Április 7-én érkezik a H&M Vörösmarty téri üzletébe az ötödik Conscious Exclusive kollekciója, ennek apropóján kérdeztük a márka vezetőtervezőjét, Ann-Sofie Johannsont többek közt arról, hogyan folyik a tervezés egy ilyen nagy cégnél, és hogyan rakták össze az idei Conscious Exclusive gyűjteményt. És ha már kaptunk rá lehetőséget, azt is megpróbáltuk kideríteni, lesz-e még a Balmai után tervezői együttműködés vagy a H&M szerint is a csúcson kell abbahagyni?
A divat mindig a múltba nyúl vissza
"Most igazán feszegetjük a határokat, hogy hogyan lehet a lehető legfenntarthatóbb módon dolozni, a lehető legtöbb innováció felhasználásával, miközben szem előtt tartjuk a divatosságot is. Az inspiráció részben a Musée des Arts Décoratifs archívumából van, ahova én nem mentem el, de a design team igen, és igazi aranybánya volt számukra. A legjobban Gustave Moreau munkássága ragadta meg őket. Érdekesség, hogy a digitális korban archívumokba nyúlunk vissza, és a régi korok stílusát a legmodernebb anyagokkal ötvöztük, ugyanakkor divattal, trendekkel dolgozni azt jelenti, hogy mindig vissza kell menni régebbi korokba, onnan inpsirálódni és az ott találtakat modern köntösben tálalni. Ebből a szempontból nem sokban különbözik ez a kollekció attól, ahogy általában dolgozni szoktunk, a különbség az, hogy láttuk a 300 éves régi ruhákat, textileket és ez igazán felnyitotta a dizájnerek szemét és nagyon inspiráló volt számukra. Döbbenet, hogy régen miket tudtak készíteni, hogy semmi sem új!" – mondja Ann-Sofie Johannson, a H&M vezetőtervezője.
"Nekem is volt egy elképzelésem a Conscious Exclusive kollekcióról, de fontosabb, hogy a design teamnek legyen tiszta képe arról, mit akar. A csapat boldog ezzel a kollekcióval, ami szerintem tele van igazán jó darabokkal, amiket örökké lehet viselni. Szeretem a jacquard anyagot, és a kiegészítők is csodásak, a Denimite egy nagyon izgalmas új anyag" – tette hozzá Johannson, akit arról is kérdeztünk, most milyen sziluett jön éppen divatba? Vagy már örökre testhezálló nadrágokban és túlméretezett felsőkben fogunk járni?
"Egy új sziluettet megszeretni sok idő, most a bő, szinte nadrágszoknya bőségű nadrágfazon az, ami divatba készül jönni. Azt vettem észre, hogy amilyen hosszú idő egy új sziluettet bevezetni, az annyi ideig marad divatban: a skinny farmert például nagyon nehezen szerették meg az emberek, mostanra meg nem akarnak szabadulni tőle! A bő nadrágszár egyelőre nehezen megy át, de próbálkozunk. Legalább amíg ilyen keveredés van, addig mindeki talál magának való nadrágot!" – mondja a tervező, aki szerint a váltás ideje nem gyorsult fel, hiába beszél mindenki arról, hogy a divat már követhetetlenül gyors, az emberek nem lettek rugalmasabbak: " Pár dolog felgyorsult, de a sziluettváltás lassú. A színek, printek gyorsabban kimennek a divatból, gyorsan változnak , a sziluett viszont nem."
Kérdéses, lesz-e még dizájnerkollab
A H&M egyre sikeresebb tervezői együttműködéseiről is kikérdeztük a vezetőtervezőt, hátha elárulja, ki lesz a 2016-os nagy dobás. "11 éve csináljuk, nem gondoltuk egyáltalán, hogy ekkora siker lesz és ilyen sokáig kitart! Jó móka ezeket csinálni, sok dizájner szeretne velünk együtt dolgozni és mi is sokukkal szeretnénk. Ráadásul minden alkalommal egyre jobb lesz az együttműködés. Sok megkeresést kapunk és sokakat mi keresünk meg. Vagy egy kívánságlistánk, erről persze nem mondhatok bővebbet, de tény, hogy mindig azt kérdezzük magunktól: kell-e még ennek folytatás? Már 11-szer megcsináltuk, érdekes-e még? Mi azt gondolnánk, hogy nem, de a fogyasztók még mindig imádják, még mindig vannak olyan tervezők, akikre nagyon vágyunk, szóval végül mindig azt mondjuk: oké, csak még egy évet. Majd meglátjuk, most mi lesz..." – mondja Johannson, akitől megkérdeztük, a Moschino vicces tervezője, Jeremy Scott esetleg nem került-e fel a kívánságlistájukra, de nemleges választ kaptunk.
Conscious Exclusive 2016
2012-ben jelent meg az első H&M Conscious Exclusive kollekció, most április 7-én már az ötödik kerül világszerte a boltokba (kb. 180 üzletbe), Magyarországon a Vörösmarty téri H&M-ben vagy online lehet majd a ruhákat megvásárolni.
A leggyakrabban használt anyagok a 2016-os kollekcióban a 100%-ban bio pamut, az bioselyem és az újrahasznosított poliészter, melynek előállítása komoly anyagigényű, ezért fontos azon dolgozni, hogy minél nagyobb arányban lehessen újrahasznosítani. Újdonság a Denimite, melyből az ékszerek készültek, jellemző a Tencel használata például a blúzok, papucsok esetében – selymes, viszkózszerű anyag, mely oldott fapépből készül –, a gyöngyök a bő nadrágokon, tunikákon is újrahasznosított üvegből készültek.
Legolcsóbban kiegészítőket lehet majd vásárolni, fülbevalót és napszemüveget 5990 forintért. Egy blúz 9990 forintba, ruhák 19.990 és 59.990 forint közötti árba kerülnek majd, de 89.990 forintos menyasszonyi ruha is van a kínálatban, bár ez az itthoni üzletben nem lesz kapható, csak online.