8 növény, amelynek a gondozása jót tesz a mentális egészségednek

GettyImages-1225272916

A növények gondozása jótékonyan hathat a mentális egészségedre. Pláne, ha erről, a szakemberek által összeállított listáról választasz.

A kertészkedés és a növények nevelése talán még soha nem volt olyan népszerű, mint manapság. Jamie Keaton Jones pszichoterapeuta szerint ennek az lehet az oka, hogy az elmúlt években rengeteg aggodalmat keltő esemény történt a világban. A növények gondozása azonban sokak számára lehetővé tette, hogy valami pozitívra fókuszáljanak, kényelmesebben érezzék magukat a közvetlen életterükben, és megtanulják jobban értékelni a természet szépségeit.

Milyen előnyökkel jár a növények nevelése?

„A növények jelenlétének számos pozitív hatása van a mentális egészség szempontjából: csökkenti a stresszt, enyhíti a depresszív érzéseket, növeli az önbecsülést és a szociabilitást, javítja a hangulatot, fokozza a kognitív teljesítményt, és segít megtalálni a fókuszt” – sorolta a pszichoterapeuta.

Ezt erősítették meg a kapcsolódó kutatások is, melyek szerint a növények közelsége mindenképp jótékony hatású, függetlenül attól, hogy egy erdőről, egy kis kertről vagy néhány szobanövényről van-e szó.

„Egy tanulmány kimutatta, hogy azok a betegeknek, akiknek a kórházi szobájukban növények voltak, kevesebb fájdalmat, szorongást és fáradtságot tapasztaltak, illetve a vérnyomásuk is javult azokhoz képest, akik növény nélküli szobába kerültek” – idézte fel dr. Jenny Seham klinikai pszichológus.

A növények gondozása csökkenti a szorongás és a depresszió tüneteit
A növények gondozása csökkenti a szorongás és a depresszió tüneteitMilosBataveljic / Getty Images Hungary

A megfigyelés hátterében az állhat, hogy kutatások szerint a növényekkel való interakció csökkenti a kortizol nevű stresszhormon szintjét, miközben növeli a jó hangulatért felelős szerotoninszintet.”

Segíthet az embereknek, hogy elforduljanak a negatív gondolatoktól és érzelmektől.

Tyler Keith, a stresszre és viselkedési problémákra szakosodott szociális munkás megemlített egy másik előnyt is. „Ahelyett, hogy a múlton rágódnánk, vagy a jövő miatt aggódánk, a növények gondozása lehetőséget teremt, hogy az adott pillanatra koncentráljunk, és azonnali sikerélménnyel szolgál.”

Fontos azonban tisztázni, hogy nem szabad valamiféle univerzális gyógyírként tekinteni rá. „Nem érinti közvetlenül a mentális egészséghez kötődő folyamatokat. Ez a kirakós játék egyik darabja, amely a pozitív gondolatokon és érzéseken keresztül hasznos lehet egyesek számára” – hívta fel a figyelmet Keith.

Mennyi növény kell hozzá?

Jones szerint a hangsúly nem a növények számán van, hanem sokkal inkább azon, hogy interakcióba lépj velük. „Olyan helyen vannak, ahol gyakran látod őket? Virágoznak?” – szolgált némi támponttal a pszichológus. Ha például kevés a hely, esetleg kezdő vagy a növények nevelésében, érdemes kicsiben kezdened.

„Már egyetlen növény is változást hozhat, és az illatával vagy a színével megragadva minden interakciónál pozitív hangulati reakciót válthat ki” – jegyezte meg dr. Seham. De milyen fajokban érdemes gondolkozni? A szakemberek mindenekelőtt a következő 8 könnyen tartható növényt ajánlják a mentális egészséged javításához.

1. Anyósnyelv

Ha nincs kellő tapasztalatod a szobakertészkedésben, célszerű egy egyszerű, sallangoktól mentes növénnyel kezdened. A kard alakú, sötétzöld, gyakran mustársárga vagy fehér csíkokkal barázdált levélzettel rendelkező anyósnyelv pont ilyen. „Nagyszerű első növénynek is. Nagyon könnyű gondozni, jól érzi magát olyan helyeken is, ahol kevés a napfény, látványos megjelenésű és légtisztító hatású” – méltatta a növényt Jones.

Az anyósnyelvet még te sem tudod megölni
Az anyósnyelvet még te sem tudod megölniAshley-Belle Burns / Getty Images Hungary

Keith szintén azt mondja, hogy az anyósnyelv kiváló választás kezdőknek is. Mivel nem sül meg a napon, és jól tűri a szárazságot, ha netán elfejted meglocsolni, arra is alkalmas, hogy némi önbizalmat építs a növénygondozásban.

2. Zöldike

A nevéhez méltóan élénkzöld színű levelekkel felvértezett zöldike vagy csokrosinda igen alacsony igényű. Keith szerint jól elvan magas páratartalom mellett is, a fényigénye pedig közepes, ezért vannak, akik a fürdőszobába teszik, hogy otthonosabbá, melegebbé varázsolják vele a teret, és még pihentetőbbé tegyék a fürdőzés élményét.

A zöldike másik előnye, hogy hajtásait levágva könnyedén szaporítható, ezért gyakorlatilag végtelen utánpótlást kínál, és a barátaid számára is szuper (valamint költségmentes) ajándék lehet.

3. Aloe vera

A gyógyhatásairól is ismert aloea vera a kezdő növénytulajdonosok álma, hiszen alig igényel bármiféle gondozást, és olyan jól tűri a szárazságot, hogy elegendő lehet akár havonta egyszer meglocsolni. „Azért is javaslom, mert segít megtisztítani az otthoni légteret, a leveleiből kinyert gél pedig hasznos lehet égési sérülések, vágások és karcolások esetén, mivel felgyorsítja a gyógyulást, és csillapítja a fájdalmat” – jegyezte meg Keith. Sőt, a napégést is kezelheted vele.

4. Szobai futóka

Az ovális, szív alakú leveleiről ismert szobai futókát sokan azért szeretik, mert szinte bármilyen felületre felfuttatható, de remekül elvan lefelé lógatva is. Jones főleg azért kedveli, mert egyszerű gondozni, megszűri az otthoni levegőt, és lelógó leveleivel pompásan mutat például a könyvespolc tetején, míg Keith azért ajánlja, mert jól szaporítható.

5. Levendula

A levendulát bizonyára neked sem kell bemutatni. A páratlan szépségű, kellemes illatú gyógynövény, amely a természetben rengeteg beporzót, például méhet és lepkét vonz magához, nyugtató, stresszoldó hatású, megkönnyíti az elalvást, és helyileg alkalmazva erős gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal bír.

A levendulának számos jótékony hatást tulajdonítanak
A levendulának számos jótékony hatást tulajdonítanakklagyivik / Getty Images Hungary

6. Bazsalikom

„A kertedből származó fűszernövények gondozása, begyűjtése és felhasználása pozitív hatást gyakorol a mentális egészségre, miközben stimulálja az érzékszerveidet, és sikerélményt nyújt” – emelte ki dr. Seham.

A sok napfényt igénylő bazsalikom ráadásul nemcsak az ételeket teszi ízesebbé, hanem – ahogy arra Weill is kitért – jótékony hatással lehet az egészségre. „Olyan tulajdonságai vannak, amelyek enyhítik a stresszt és a szorongást. Levelei adaptogénként működnek, vagyis segítik a szervezetet a stresszhez való alkalmazkodásban, ami hozzájárulhat a mentális tisztasághoz is.”

7. Citromfű

Ez a mentafélék családjába tartozó illatos, zöld fűszernövény viszonylag könnyen termeszthető. „Nyugtató tulajdonságairól ismert, és enyhe citromos illata van, ami tovább fokozható, ha leveleit az ujjaink között dörzsöljük” – mondja dr. Seham, aki szerint a teákban és szépségápolási termékekben is alkalmazott citromfüvet gyakran használják a stressz és a szorongás csökkentésére, az alvásminőség és az étvágy javítására, illetve az emésztési zavarok kezelésére. Ha nincs kerted, elvan egy napos ablak melletti cserépben is.

A gyógy- és fűszernövények termesztése több szempontból is hasznos lehet
A gyógy- és fűszernövények termesztése több szempontból is hasznos lehetAdÃl BÃkefi / Getty Images Hungary

8. Fodormenta

Dr. Seham szerint az ugyancsak a mentafélék családjába tartozó fodormenta egy gyorsan növekvő, szívós gyógynövény, melynek illatos levelei azonnali nyugtató hatással kecsegtetnek, így még csak azzal sem kell fáradnod, hogy teát készíts belőlük.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra