A közösségi oldalakon és a beszélgetésekben gyakran egymásnak teljesen ellentétes információk keringenek a közlekedési lámpák „gyalogosgombjáról”. Ezért a Dívány megkérdezte a Budapest Közút Zrt.-t, mi az igazság ezek működéséről.
Hová kerül közlekedési lámpa?
Vannak olyan helyek, ahol egész nap folyamatosan közlekednek az autók, jelzőlámpa nélkül szinte esélye sem lenne átmennie a túloldalra a gyalogosnak. Máshol viszont alig halad el egy-egy gépkocsi, mégis ott áll a közlekedési lámpa, a laikusok számára érthetetlen okokból. Megkérdeztük, mi alapján döntik el, hogy hová kerüljön olyan közlekedési lámpa, melyen nyomógomb is van a gyalogosoknak.
„A nyomógomb felszerelése olyan helyeken történik, ahol a gyalogosok átkelési igénye nem folyamatos, azaz nem minden periódusban van átkelés, vagy vannak időszakok, amikor az igény lecsökken, és az átkelőhely szabad jelzésének ideje más irányok számára biztosított szabadjelzéssel hasznosítható” – írta a Budapest Közút Zrt. a Díványnak. Vagyis azokon a helyeken helyezik el, ahol például napközben nagy az autósforgalom, azonban a csúcsidőszakot követően alig járnak arra gépkocsik, így a gyalogosnak felesleges lenne várakoznia a napközben beállított ideig arra, hogy végre átmehessen a szinte üres úttesten. Ilyenkor érdemes megnyomni a jelzőgombot, hogy lerövidítsük a várakozási időt.
Kereszteződéstől függ, hogyan működik
Nem mindegy az sem, milyen forgalom van abban a kereszteződésben, ahol használjuk a jelzőgombot.
„A működtetés szabályozása a forgalmi helyzettől és a gyalogosigények nagyságától függ. Napszaktól függő szabályozás is előfordul egyes csomópontoknál, például olyan esetben, amikor napközben jelentősebb a gyalogos átkelési igény, míg kisebb forgalmú, éjszakai időszakban elhanyagolható. Ilyen esetben napközben fixen biztosítunk a gyalogosok számára szabadjelzést, míg éjszaka csak a nyomógomb megnyomását követően kaphat szabadjelzést a gyalogos. Figyelembe kell venni a környezeti beépítésből adódó forgalmi igényeket, az út kiépítettségét, az átkelőhely elhelyezkedését és az útszakaszon jellemző forgalomszabályozást is. Például összehangolt jelzőlámparendszer részeként mások a lehetőségek, mint egy egyedileg működő átkelőhely esetében. Összehangolás esetén a járműfolyam haladásának biztosítása kihat a gyalogosok számára kivezérelhető szabadjelzés idejére” – tájékoztatott a Budapest Közút Zrt.
Mennyi ideje van a gyalogosnak átmenni az úton?
Az átkelőhely mérete és a forgalom is befolyásolja a gyalogosok áteresztési idejét.
„A gyalogosok számára kivezérelt zöld jelzés hosszát alapvetően az átkelőhely geometriai mérete befolyásolja, és a csomópont közúti forgalma (a biztosítandó közúti kapacitás nagysága) is hatással lehet rá. Fontos megjegyezni azt, hogy a folyamatos szabadjelzés csak azt jelzi a gyalogos számára, hogy megkezdheti az átkelést, azonban ezt követően az átkelőhely hossza alapján úgynevezett közbenső időt biztosítunk arra, hogy a keresztező járműforgalom indulásáig a gyalogos még biztonsággal el tudja hagyni az útpályát.”
Mindig érdemes megnyomni a gombot
A gyalogosokban felmerülhet a kérdés, hogy vannak-e olyan átkelők, ahol csak akkor enged át a lámpa, ha megnyomjuk a jelzést.
„Azon átkelőhelyeknél, ahol nyomógomb van felszerelve, jellemzően csak annak megnyomását követően lesz szabadjelzés a gyalogosoknak. Egyes nagyobb gyalogosforgalmú átkelőknél (ahogy korábban is jeleztük) előfordulhat az, hogy napközben nem szükséges megnyomni az egyébként kihelyezett nyomógombot, hanem fixen kapnak a gyalogosok szabadjelzést, de általánosságban javasoljuk, hogy a kihelyezett nyomógombot minden esetben nyomják meg, és ezzel jelezzék az átkelési szándékukat. A nyomógomb megnyomásának értelemszerűen csak a gyalogos-átkelőhely jelzőlámpája tilosra váltását követően van hatása, ekkor történik meg a zöld jelzési igényre való bejelentkezés. Az átkelőhelyhez tartozó bármelyik nyomógombbal aktiválható a zöld jelzés kérése.”
Városonként hasonló elven működnek
Magyarország számos városában vannak ilyen gyalogosokat segítő jelzőlámpák, melyek működési elve hasonló. Eltérések úgy városok között, mint városon belül a forgalmi körülményekből adódnak.
Érdemes jelezni, ha valahová lámpát szeretnénk
Vannak olyan kereszteződések, ahol a gyalogosok szívesen látnának egy közlekedési lámpát. Ahogy az is előfordulhat, hogy egyes lámpák áteresztő idejét túl gyorsnak vagy lassúnak véljük. Ezeket az észrevételeket érdemes jelezni a Budapest Közút Zrt.-nek, illetve városonként az üzemeltetésért felelős társaságnak.
„A gyalogosok hozzánk eljuttatott konkrét visszajelzéseit, észrevételeit, minden esetben megvizsgáljuk, és megválaszoljuk. Meglévő eszközök működtetésénél és az új eszközök telepítésénél a közlekedők korábbi bejelentéseit figyelembe vesszük, ha indokolt, a jelzőlámpás szabályozást korrigáljuk. Hibabejelentések, hibás működés esetén kezdeményezzük a javítást” – válaszolta kérdésükre a Budapest Közút Zrt.
Hiába nyomkodjuk folyamatosan...
Ahogy a lift hívógombját, ezt is hajlamosak vagyunk többször megnyomni egymás után, ha úgy érezzük, már túl régóta várakozunk, ez azonban felesleges. Elmondták, hogy a többszöri megnyomás nincsen hatással az átkelőhely zöld jelzésére.
Mennyire stresszes Budapesten vezetni? Ha érdekel a válasz, kattints ide!
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés