Egy kormányzati bejelentés értelmében órákig azt hitte az ország, ingyenes lesz a középiskolások számára a vezetésoktatás. Mint kiderült, csak részben, azonban rengetegen függesztették fel ez irányú tanulmányaikat a kedvezményre várva.
2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak, írta meg Tuzson Bence igazságügyi miniszter még múlt hét csütörtök délelőtt egy Facebook-posztban, melyet még aznap korrigált, kiegészítve azzal, mi is lesz pontosan ingyenes.
Az ingyenesség nem az egész jogosítványra vonatkozik
Aznap délután, egy másik posztban korrigált és pontosított, akkor már azt írta, hogy 2024. szeptember elsejével a KRESZ és az egészségügyi oktatás válik a középiskolai oktatás részévé, azaz magáért a vezetéstechnikai oktatásért továbbra is fizetni kell.
Jó hír, hogy az állam már idén pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését is. A cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyük – nyilatkozta a miniszter.
Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetsége (MATOSZ) elnöke a Pénzcentrum megkeresésére elmondta, hogy a diákok rendkívül csalódottak, sokan a támogatásban reménykedve félbe is hagyták a megkezdett tanfolyamokat és a vezetésórákat, amiből általában nem is elég a tanuló vezetőknek a kötelező minimum, ami jelenleg 30 óra.
„A KAV adatai szerint gyakorlatilag nincs olyan tanuló vezető, aki ennyi gyakorlás után sikeres vizsgát tenne – leginkább 50-60 óra után beszélhetünk erről. Ezért is okozott komoly csalódást, hogy mégsem lesz ingyen a középiskolásoknak a jogosítvány: sokan számítottak ennek bevezetésére, olyanok is felfüggesztették a már folyamatban lévő jogosítványszerzést, akik már haladtak vele, mert várták erre a támogatást. Most azonban, ha folytatják, akkor súlyos százezreket kell fizetniük – ezt pedig a család a konyhapénzből veszi el, ugyanis a tanuló vezetők majdnem 90 százaléka 17–18 éves, vagyis épp az életük első jogosítványát szereznék meg. Nem vagyok abban biztos, hogy mindenki folytatni fogja a tanfolyamokat és a vezetésórákat, mert nem fér bele egyszerűen a családi költségvetésbe” – mondta a szakember a lapnak. Azt is kérdésesnek tartja, hogy amennyiben iskolai tananyaggá válik az elméleti oktatási törzsanyag, arra a tanárok készen állnak-e.
„Szó nincs arról, hogy akár óraadóként, akár más minőségben rutinos, kipróbált, megfelelő szakmai tapasztalattal felvértezett oktatókat hívnának az iskolákba, hogy ezeket az ismereteket átadják a diákoknak. Az elképzelés jelenleg az, hogy a már az iskolákban tanító pedagógusok fogják a KRESZ-oktatást tartani, de erről nekem kimondottan rossz tapasztalataim vannak – a helyzet egyszerűen az, hogy nem minden tanár rendelkezik az ehhez szükséges ismeretekkel. A rendelet megírása előtt szó volt arról, hogy az iskolák valamilyen megállapodásokat kötnének az autósiskolákkal, de ebből nem lett aztán semmi – pedig ezt pártolni tudtuk volna” – mondta Jovánovics István.
A jogosítvány, ahogy azt a Díványon mi is megírtuk, idén még drágább lett, mint eddig bármikor, akár félmillió forintba is kerülhet.
„Az elmúlt években egyre gyengül a tanulók technikai képessége, ami azt eredményezi, hogy jóval többet kell gyakorolni egy-egy manőver elsajátítását, és a forgalmi feladatok végrehajtását is, nem beszélve arról, hogy az online elméleti képzésen részt vevő tanulók többsége a gyakorlati foglalkozásokra érkezve már megkopott elméleti tudással rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlás során ismét időt kell fordítani a KRESZ tanulására, ami meg viszi az időt” – összegezte korábban a Dívány kérdésére Törőcsik Ferenc vezetésoktató a képzés árának hátterében rejlő okokat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés