Így változtatja meg technológiai fejlődés a divatot

Olvasási idő kb. 6 perc

Az intelligens ruhatervezés tagadhatatlanul egyre nagyobb hangsúlyt kap a kifutón és a tervezők kapszulakollekcióiban is. A merész elképzeléseket egyre több tervező ötvözi a legújabb műszaki vívmányokkal, elég csak a Google Glassre vagy a Samsung okosóráira gondolni. A Fashionista cikke alapján összeszedtük, miként befolyásolta a technológia a divatot az elmúlt hónapokban, és mik lehetnek a várható következményei a jövőben.

A 3D-s nyomtatás már több, mint kísérleti fázisban működik.
A 3D-s nyomtatás már több, mint kísérleti fázisban működik.FotóFotóFotóEuropress/Getty

A hordható innovációkban nagy a potenciál

Az intelligens ruhatervezés egyre jobban dominál a piacon, bár a tervezők és a fejlesztők még mindig agyalnak, hogy dizájnban hogyan hozhatnák még inkább összhangba a divat és a technológia gyümölcseit. Az mindenesetre biztos, hogy a hordható technológiai kütyük - mint a Google Glass vagy a Nike+ FuelBand - maradnak, 2017-re pedig legalább 64 millió dolláros profitot jósolnak nekik. Sőt, a Credit Suisse szerint pedig 3-5 év múlva  50 milliárdos piacról beszélünk majd, igaz, a legtöbb dizájnbarát technológiai innovációra még várnunk kell. 

Diane von Furstenberg kiegészítőként használta a Google Glasst a New York-i divathéten tartott bemutatóján.
Diane von Furstenberg kiegészítőként használta a Google Glasst a New York-i divathéten tartott bemutatóján.FotóFotóFotóFrazer Harrison

A tartalom mindent visz

Divattal és életmóddal kapcsolatos startupokba kifejezetten menő befektetni, arra viszont senki sem számított, hogy 2013-ban az elektronikus kereskedelemi oldalakat is kenterbe verik majd az olyan, tartalmat is szolgáltató weboldalak, mint a The Gloss vagy a Refinery29. Utóbbi a maga 25 millió dolláros bevételével is jól bizonyítja, hogy a reklám egyre masszívabban pörgő biznisz.

Tetszik önnek a Dívány Tejben-vajban blogja?

Keressen bennünket a Facebookon, így nem marad le egy posztunkról sem!

Vége a felesleges köröknek

Bizonyára ön is járt már úgy, hogy időt és benzint nem sajnálva a világ végére is hajlandó volt elzarándokolni egy kiszemelt ruháért/cipőért/táskáért, majd a boltban kiderült, hogy igazából már nincs is belőle. Az efféle kellemetlenségeket kikerülve, valamint a közösségi média térhódítását kihasználva a márkák marketingesei időközben arra is rájöttek, hogy a potenciális vásárlók kifejezetten szeretik, ha nem csak offline, hanem online is foglalkoznak velük. A kereskedők éppen ezért kieszelték, hogy a vásárló dolgát megkönnyítve online is előrendelhetik a kívánt darabokat amiket nemcsak postázva, hanem a márkák adott üzleteiben is át lehet venni. 

A 3D-s nyomtatás forradalmasítja a divatipart

Az eljárás még mindig elég költséges, bonyolultabb koncepcióknál pedig nem is igazán alkalmazható, de van remény arra, hogy a tervezők ténylegesen hasznot húzzanak a háromdimenziós nyomtatásból. Míg a hagyományos gyáraknak ruhadarabonként szüksége van egy előre meghatározott időlimitre, addig a 3D-s nyomtatásnál nincsenek ilyen kellemetlenségek. Az újfajta nyomtatás nagy előnye a különleges, személyes igények kielégítése, ami a divatiparban egyre nagyobb jelentőséggel bír. Így nem meglepő, hogy egyre több tervező adja be a derekát és kísérletezik az új technológiával, a legelső nyomtatott estélyit Dita Von Teese-re álmodta meg az olasz származású tervező, Francis Bitonti.

Az alkalmazások vásárlásra ösztönöznek

A márkák viszonylag korán előrukkoltak saját alkalmazásaikkal. Ezek ugyan szép letöltéseket produkáltak, de a felhasználók utólag mégsem gondoltak elég hasznosnak ezen app-oket. Csodával határos módon a kereskedők rájöttek, hogy az emberek azt szeretnék, ha vásárolni lehetne a mobiltelefonjukkal, ezért olyan alkalmazásokat fejlesztettek, amelyekkel lehetséges beiktatni egy gyors shoppingot. A Free People is sokat nyert saját app-jával: a bohém ruhákat forgalmazó webáruház már a debütálás első hetében 10%-os növekedést könyvelhetett el.

Az Instagram a legjobb marketinges

Valószínűleg még az alkalmazás készítői sem számítottak akkora sikerre, mint amilyet az Instagram produkált. Ma már minden valamit magára adó márka, weboldal és webáruház alapvető kelléke, hiszen az ingyenreklám elkerülhetetlen eszközévé nőtte ki magát. Ezzel tisztában vannak az olyan nagy márkák is, mint például a Louis Vuitton vagy a Prada, és a drága tárgyfotózásokat kikerülve már nekik is elég, ha kitesznek egy képet legújabb kreációjukról. Az Instagram marketinges hatását alátámasztják olyan független butikok is, mint az amerikai Fox and Fawn vintage kisbolt, ami állítólag bevételének nem kevesebb, mint 25%-át köszönheti ennek az alkalmazásnak. 

Újdonsült Prada cipőjével dicsekszik egy instagramos felhasználó, aki az ilyen bejegyzésekkel már több mint százezer követőt tudhat magáénak.
Újdonsült Prada cipőjével dicsekszik egy instagramos felhasználó, aki az ilyen bejegyzésekkel már több mint százezer követőt tudhat magáénak.

   

Használt ruhát reklámozó startupok a tudatos vásárlásért

Hogyan másképp lehetne a vásárlókat tudatos és etikus fogyasztásra bírni, ha nem egy használt ruhát reklámozó startuppal? Arról már nem is beszélve, hogy manapság minden második embernek az a legfőbb problémája, hogy nem tud megválni rég nem használt, néha egyáltalán nem is hordott ruhadarabjaitól. A 2012 végén elindult kezdeményezések 2013-ban hozták meg a kívánt sikert olyan oldalaknak köszönhetően, mint a Bib&Tuck, ahol online lehet elcserélgetni a megunt ruhadarabokat, így a gardróbfrissítés gyakorlatilag semmibe nem kerül. Itthon a Mashkulture Juicy piactere és a havonta megrendezett Gardrób Közösségi Ruhavásár biztosít lehetőséget arra, hogy megszabaduljon felesleges ruháitól, az viszont biztos, hogy online sokkal kevesebb a macera.

A Nagy Testvér mindenhol figyel

A kereskedők szeretnek minél több informácót összegyűjteni a vásárlóikról, a célközönségről, ez eddig sem volt titok. Ez nemcsak a valós, hanem a virtuális világban is így működik. Bár első blikkre a legtöbb embert a hideg kirázza attól, hogy "kémkedjenek utána", a cégek egy részt azért teszik ezt, hogy személyreszóló ajánlatokkal bombázhassák az ügyfeleket.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek