Napjainkban már több mint 100 ezer roller segíti a közlekedést a Jövő Mobilitása Szövetség szerint. Mivel ilyen gyors ütemben terjednek, az Építési és Közlekedési Minisztérium módosítja a KRESZ-t, és kidolgozza az elektromos rollerek használatára vonatkozó előírásokat, írja a hellovidek.hu.
Megváltozik a KRESZ szabályozása
A KRESZ módosításával az a céljuk, hogy elősegítsék a biztonságos és fenntartható közlekedést az elektromos rollerekkel. Ez a változtatás minden közlekedő számára lényeges, hiszen ezek az eszközök már a mindennapos közlekedés részévé váltak az egész országban.
Tíz évvel ezelőtt jelentek meg az első ilyen elektromos mikromobilitási eszközök, a közösségi rollerek gyors elterjedésével pedig még inkább beépültek a köztudatba. Körülbelül öt éve egyre több saját tulajdonú elektromos rollert is használnak.
A becslések szerint körülbelül 100 ezerre nőtt az utakon futó elektromos rollerek száma, ebből közel 30 ezer a megosztott, vagyis az e-roller.
Ez a tendencia azt mutatja, hogy az elektromos rollerek hosszú távon is meghatározó szerepet tölthetnek be a közlekedésben.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium közölte, régi adóssága a jogalkotásnak az elektromos rollerek használati feltételeit érintő szabályozás kialakítása, amelyet az Építési és Közlekedési Minisztérium a hatályos KRESZ módosításával a közeljövőben megvalósít.
Ennek keretében sor kerül
- az elektromos rollerek kategorizálására.
- a kategóriákra vonatkozó szabályok meghatározására,
- a közlekedésben való részvételük személyi, biztonsági feltételeinek meghatározására,
- valamint közlekedésük korlátozásának lehetőségeire.
Az egyszerű motoros közlekedési eszközöket (elektromos rollerek, elektromos kerékpárok, segway, monowheel, hooverboard stb.) érintő – még az új KRESZ megjelenése előtt a jelenlegi szabályozást pontosító – KRESZ módosítás az elektromos rollerek szabályozása mellett több ponton, így a gyalogos, a személyautóval, autóbusszal, tehergépjárművel történő, valamint a villamos közlekedésre vonatkozóan is módosítja a jelenleg hatályban lévő közlekedési szabályokat. Ez az eljárás várhatóan a nyáron lezárul, ezt követően lehetséges a Kormányrendelet megjelenése.
Kötelező biztosítást kell kötni rájuk júliustól
Az a kötelezettség, amely az e-rollerek egy részére kötelező gépjármű felelősségbiztosítás kötését írja elő, nem a KRESZ módosítása keretében, hanem egy kötelező EU irányelv harmonizálása során valósul meg. A kötelező irányelv átültetése nem a közlekedési tárca hatáskörébe tartozik.
A Magyar Biztosítók Szövetsége a közelmúltban bejelentette, hogy 2024 júliusától kötelező lesz biztosítást kötni azokra az elektromos járművekre, köztük az e-rollerekre is, amelyeknek a tervezési végsebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy több mint 25 kg a súlyuk és a tervezési végsebességük nagyobb, mint 14 km/h.
Az előzetes információk szerint, ha a becslések helytállónak bizonyulnak, akkor az éves költség csupán néhány ezer forint lesz.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés