Ezért fűtenek úgy a buszokon, mintha nem lenne holnap

vonaton-lany
Olvasási idő kb. 3 perc

Bár az elmúlt hetekben szokatlanul enyhe az időjárás, mintha a buszokon és a vonatokon nem észlelték volna, hogy nincs szükség fűtésre. Kiderült, miért működik még mindig aránytalanul intenzíven a fűtés a járműveken.

Minden bizonnyal észrevette, aki mostanában tömegközlekedéssel utazott, hogy a buszokon és villamosokon is gőzerővel fűtenek. Az Inforádió megkérdezte a Volánt és a MÁV-ot, mi az oka a rugalmatlanságnak. 

A MÁV-Volán csoport tájékoztatása szerint az év ezen időszakában igencsak változatos az emberek öltözködése. Míg reggelente a téli ruhát viselő utasok gyakran túl melegnek érzik az utastér hőmérsékletét, a könnyebb ruházatot viselők kifejezetten hidegnek találják a fűtés nélküli vagy kevésbé befűtött szerelvényeket.

A buszokon és a vonatokon is túl meleg van
A buszokon és a vonatokon is túl meleg vanSzollár Zsófi / Index

Nehéz megfelelni az utasoknak a buszokon és a vonatokon

A szolgáltató minden járaton arra törekszik, hogy az utasok többsége számára megfelelő utazási hőmérsékletet biztosítsanak, a módosítás azonban nem minden jármű esetében oldható meg azonnal.

A MÁV-Start Zrt. valamennyi vasúti kocsijában legalább 20 Celsius-fokos hőmérsékletet kell biztosítani a téli időszakban, a vonatok így az időjárási körülményektől függően sok esetben csak többórás előfűtés után indulhatnak el.

Ha a kocsiban a hőmérséklet eléri a kívánt hőfokot, a kalauz vagy a mozdonyvezető lekapcsolhatja a fűtést, de ahhoz is idő kell, hogy ilyenkor lehűljenek a szerelvények.

A buszokon rugalmasabban változik a fűtés mértéke

A Volánbusz képviselője elmondta, ha az utasok nem érzik megfelelőnek a járat belső hőmérsékletét, jelezhetik azt az autóbusz-vezetőnek. 12 fokos napi átlaghőmérséklet alatt a buszokon kötelező a fűtés, ilyenkor a sofőrök folyamatosan figyelik az időjárási viszonyokat, és annak megfelelően állítják be a fűtést. A HÉV-ek esetében a diszpécserek adnak utasítást a motorvonatok fűtésének be-, illetve lekapcsolására, itt 5 fokos külső hőmérséklet alatt indítják be a fűtőtesteket. 

A budapesti és környéki HÉV-szakaszokon a fűtés kritikus időszaka a kora tavaszi és az őszi átmenet, ilyenkor, főleg a hideg reggeleken, be kell kapcsolni a fűtést, ám a napsütés hatására gyorsan meleg lesz a jármű belsejében. Hiába adja ki a diszpécser az utasítást a fűtés kikapcsolására, az utastér tovább melegszik, hűteni pedig csak az ajtók és ablakok segítségével lehet. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek