typo Bárban tudod beszerezni.