Ha szoktál repülőn utazni, akkor valószínűleg nem ér váratlanul, amikor a légiutas-kísérők figyelmeztetnek a felszállás előtt, hogy kapcsold ki, vagy tedd airplane, vagyis repülő üzemmódba (ilyenkor nem aktív a mobilhálózat, így nem lehet sem telefonálni, sem mobilinternetet használni) a telefonod. De vajon pontosan miért szükséges ez? A szakértő máris elmondja.
Ezért nem szabad telefonálni a repülőn
A 2000-es években a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a mobilok megzavarhatják a repülőgépek kritikus fontosságú elektronikai berendezéseit, bár nem találtak olyan esetet, amikor ez balesetet okozott volna – számolt be a HowStuffWorks. Sven Bilén elektronikai és űrkutatási mérnök, a Penn Állami Egyetem professzora ennek kapcsán megjegyezte, a telefonok manapság már nem jelentenek akkora biztonsági kockázatot, mint korábban, ami annak is köszönhető, hogy a repülőgépek műszereit gondosan leárnyékolják.
Ahhoz, hogy a rendszer jól működik, nem is férhet kétség, hiszen mindig akadnak utasok, akik szándékosan vagy sem, de a légiutas-kísérők figyelmeztetése ellenére bekapcsolva hagyják a mobiljukat (és nem is rakják repülő üzemmódba). „Ha komolyabb problémát okoznának, akkor azt látnánk, hogy repülőgépek potyognak az égből” – jegyezte meg Bilén. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy a tilalmat figyelmen kívül lehet hagyni. Akad ugyanis egy másik probléma is.
A mobilhálózat működéséről tudni kell, hogy a telefonok csak nagyjából 3 ezer méteres magasságig tudnak kapcsolódni a jeleket továbbító átjátszó tornyokhoz, ám a készülékek ettől függetlenül folyamatosan keresik a kapcsolatot, ami interferenciát okozva megzavarhatja a pilóta és a földi irányítás közötti kommunikációt. Még ha csak egy pillanatnyi zavarról is van szó, ez olyan kockázati tényezőt jelent, amelynek a veszélyét senki nem akarja vállalni.
Az utasokat is zavarná a telefonálás
Az utasok mobilhasználatával kapcsolatban felmerül néhány további aggály is. Amikor az amerikai Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) fontolóra vette a tiltás feloldását, több oldalról is heves ellenállásba ütköztek. Az egyik kritika az volt, hogy a terroristák a telefonokat használva robbanószerkezeteket hozhatnak működésbe, míg mások attól tartottak, hogy a telefonálás elterelheti az utasok figyelmét, így nem feltétlenül hallják meg a légiutas-kísérők biztonsági utasításait. És akkor még ott van az a probléma is, hogy a telefonálással az utasok egymás nyugalmát is megzavarhatják, ami a repülőgép zárt terében fokozottan érvényesülhet.
De ha eltekintünk az utasok nyűgjeitől, akkor hogy lehet, hogy egyes légitársaságok mobiltelefon-szolgáltatást kínálnak a fedélzeten? Úgy, hogy létezik egy technológia, amelyik lehetővé teszi az utasok számára, hogy anélkül kezdeményezzenek hívásokat, hogy megzavarják a repülőgép elektronikáját vagy a földi hálózatokat. Ehhez úgynevezett pikocellák – lényegében miniatűr, kis fogyasztású, a repülőre felszerelhető cellatoronyok – kellenek, amelyek a gép internetkapcsolatán keresztül továbbítják a hívásokat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés