Pár héttel ezelőtt kezdték el leváltani a lenge nyári ruhákat a hűvösebb évszakra szánt kollekciók az üzletekben, mellyel hivatalosan is kezdetét vette az őszi-téli szezon, amit idén van szerencsém egy dél-amerikai országból figyelemmel kísérni, ahol végre beköszöntött a tavasz és ezzel együtt a ruhatárcsere ideje is.
Bár Chilében a tél kellős közepén sem volt nagy szükség vastag kötött sálra, sapkára és kesztyűre, a kiváló klímának köszönhetően napközben bőven elég volt egy átmeneti kabát és egy félcipő is ahhoz, hogy ne fázzunk, azért már vártam a jó időt és azzal együtt azt, hogy vajon milyen kollekciókat találok majd az üzletekben a szezoncsere miatt. Vajon a legújabb, 2015-ös nyári gyűjtemények lesznek majd kaphatóak, vagy inkább azok a nyári ruhák érkeznek majd ide, amiket a föld másik felén mások éppen a szekrény mélyére suvasztanak? Esetleg ömlesztve lesznek majd megtalálhatóak? A hajtás után megtudhatja, ahogy azt is, hogy hogyan öltöznek a divatmániások az ország fővárosában, Santiago de Chilében.
A hatmillió lakosú város gazdasági fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, aminek köszönhetően gombamód elszaporodtak a nagyobbnál-nagyobb bevásárlóközpontok és plázák az országban. Ennek tudatában meg is lepődtünk, hogy a H&M például csak másfél évvel ezelőtt nyitotta meg első üzletét, miközben olyan, hazánkban sajnos nem kapható márkák, mint a Forever21, Steve Madden, vagy a Miss Selfridges már évek óta jelen vannak a piacon. De van üzlete természetesen olyan luxusdivatházaknak is, mint a Calvin Klein, a Louis Vuitton vagy az Armani.
A hazánkba online rendelhető brit márka, a Topshop üzletébe már megérkeztek a nyári kollekciók, de ettől függetlenül nem szedték le a polcokról az átmeneti kabátokat és pulóvereket sem. Itt az árak megfizethetőek, egy egyrészes sárga-fehér színű fürdőruháért 36.990 chilei pesót (15.089 forint) kérnek, a feliratos és számozott pólók pedig 24.990 pesóba (10.200 forint) kerülnek.
Az Esprit unalmas kollekciói között sosem tudtam különbséget tenni, így semmi meglepőt nem találtam abban, hogy idén is a szokásos vitorlázós szerelésekkel pakolták tele a kirakatot. Itt egy vászonnadrágért vagy kék-fehér csíkos pulóverért átlagosan 10-15 ezer forintot kérnek, a cipők pedig 15-20 ezer forint között mozognak. A spanyol székhelyű Bimba & Lola üzletében ennél azért jóval többet kérnek, egy egyrészes, egyedi mintával ellátott ruháért 115.000 pesót (46.960 forint), de a csinos bőr táskák ennek a duplájába is kerülhetnek.
A szintén spanyol Mango talán valamivel drágább, mint hazánkban, itt egy egyrészes fekete ruháért 34.990 pesót (14.300 forint) kérnek. Bár a kirakatokból nem szedték be a viharkabátokat, egy vitrinben már találtunk farmershortot és nyárias, fesztiválszezont idéző hippis blúzokat és mellényeket, az előbbiért átlagosan 10 ezer forintot, az utóbbiért több mint 20 ezer forintot kérnek. A Mangóban 18 ezer forinttól találtunk mintás farmereket, 26.500 forinttól kezeslábasokat, valamint fehér kamucsipke ruhát vagy zakót, amiket átlagosan 15 ezer forintért vehetünk meg az üzletben.
A svéd H&M az előző márkákhoz hasonlóan ömlesztve tárolja az őszi és a tavaszi szereléseket, itt egy virágmintás nyári ruháért 11.029 forintot, egy fehér blézerért 8169 forintot kérnek. A haspólók és a mintás leggingsek átlagosan 4000-6000 forint között mozognak, míg egy templomnyomatos koktélruháért 16.345 forintot kérnek. A szezon egyik legnépszerűbb rózsaszín kabátja a közelgő nyár ellenére kapható a H&M-ben, ezért 34.739 forintot kell fizetnünk.
A divatházakat rekordgyorsasággal koppintó Zarában az előző üzletekhez hasonlóan találtunk olyan nyári szereléseket, amik már kaphatóak voltak a nyáron a budapesti boltokban is. Ilyen például a mentazöld bikerdzseki, vagy a csinos szandálok és a Dr.Scholl-féle fehér papucs, amikért átlagosan 20.000 forintot kérnek. A nyári szerelések mellett helyet kaptak az őszi szezon kulcsfontosságú darabjai is, mint például a nagy sárga madár külsőt kölcsönző műszőr kabát, ami 24.495 forintba kerül a spanyol márka chilei üzletében.
Persze a világ másik végén is vannak olyanok, akik hamar ráuntak a plázakultúrára, így egyre több környéken található egyedi cuccokat és kiegészítőket árusító bolt, workshop és pop-up store. A mintás szerelésekben utazó Gazoo üzletében például átlagosan 9-12 ezer forintba kerül egy Barbie feliratos pulóver vagy egy hátizsák. A Cierva Design tervezője, Roxana Peralta pedig 15-20 ezer forintos ruháit méretre is szabja, ha akarjuk.
Nagy meglepetés volt számomra, hogy a városban nemcsak kinyúlt vagy 42-es méret felett kapható fast-fashion ruhákat kapni a turkálókban, hanem gyakran szembejön velünk egy-egy jobb minőségű designerruha is a ruhavadászat során. Így általában 7-14 ezer forint között már vehetünk magunknak egy jó állapotban lévő Calvin Klein blézert vagy egy Vera Wang koktélruhát is. A nyári szezon ellenére ezekben az üzletekben is találtunk kamuszőr kabátokat, egy bohémebb darabért itt 9-12 ezer forintot kérnek.
„Szerintem a chilei divatot általában a pláza-kultúra befolyásolja, elsősorban olyan márkák, mint a H&M, a Zara vagy a Forever21. Ezek betörésével párhuzamosan divat lett ezeknek az olcsó alternatívája is, amiket a Patronato negyedben (helyi kínai piac) lehet beszerezni. Chilében is vannak nevetséges divatbakik, egyik ilyen például a leggings, ami bár kényelmes, attól még nem mindenkinek áll jól. Nekem bejön, hogy sok helyen lehet használt ruhát venni, mint a Calle Banderán tartott vásárokon is. A másodkézből vett ruhákat sokkal személyre szabottan tudjuk kombinálni az új ruhákkal. A fiatalok nagyon gyakran vásárolnak maguknak ruhát. Nem csak a lányok, már a fiúk is figyelnek arra, hogy hogyan néznek ki. A kínálat óriási, ma már vásárolhatsz az internetről, vásárból, turkálóból vagy plázából. Ami pozitívum az az, hogy a ruhák egyre olcsóbbak manapság” – mondta az öltözködési szokásokról egy különc blogger, Cabracaluga.
„A chileiek napról-napra egyre divattudatosabbak, szeretik figyelemmel kísérni az aktuális trendeket. A különbség az öt évvel ezelőtti állapotokhoz képest szemmel látható. A lányok és a fiúk is megértették, hogy a ruha egyfajta eszköz, amivel kifejezhetjük a személyiségünket,és erre ügyelnek is a vásárlás során. A chilei fiatalok ma már mindenféle előítéletektől mentesen öltözködnek és ez egy nagyon pozitív, fejlődő társadalomra utal. Az átlag chilei meglehetősen fogyasztáscentrikus, ez alapvetően a pláza-kultúra hibája, ami erősen jelen van a mi kultúránkban. Én azt mondanám, hogy egy chilei havonta egyszer biztos, hogy vesz magának ruhát” – magyarázza a helyzetet az ország vezető divatblogja, a VisteLaCalle egyik szerkesztője.