Van az az üzlet, ami nemcsak túl szép, hogy igaz legyen, de nem is az: a valóságban nem létező, márkás holmik fillérekért azonban sokakat kísértenek meg. Rendelnek hát, aztán géprongyot, műbőr vackokat, otthonkákat hoz a postás.
Mások nem is rendelnek, mégis beállít a futár, aztán egy jóakaratú családtag, nem tudva arról, hogy nem várnak semmit, kifizeti az utánvétes csomagért kért összeget.
Mindkét esetből rengeteg történik manapság – az ilyen átverések ellen vette fel a harcot egy csapat, akik az átverések megelőzése mellett igyekeznek segédkezet nyújtani azoknak is, akik már pórul jártak. A Kamuwebshopok.hu Preventív Közösség segít a Dívány olvasóinak is megértenie, mi az, ami csalásra utal.
Ha ezt tapasztalod, ne vásárolj a webáruházból
Ha egy weboldalon nincs Adatvédelmi Tájékoztató, ÁSZF, Visszatérítés szabályai, Kapcsolati menüpontok, az azonnal legyen vörös zászló – figyelmeztettek minket.
„Egy korrekt webshop azon dolgozik, hogy a vásárló bizalmát elnyerje, és fontos neki az átláthatóság. Aki máshogyan tesz, máris jelét adta annak, hogy nem szabálytisztelő, és kevésbé vásárlóbarát”
– fogalmaztak. A rengeteg helyesírási és nyelvtani hibát felhalmozó szövegek szintén arra figyelmeztetnek, hogy valami nincs rendben, akárcsak az, ha a fizetési lehetőségek korlátozottak, ismeretlen szolgáltatón keresztül elérhetők. Az irracionálisan alacsony ár láttán szintén kezdj el nagyon gyanakodni.
"Sok átverés és kamuoldal a pillanat érzésére épít: a csak most, csak neked, csak 5 percig és csak 5 darab erejéig. Ilyenkor sokaknál elszáll a kontroll, jön a »rendeld meg, vedd meg, mert olcsó« érzés" – magyarázták, miért dőlnek be sokan.
Önmagában az, hogy külföldi a székhely, még nem lesz probléma, ha egy nagyvállalatról van szó. Persze a panaszkezelés külföldi cég esetén valószínűleg kicsit több időbe kerül, és kell hozzá idegennyelv-tudás is, de a megbízható oldalak ezt komolyan veszik. Ha viszont nevenincs oldalról van szó, hiányos adatokkal, semmiképp nem ajánlott, hogy rendelj. A magyar hatóságok ezen cégekkel szemben esetleges eljárás esetén külföldi partnereikkel együttműködve tehetnek, de ezek az eljárások mindig nehézkesebbek, és tovább is tartanak.
Ha a csaló webáruház már átvert, ezt tedd
Néha a fenti információk későn érkeznek el egy vásárlóhoz: ha már a pénzed elúszott, a rendelt termék helyett pedig valamit vacakot kaptál, a következőket tedd:
- az első lépés mindig az legyen, hogy a webshoppal próbálod rendezni az ügyet;
- ha így nem sikerült, a jogi út a fogyasztóvédelem, békéltető testület, bíróság felé terel;
- ha bűncselekmény áldozata lettél, rendőrségi feljelentést tehetsz.
Feljelentés esetén nagyobb az esély a sikerre, ha más károsultakkal összefogva kezdeményezed a folyamatot, mivel más a megítélése, ha több a sértett: ekkor már büntetőeljárás indulhat, míg ha egyedül jelentesz be egy 50 ezer forintnál kisebb összegű átverést, az csak szabálysértést jelent. Az ilyen folyamatok azonban ritkán jutnak sikerre, a Kamuwebshopok.hu Preventív Közösség épp ezért nagy fába vágta a fejszéjét.
„Egy szisztematikus, bizonyíthatóan nagy számú károsulttal végrehajtott átverésmodellnek a bemutatásán és hatóságok elé tárásán dolgozunk, ezért tettünk közzé kérdőívet közösségünkben.
Az erre adott válaszokban megjelennek ciklikusságok, szisztematikusságok, elkövetők, elkövetési modellek. Ezt a statisztikát fogjuk az illetékes hatóságok felé eljuttatni, célunk társadalmi egyeztetésben elérni, hogy a rendőrség és más hatóságok eljárási gyakorlata megváltozzon. Célunk, hogy bemutassuk a kamuwebshopok és átverési modellek üzletszerű bűnelkövetési mechanizmusát. Ezzel az a célunk, hogy a szabálysértési eljárás helyét szigorúbb büntetőeljárási metódus vegye át az eljárások tömeges vizsgálata során. Ez időt adhat a hatóságoknak nemzetközi kapcsolatokon keresztül az elkövetők elfogására, az esetleges károk enyhítésére. Egyben azt is reméljük, hogy így automatikusan megállítható lesz a logisztikai cégeknél panaszt benyújtó és átvert emberek pénze a feladó felé az eljárás lezárásáig” – tudtuk meg törekvéseikről.
Nem mindegy, hogyan látnak neki az ügynek a csalókkal szemben
A káresetek összesítésére, a károsultak együttes fellépésének segítésére egyébként több virtuális csoport jött már létre hazánkban, de az ilyen kezdeményezéseknél mindig sok múlik a résztvevők érdekérvényesítő képességén.
Sokszor laikus, autodidakta és leginkább dühös emberek verődnek össze ezeken a platformokon, saját ügyüket nem túl sikeresen képviselve.
A preventív közösséget azonban egy, az Egyesült Királyságban magyarok által létrehozott érdekérvényesítő csoport hozta létre, amely elemzőképességét is beveti annak érdekében, hogy sikerrel segítsen a jelenlegi helyzetből való túllépésen.
„Azt azért fontos megjegyezni, hogy pénzt visszaszerezni, ha valakit átvertek, komoly és szisztematikus munka. Ebben szeretnénk segíteni. A siker, ami biztos és várható, bizonyítani fogja a magyar emberek életképes küzdeni akarását és a tudással megszerzett ismeretek erejét. Ebben pedig benne van az, hogy a kármegtérülések módozatainak száma növekedik. Bízunk abban, hogy ahogyan eddig is, amikor valaki megtudta, hogy hozzánk került a cége, változtatott helytelen gyakorlatán, és kármentesített, így a jövőben is folytatódik a trend. Az viszont, aki mások tudatos megkárosítására szakosodott, most elkezdhet remegni, mert hamarosan miattunk csöngetnek nála a hatóságok...” – fogalmaztak a preventív közösség tagjai.
Ha a mostanában alkalmazott telefonos csalásokkal is szeretnél képbe kerülni, ezt a cikket is olvasd el!
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés