Tömegek bukhatják el a jogosítványukat az új szabály bevezetése miatt

kotelezo-haladasi-irany-szabalyai-auto-vezeto

Rengeteg fiatal hagyta félbe jogosítványszerzési tanulmányait, amikor felröppent a hír, hogy az ingyenessé válik a középiskolások számára.

Egy kormányzati bejelentés értelmében órákig azt hitte az ország, ingyenes lesz a középiskolások számára a vezetésoktatás. Mint kiderült, csak részben, azonban rengetegen függesztették fel ez irányú tanulmányaikat a kedvezményre várva. 

2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak, írta meg Tuzson Bence igazságügyi miniszter még múlt hét csütörtök délelőtt egy Facebook-posztban, melyet még aznap korrigált, kiegészítve azzal, mi is lesz pontosan ingyenes. 

Mégsem lesz ingyenes a jogosítvány, sokan másra számítottak
Mégsem lesz ingyenes a jogosítvány, sokan másra számítottakanyaberkut / Getty Images Hungary

Az ingyenesség nem az egész jogosítványra vonatkozik

Aznap délután, egy másik posztban korrigált és pontosított, akkor már azt írta, hogy 2024. szeptember elsejével a KRESZ és az egészségügyi oktatás válik a középiskolai oktatás részévé, azaz magáért a vezetéstechnikai oktatásért továbbra is fizetni kell. 

Jó hír, hogy az állam már idén pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését is. A cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyük – nyilatkozta a miniszter. 

Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetsége (MATOSZ) elnöke a Pénzcentrum megkeresésére elmondta, hogy a diákok rendkívül csalódottak, sokan a támogatásban reménykedve félbe is hagyták a megkezdett tanfolyamokat és a vezetésórákat, amiből általában nem is elég a tanuló vezetőknek a kötelező minimum, ami jelenleg 30 óra.

„A KAV adatai szerint gyakorlatilag nincs olyan tanuló vezető, aki ennyi gyakorlás után sikeres vizsgát tenne – leginkább 50-60 óra után beszélhetünk erről. Ezért is okozott komoly csalódást, hogy mégsem lesz ingyen a középiskolásoknak a jogosítvány: sokan számítottak ennek bevezetésére, olyanok is felfüggesztették a már folyamatban lévő jogosítványszerzést, akik már haladtak vele, mert várták erre a támogatást. Most azonban, ha folytatják, akkor súlyos százezreket kell fizetniük – ezt pedig a család a konyhapénzből veszi el, ugyanis a tanuló vezetők majdnem 90 százaléka 17–18 éves, vagyis épp az életük első jogosítványát szereznék meg. Nem vagyok abban biztos, hogy mindenki folytatni fogja a tanfolyamokat és a vezetésórákat, mert nem fér bele egyszerűen a családi költségvetésbe” – mondta a szakember a lapnak. Azt is kérdésesnek tartja, hogy amennyiben iskolai tananyaggá válik az elméleti oktatási törzsanyag, arra a tanárok készen állnak-e.

Egyes elméleti részeket a középiskolákban tanítanak majd, de a vezetésért továbbra is fizetni kell
Egyes elméleti részeket a középiskolákban tanítanak majd, de a vezetésért továbbra is fizetni kellSzigetváry Zsolt / MTI

„Szó nincs arról, hogy akár óraadóként, akár más minőségben rutinos, kipróbált, megfelelő szakmai tapasztalattal felvértezett oktatókat hívnának az iskolákba, hogy ezeket az ismereteket átadják a diákoknak. Az elképzelés jelenleg az, hogy a már az iskolákban tanító pedagógusok fogják a KRESZ-oktatást tartani, de erről nekem kimondottan rossz tapasztalataim vannak – a helyzet egyszerűen az, hogy nem minden tanár rendelkezik az ehhez szükséges ismeretekkel. A rendelet megírása előtt szó volt arról, hogy az iskolák valamilyen megállapodásokat kötnének az autósiskolákkal, de ebből nem lett aztán semmi – pedig ezt pártolni tudtuk volna” – mondta Jovánovics István. 

A jogosítvány, ahogy azt a Díványon mi is megírtuk, idén még drágább lett, mint eddig bármikor, akár félmillió forintba is kerülhet.

„Az elmúlt években egyre gyengül a tanulók technikai képessége, ami azt eredményezi, hogy jóval többet kell gyakorolni egy-egy manőver elsajátítását, és a forgalmi feladatok végrehajtását is, nem beszélve arról, hogy az online elméleti képzésen részt vevő tanulók többsége a gyakorlati foglalkozásokra érkezve már megkopott elméleti tudással rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlás során ismét időt kell fordítani a KRESZ tanulására, ami meg viszi az időt” – összegezte korábban a Dívány kérdésére Törőcsik Ferenc vezetésoktató a képzés árának hátterében rejlő okokat.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek