Meglepődve olvastuk a Businessoffashion.com oldalán, hogy többek között a Givenchy, az Alexander McQueen, a Calvin Klein, a Dion Lee vagy éppen a Rodarte kifutóján is látott provokatív arcékszerek mennyire felkapottak a vásárlók körében a szezonban. Legalábbis erről számolnak be az ékszereket forgalmazó üzletek, mint például a Matchessfashion.com, melynek igazgatója, Natalie Kingham szerint a Riccardo Tisci féle ékszereket szinte azonnal elkapkodták.
A punk stílust erősítő vonal nem újkeletű a divatvilágban, mivel az ékszerész, Shaun Leane és Alexander McQueen készítettek már közösen töviskoronás hajdíszt és ezüst gerincmerevítőt a 90-es évek végén, de a különféle fül, orr és szájpeckek talán még sosem voltak ennyire felkapottak az utcai divatban, mint napjainkban.
“A vásárlók manapság jóval bevállalósabbak és tudatosabbak” – mondja Kingham, aki a közösségi oldalak erejének tudja be, hogy ezek a kiegészítők ma már nemcsak showelemek, de egyre gyakrabban megjelennek az utca emberén is.
“A digitális világ lehetővé teszi, sőt ösztönzi az embereket arra, hogy kitűnjenek a tömegből” – mondja a Sydney-i Sarah & Sebastian ékszermárka társtervezője, Sarah Gittoes, aki szerint az emberek egyre inkább szeretnék megmutatni saját személyes stílusukat. A tervezőpárosnak egyébként a divathullámnak köszönhetően olyan jól megy a szekér, hogy hetente 2-3 megrendelésük is van 14 karátos aranyból készült arcékszerre és 545 dolláros, 150 ezer forintos szájdíszre.
“Mikor a Louis Vuitton is beépítette kollekciójába a testláncokat, már tudtam, hogy sikeres lesz" – mondja a Los Angeles-i ékszerész, Jacquie Aiche, akitől olyan luxusboltok rendelnek kiegészítőket, mint a Saks Fitfh Avenue és a Matchesfashion.com. Aiche az egyike azon szerencséseknek, akik a testékszerekre való megnövekedett kereslet miatt közel 100 százalékos eladási növekedéssel zárták a tavalyi évet. A bohém ékszerekben utazó Aiche nyolc évvel ezelőtt még egy Beverly Hills-i garázsban árulta termékeit, ma pedig már 1725 és 12.750 dollárt, 475.687 és 3,5 millió forintot is elkér a gyémántokkal kirakott testékszerekért és láncokért, amiket olyan hírességek viselnek, mint Rihanna, Beyoncé vagy Emily Ratajkowski.
A Net-a-Porter ékszerfelelőse, Sophie Quy hatására a luxusbolt is 27 százalékkal növelte az ékszerkínálatát 2015-ben, aminek hatására 21 százalékkal több ékszert adtak el még ugyanabban az évben. “A Givenchy-bemutató után megláttam az ékszerekben rejlő lehetőséget. A Net-a-Porter-nál jelenleg öt különböző stílusú orrkarika kapható a Givenchy, az Illeana Makri és a Rosantica kollekcióiból, ezek ára pedig 48 és 850 dollár, azaz 13 és 235 ezer forint között mozog“ – magyarázza Quy, aki szerint a vásárlók valóban keresik és viselik is ezeket az orrkarikákat, valamint test- és bokaláncokat a hétköznapokban.
“Régebben a testékszerekről mindenkinek a méretes acélgyűrűk és a különféle ijesztően hegyes ékszerek ugrottak be. Ez mára megváltozott, mivel a testékszerek vannak olyan szépek és szerethetőek, mint más minőségi ékszerek“ – mondja Maria Tash, aki tudja miről beszél, volt ideje szemmel tartani a testékszerek alakulását, mivel 1993-ban nyitotta meg első piercing szalonját New Yorkban, ma pedig már olyan luxusboltok rendelnek tőle ékszereket, mint a Net-a-Porter és a Matchesfashion.com.
“Egyre több nőnek van kettő, három vagy akár több fülbevaló a fülében“ – magyarázza a Bergdorf Goodman alelnöke, Elizabeth von der Goltz, akinek köszönhetően a hónap elejétől kaphatóak Sydney Evan modern ékszerei a hálózatnál. A szemfüles alelnök véleményén van a New York-i Barney's is, ahol brazil származású ékszerész, Ana Khouri 18 karátos fehérarany és gyémánt orrkarikái, illetve fülbevalói, valamint a Repossi több száz ezer forintos egyedi arc- és testékszerei is beszerezhetőek. A Barney's egyébként 50 százalékkal bővítette a nem hagyományosnak mondott ékszerek kínálatát a tavalyi évben.
A Lane Crawford női osztályának alelnöke, Lianna Mann szerint a Givenchy bemutatót követően már teljesen hétköznapinak számítanak a testékszerek az ügyfeleik körében, különösen felkapottak az olyan kortárs ékszerek, mint a Lyann Ban, a Repossi és a Delfina Delettrez, aki a tavalyi couture héten debütált egy 18 karátos arany és gyémánt eljegyzési orrkarikával, amiért 2000 - 8000 eurót, 626 ezer - 2,5 millió forintot kértek a londoni Mount Streeten. “Régebben a nagynéném egy kis arany láncon viselte az eljegyzési gyűrűjét” – emlékezett vissza inspiráció forrására Delettrez, aki egyébként a Fendi család negyedik generációjának tagja. A kétségtelenül hiánypótló termék mellett várhatóan a különféle drágakövekkel kirakott brossok is divatba jönnek majd a következő szezonban.