A divatiparban előszeretettel emlegetik „befektetési darabként” az olyan ikonikussá vált termékeket, mint például a Burberry trench coat, a Chanel táska vagy a Manolo Blahnik tűsarkú. Tehát azokat a drága tételeket, amik jóval többe kerülnek lakásunk egyhavi bérleti díjánál, így nyugodtan nevezhetjük akár „beruházásnak” is a megvételüket. De miért herdálnánk el a nehezen megkeresett pénzünket ilyen luxuscuccokra, miért is éri ez meg nekünk és milyen módon térül majd meg a pénzünk? A fashionista.com utánajárt és kiderítette, hogy milyen tippek és trükkök vannak köztudatban a témával kapcsolatban.
Felmerül a kérdés, hogy a befektetés ebben az esetben valóban helyes megnevezés-e, mivel az olyan tényleges beruházásokkal ellentétben, mint például az ingatlanvásárlás, az egy pár tűsarkúba való „befektetés” kevésbé valószínű, hogy majd megtérül a jövőben. Mégis úgy tűnik, hogy van benne fantázia, hiszen ha nem így lenne, akkor nem lennének annyira felkapottabb a tervezői együttműködések az eBayen vagy nem lenne végtelennek tűnő várólista egyes szőrme kiegészítőkre. Ahogy a legnagyobb viszonteladással foglalkozó weboldalak (Tradesy, Bib + Tuck és a RealReal) is arról tanúskodnak, hogy igenis érdemes befektetni designerruhákba és kiegészítőkbe, mivel bőven van rájuk kereslet a piacon.
Ez az egész mindig olyan gyanús. Legalábbis többnyire
„Olyan termékekkel foglalkozunk, amik a legkeresettebbek. Ilyen például a Balenciaga bőr motorosdzsekije, a Chanel Boy táska, a Celine Trapeze táska vagy a Louis Vuitton Neverful táska” – mondja a méregdrága, könnyen beazonosítható termékekről a RealReal kereskedelmi igazgatója, Rati Levesque. Mivel az ügyfelek gyakran kíváncsiak a feltöltött termékek minőségére, illetve az eredetiségéről is megszeretnének győződni, ezért a cég kifejlesztett egy RealBook névre keresztelt iPhone applikációt, amelyen többek között az ügyfelek adatait, valamint piacra dobott termékeiket is nyomon követhetjük és értékelhetjük.
A különleges darabokban van a nagy lóvé
Ha valami klasszikusra vágyunk, de nem akarunk várólistára kerülni, vagy limitált szériás darabok után kajtatni, akkor a legjobb, ha a Fendi 'Karlito' kulcstartójába fektetünk be, amiért tavaly még 1685 dollárt (körülbelül 462 ezer forint) kértek a márkaboltokban. Legalábbis ezen a véleményen van a Tradesy vezérigazgatója, Tracy DiNunzio, aki szerint a Chanel 2.55-ös táskájába továbbra is érdemes befektetni, ahogy az olyan szezonális darabokba is, mint a 3800 dolláros (körülbelül 1 millió forint) Chanel graffitis hátizsák is. A szakértő szerint azonban a sporttáskákat mellőzük, mivel ezek nem fogják visszahozni az árukat a használtruha piacon.
Jelenleg az olyan luxuscuccok keresettek, mint a Chanel Lego táska, a Dior Tribal fülbevaló, amelyeket hihetetlenül nehéz levadászni még az üzletekben is, ezért előfordul, hogy a kiskereskedelmi értékénél jóval többet elkérnek értük a viszonteladói oldalakon. Hasonlóképpen felkapottak a Birkin táskák, amikért ugyanezen okból szintén jóval többet kérnek a piacon. „Az olyan luxusórákra, mint a Rolex vagy a Cartier most kifejezetten növekszik a kereslet. A karóra igazán jó befektetés, mivel megveszik 1500 dollárért (kb.411 ezer forint) és két éven belül 3000 dollárért (kb. 823 ezer forint) adnak túl rajta” – avat be a trükkökbe DiNunzio.
A lehető leghamarabb adjunk túl rajta
A trükk az, hogy ne várjunk. A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy adjunk túl rajta, amint csak lehet. „Minél hamarabb piacra dobjuk, annál hamarabb túladunk rajta és annál több pénzt kaszálunk vele. A legjobb, ha még szezonon belül nyélbe ütjük az üzletet, ez különösen a limitált szériás termékekre igaz. Ebben az esetben garantáltan megtérül a pénzünk” – javasolja Levesque.
Persze ha nincs szívünk egy év után megválni bőrdzsekinktől, de nem akarunk elesni a profittól sem, akkor a másik alternatíva, hogy ülünk rajta még legalább tíz évig, majd vintage termékként értékesítjük a piacon. Ezen a véleményen van a Bib + Tuck alapítója, Sari Bibliowicz is, aki szerint egyre több pénzt ajánlanak az ilyen ritkaságokért a piacon.
A kiegészítőkkel nagyot lehet kaszálni
A ruházati cikkeket általában csak kedvezményesen lehet eladni. A Tradesy becslése szerint például a kiskereskedelmi ár kevesebb mint 75 százalékáért adhatóak tovább a ruhadarabok a használtruha piacon. A kiegészítők a legkeresettebbek, bár ez betudható annak is, hogy ezeket a darabokat próba nélkül is bevállalják a vevők.
A cipő azonban más tészta
A használt cipők kevésbé valószínű, hogy elkelnek, hacsak nem hihetetlenül óvatosan tipegünk bennünk, vagy alig használjuk őket. „A vörös talp mindig emeli a cipő értékét. Közel két éves működésünk alatt a Louboutin cipők hozták a legnagyobb megtérülést a cipő kategóriában” – állapítja meg DiNunzio.
Ne dobjon ki semmit
„Minél több része megvan az eredeti csomagolásnak, annál nagyobb esélyünk van az eladásra. Lenyűgöző, hogy egy cipőhöz csatolt textilzsák mennyivel dobja meg a vételárat. Az emberekben ez olyan érzést kelt, mintha új terméket vennének” – magyarázza a használtruha piac pszichológiáját Azout.
Az elővigyázatosság kulcsfontosságú
Nem mindegy, hogy milyen módon tároljuk az eladásra szánt termékeket, legyünk elővigyázatosak, mivel a szekrény mélyére behajított darabok áporodottak lesznek egy idő után. A cipők esetében például ügyeljünk arra, hogy ne kopjanak el, a cipő orrát pedig tömjük ki papírral. Védjük a cipő talpát is (különösen a Louboutin cipőkét). Hasonlóképpen óvjuk meg az elhasználódástól, illetve a szakadástól a táskákat is, különösen akkor, ha azok bőrből készültek. A szakértők szerint ajánlott évente leápolni őket. Különösen igaz ez a kényes ruhadarabokra, amiket szintén nem mindegy, hogy hogyan tárolunk. Speciális gondoskodást igényelnek a kötött, illetve a selyemből készült holmik is.
Mi a helyzet a tervezői kollaborációkkal és a fast fashionnel?
Megoszlanak a vélemények arról, hogy valóban megéri e hosszú órákig sorba állni ezekért a kollekciókért. „Nem szívesen mondok igent, mert személy szerint én biztosan nem kelnék fel hajnal ötkor azért, hogy sorba álljak ezekért a cuccokért. De őszintén szólva azok az emberek, akik ezt megteszik, azok hasznot is húznak belőle. Ez van, amikor a kereslet meghaladja a kínálatot, és ebből tényleg jól lehet kijönni” – állítja DiNunzio. Néhány kollekciót, mint például a Missoni for Targetet vagy a 3.1 Phillip Lim for Targetet kis haszonkulccsal, de még mindig el lehet adni a Tradesy oldalán. Az eladásban segít, ha a darabok jól felismerhetőek. Egy Peter Pilotto for Target napszemüveget például 100 dollárért (27.360 forint) adtak el a Bib + Tuck oldalán.
DiNunziót nemcsak a megfizethető márkák és a divatházak közötti kollaborációk sikerei lepték meg, hanem az is, hogy milyen jó eladásai vannak a Zarának és a Free People-nek. A gyors fluktációnak köszönhetően akár 70 százalékos nyereséggel is megszabadulhatunk ezektől a termékektől az online piacon. A fast fashion termékek esetében azonban fontos, hogy még ugyanabban a szezonban túladjanak rajtuk az eladók, mivel félő, hogy a régebbi kollekciók a rossz minőségű varrásnak és anyagnak köszönhetően elhasználtnak tűnnek és visszaküldik azt a vásárlók. Amennyiben mégsem szeretne az eladással vesződni, illetve nyereségre sem szeretne szert tenni, akkor egyszerűen csak tartsa meg ruháit és kiegészítőit, miközben azt hajtogatja: ez igazi befektetés!