Az Amerikai Fogyasztói Elégedettségi Index friss jelentése szerint a turisták általánosságban sokkal elégedettebbek a hotelekkel, mint egy évvel korábban. "Ez valószínűleg annak tudható be, hogy mivel Airbnb-től a legnagyobb hotelekig bezárólag annyira sokféle szálláslehetőség közül lehet választani, a szállodáknak muszáj a legjobbat nyújtaniuk" – írja a Lifehacker. És a legjobb alatt nyugodtan értsd azt, hogy ha kell, elintézik, hogy pucéron meditálhass a szálloda teraszán, vagy októberben karácsonyfát állítanak a családi banzájhoz – és ezek már hazai példák, mindjárt bővebben is szólunk róluk.
De előtte tisztázzuk, hogy a hülye kérések teljesítésén túl mitől lesz igazán jó egy hotel. A Hotels.com szállásfoglaló oldal ugyanis 148 millió mondatot elemzett, amiben korábbi vendégek mesélnek élményeikről a világ minden tájáról. Ez alapján állították össze a tökéletes hotel képletét, ami egyébként sokkal többet mond el az emberek alapvető szükségleteiről, mint a fancy szállodai trendekről.
Milyen a tökéletes hotel?
A felmérés eredményei szerint a tökéletes hotel legfontosabb ismérve, hogy tiszta: ez a szempont harmincötször gyakrabban fordult elő mint az ingyen wifi. A második legfontosabb jellemző a segítőkész személyzet, a harmadik pedig a kényelmes ágy. Nem túl meglepő módon a hotel elhelyezkedése, és ár-érték aránya is fontos a választásnál. De nem a legolcsóbb helyeket keresik az emberek, hanem az olyanokat, ahol azt érezhetik, hogy megérte rá pénzt kiadni.
Ami már egy fokkal meglepőbb, hogy kifejezetten boldoggá teszi még a turistákat, ha van kávéfőző a szobában. Az olyan extrák viszont, mint a hangszigetelés, a medence, az ingyenes reggeli vagy a wifi messze nem olyan fontosak, mint a fenti dolgok. De persze senki nem utálta, ha voltak ilyenek is a szállás mellé.
Melyik hotelek járnak a legközelebb a tökéleteshez?
Az amerikaiak szerint például ezeknek a láncoknak a tagjai:
- Hilton
- Hyatt
- Marriott
- Starwood
- InterContinental
A felmérés vezetője egy fogyasztói viselkedéssel foglalkozó pszichológus, Simon Moore volt. Ő azt mondja, a legmagasabbra értékelt szempontok a tudat alatt bennünk munkálkodó, legalapvetőbb igényeket türközik vissza.
"Pszichológiai szempontból az, hogy biztonságban és kényelemben érezzük magunkat, jóval fontosabb, mint az olyan előnyök, amiket egy medence vagy egy fine-dining vacsora nyújt. A tisztaság és a kényelem például a pihenés és a biztonság iránti vágyunkat elégíti ki. A jó elhelyezkedés azt az érzetet kelti bennünk, hogy ha szeretnénk, könnyedén kapcsolódhatunk másokhoz, de el is tudunk vonulni, ha arra van igényünk.
Az pedig, hogy a személyzet barátságossága ennyire a lista élén szerepel, azt mutatja, hogy szociális lényként tényleg nagyon fontos nekünk, ha egy hosszú út után valaki mosollyal fogad. Ettől úgy érezhetjük, az idegen helyen is szívesen látnak, és befogadnak minket" – magyarázta a szakértő a Daily Mailnek.
A magyar vendégek szeretik a furcsaságokat
Nyilván nem az extrém szolgáltatások a legfontosabbak a magyar vendégeknek sem, de a Szállás.hu friss sajtóközleményében olyan infókat találtunk, amiket kár lenne megtartani magunknak. A magyar szállásfoglaló oldal 321 szállásadó tapasztalatait összegezte az elmúlt évből a vendégek fura kéréseivel kapcsolatban.
A magyar vendégek leggyakoribb extra kérései nem meglepők: "szülinapra tortát, pezsgőt hozatnak, olykor tűzijátékot rendelnek, lánykérés esetén virágszirmokkal szóratják tele a szobát Ugyancsak tipikusnak mondható az ingyen fuvar a pályaudvarról a szálláshelyre, de apartmanok tulajdonosait arra is meg szokták kérni, hogy segítsenek a bevásárlásban. De a gyerek- és kutyafelügyelet is gyakori igény szokott lenni" – sorolja Mészáros Judit, a Szállás.hu marketing menedzsere.
De azért a legtöbb helyen egy-két extrém kérés is akadt. Volt például egy pasi, aki reggel meztelenül akart meditálni az egyik hotel teraszán, egy nagy család pedig karácsonyfát és adventi díszeket rendelt októberben. De kellett már céges rendezvényhez páncélautót szerezni, egy vadász pedig arra kérte meg az apartman tulajdonosát, hogy a frissen elejtett vaddisznóját zsigerelje ki neki.
A felmérés a celebek spéci igényeire is kitért, az eredmények szerint minden huszadik szállásadónak volt már dolga ismert emberrel, ám a beszámolók elsöprő többsége szerint velük jól ki lehet jönni. Sőt igényeik az átlagvendéghez képest egyáltalán nem kirívóak. A közlemény által legkülönlegesebbnek beállított esetek egyáltalán nem különlegesek: volt olyan, aki nem akarta kitölteni a bejelentkezőlapot, mert úgy gondolta annyira ismert, hogy róla úgyis mindenki tudja kicsoda. Míg más saját ágyneműt vitt magával.
Kor és családi állapot alapján nincs markáns különbség extrém kérések tekintetében, nemek, illetve anyagi helyzet alapján már annál inkább. A Szallas.hu-nak nyilatkozó vendéglátók tapasztalatai alapján a gazdagabbak, illetve a nők azok, akik az átlagnál jóval gyakrabban állnak elő különleges kéréssel. Akadt olyan, aki a szálloda konyhájára ment ellenőrizni az alapanyagokat, és olyan is, akit a szomszédban lévő kakas kukorékolása zavart reggelente. A vendéglátó mindkét helyzetet megoldotta.
És hogy mennyibe kerül az agymenések megvalósítása? „A szállásadók az extrákért általában nem kérnek pénzt, maximum annyit, amennyibe nekik került a vendég kívánságának teljesítése” – mondja Mészáros Judit.