Mi már régóta tudjuk, hogy a Michael Kors lett az új Fila táska, most viszont a szakértők is alátámasztották a sejtésünket. A vállalat részvényei annyira rosszul teljesítenek (az elmúlt egy évben 37%-ot csökkentek), hogy a Morgan Stanley vezető elemzői inkább le is veszik a "Best Ideas", azaz a legjobb ötleteket tartalmazó listáról – olvasható a Business Insideren.
Az elmúlt években egyébként egész jól ment Michael Korsnak: többek között Budapesten is nyílt boltja (az Aréna Plazában és a MOM Parkban), ennek köszönhetően pedig képtelenség úgy tömegközlekedési eszközre szállni, hogy ne legyen legalább egyvalakinek MK jelzésű táskája vagy órája – az már más kérdés, hogy eredeti vagy Aliexpress-ről rendelt hamisítvány.
Mi történt?
A jelenségről Robin Lewis is írt blogjában. "A széleskörű népszerűség a halál csókja a trendi divatmárkáknak. Különösen azoknak, akik a tehetősebb fiatalokat célozzák meg" – írja Lewis, aki a márkát a Tommy Hilfigerhez hasonlította, amely az 1990-es évek végén érte el a csúcsot. A Michael Kors-t feltörekvő márkaként tartják számon, a vásárlóit pedig prémium (nem összekeverendő a luxussal) kategóriába sorolják A baj viszont az, hogy amint mindenkinek a karján ott lógnak a termékek, már egyáltalán nem számítanak menőnek. Ugyanez történt egyébként a Juicy Couture-rel és a Coach-csal is.
A Michael Kors több fronton is megszólítja a vásárlókat: a high-end üzletek mellett például outletekben is megvásárolhatóak a termékeik. "Ezek a szegmensek versengenek egymással, ami aztán azzal végződik, hogy kibelezik a spektrum tetejét" – írja Lewis. Röviden összefoglalva: a vásárlók nem fognak 300 dollárt (85 ezer forintot) fizetni egy táskáért egy szép üzletben, ha féláron kaphatnak hasonlót az outletben. A tehetős vásárlók így kevésbé exkluzívnak érzik a terméket, a szegényebb rétegek pedig hülyék lennének kétszeres árat fizetni ugyanazért.
Kína egyébként nem aprózza el: szerintük már a Louis Vuitton is ciki.