A közösségi oldalakon és a beszélgetésekben gyakran egymásnak teljesen ellentétes információk keringenek a közlekedési lámpák „gyalogosgombjáról”. Ezért a Dívány megkérdezte a Budapest Közút Zrt.-t, mi az igazság ezek működéséről.
Hová kerül közlekedési lámpa?
Vannak olyan helyek, ahol egész nap folyamatosan közlekednek az autók, jelzőlámpa nélkül szinte esélye sem lenne átmennie a túloldalra a gyalogosnak. Máshol viszont alig halad el egy-egy gépkocsi, mégis ott áll a közlekedési lámpa, a laikusok számára érthetetlen okokból. Megkérdeztük, mi alapján döntik el, hogy hová kerüljön olyan közlekedési lámpa, melyen nyomógomb is van a gyalogosoknak.
„A nyomógomb felszerelése olyan helyeken történik, ahol a gyalogosok átkelési igénye nem folyamatos, azaz nem minden periódusban van átkelés, vagy vannak időszakok, amikor az igény lecsökken, és az átkelőhely szabad jelzésének ideje más irányok számára biztosított szabadjelzéssel hasznosítható” – írta a Budapest Közút Zrt. a Díványnak. Vagyis azokon a helyeken helyezik el, ahol például napközben nagy az autósforgalom, azonban a csúcsidőszakot követően alig járnak arra gépkocsik, így a gyalogosnak felesleges lenne várakoznia a napközben beállított ideig arra, hogy végre átmehessen a szinte üres úttesten. Ilyenkor érdemes megnyomni a jelzőgombot, hogy lerövidítsük a várakozási időt.

Létezik egyfajta gyakorlat, amely mindennapossá vált, és rengeteg borsot tör sok ember orra alá.
Tovább olvasom
Kereszteződéstől függ, hogyan működik
Nem mindegy az sem, milyen forgalom van abban a kereszteződésben, ahol használjuk a jelzőgombot.
„A működtetés szabályozása a forgalmi helyzettől és a gyalogosigények nagyságától függ. Napszaktól függő szabályozás is előfordul egyes csomópontoknál, például olyan esetben, amikor napközben jelentősebb a gyalogos átkelési igény, míg kisebb forgalmú, éjszakai időszakban elhanyagolható. Ilyen esetben napközben fixen biztosítunk a gyalogosok számára szabadjelzést, míg éjszaka csak a nyomógomb megnyomását követően kaphat szabadjelzést a gyalogos. Figyelembe kell venni a környezeti beépítésből adódó forgalmi igényeket, az út kiépítettségét, az átkelőhely elhelyezkedését és az útszakaszon jellemző forgalomszabályozást is. Például összehangolt jelzőlámparendszer részeként mások a lehetőségek, mint egy egyedileg működő átkelőhely esetében. Összehangolás esetén a járműfolyam haladásának biztosítása kihat a gyalogosok számára kivezérelhető szabadjelzés idejére” – tájékoztatott a Budapest Közút Zrt.
Mennyi ideje van a gyalogosnak átmenni az úton?
Az átkelőhely mérete és a forgalom is befolyásolja a gyalogosok áteresztési idejét.
„A gyalogosok számára kivezérelt zöld jelzés hosszát alapvetően az átkelőhely geometriai mérete befolyásolja, és a csomópont közúti forgalma (a biztosítandó közúti kapacitás nagysága) is hatással lehet rá. Fontos megjegyezni azt, hogy a folyamatos szabadjelzés csak azt jelzi a gyalogos számára, hogy megkezdheti az átkelést, azonban ezt követően az átkelőhely hossza alapján úgynevezett közbenső időt biztosítunk arra, hogy a keresztező járműforgalom indulásáig a gyalogos még biztonsággal el tudja hagyni az útpályát.”
Mindig érdemes megnyomni a gombot
A gyalogosokban felmerülhet a kérdés, hogy vannak-e olyan átkelők, ahol csak akkor enged át a lámpa, ha megnyomjuk a jelzést.
„Azon átkelőhelyeknél, ahol nyomógomb van felszerelve, jellemzően csak annak megnyomását követően lesz szabadjelzés a gyalogosoknak. Egyes nagyobb gyalogosforgalmú átkelőknél (ahogy korábban is jeleztük) előfordulhat az, hogy napközben nem szükséges megnyomni az egyébként kihelyezett nyomógombot, hanem fixen kapnak a gyalogosok szabadjelzést, de általánosságban javasoljuk, hogy a kihelyezett nyomógombot minden esetben nyomják meg, és ezzel jelezzék az átkelési szándékukat. A nyomógomb megnyomásának értelemszerűen csak a gyalogos-átkelőhely jelzőlámpája tilosra váltását követően van hatása, ekkor történik meg a zöld jelzési igényre való bejelentkezés. Az átkelőhelyhez tartozó bármelyik nyomógombbal aktiválható a zöld jelzés kérése.”

A rendőrök a gyalogosok testi épségét veszélyeztető autósokra vadásztak.
Tovább olvasom
Városonként hasonló elven működnek
Magyarország számos városában vannak ilyen gyalogosokat segítő jelzőlámpák, melyek működési elve hasonló. Eltérések úgy városok között, mint városon belül a forgalmi körülményekből adódnak.
Érdemes jelezni, ha valahová lámpát szeretnénk
Vannak olyan kereszteződések, ahol a gyalogosok szívesen látnának egy közlekedési lámpát. Ahogy az is előfordulhat, hogy egyes lámpák áteresztő idejét túl gyorsnak vagy lassúnak véljük. Ezeket az észrevételeket érdemes jelezni a Budapest Közút Zrt.-nek, illetve városonként az üzemeltetésért felelős társaságnak.
„A gyalogosok hozzánk eljuttatott konkrét visszajelzéseit, észrevételeit, minden esetben megvizsgáljuk, és megválaszoljuk. Meglévő eszközök működtetésénél és az új eszközök telepítésénél a közlekedők korábbi bejelentéseit figyelembe vesszük, ha indokolt, a jelzőlámpás szabályozást korrigáljuk. Hibabejelentések, hibás működés esetén kezdeményezzük a javítást” – válaszolta kérdésükre a Budapest Közút Zrt.

Testkamerával járják majd az utcákat, mutatjuk, hol számíthatunk rájuk és miért büntetnek majd.
Tovább olvasomHiába nyomkodjuk folyamatosan...
Ahogy a lift hívógombját, ezt is hajlamosak vagyunk többször megnyomni egymás után, ha úgy érezzük, már túl régóta várakozunk, ez azonban felesleges. Elmondták, hogy a többszöri megnyomás nincsen hatással az átkelőhely zöld jelzésére.
Mennyire stresszes Budapesten vezetni? Ha érdekel a válasz, kattints ide!

Megmérték, mennyi stresszt okoz a vezetés a magyar fővárosban a többi európai nagyvároshoz képest.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés