Átvert egy webáruház? Ezt kell tenned, hogy a pénzedhez juss

GettyImages-1020173732
Olvasási idő kb. 6 perc

Az elmúlt hetekben gombamód szaporodnak cikkek vagy épp bejegyzések a közösségi médiában azokkal a csaló webáruházakkal szemben, amelyek kéretlen csomagokat küldve károsítják meg a gyanútlan magyarokat, vagy épp rendelt áru helyett kacatokat küldve zsebelik ki őket. Nem egyszerű azok dolga, akik visszaszereznék pénzüket egy ilyen átverés után, de azért lehet mit tenni.

Van az az üzlet, ami nemcsak túl szép, hogy igaz legyen, de nem is az: a valóságban nem létező, márkás holmik fillérekért azonban sokakat kísértenek meg. Rendelnek hát, aztán géprongyot, műbőr vackokat, otthonkákat hoz a postás.

Mások nem is rendelnek, mégis beállít a futár, aztán egy jóakaratú családtag, nem tudva arról, hogy nem várnak semmit, kifizeti az utánvétes csomagért kért összeget.

Mindkét esetből rengeteg történik manapság – az ilyen átverések ellen vette fel a harcot egy csapat, akik az átverések megelőzése mellett igyekeznek segédkezet nyújtani azoknak is, akik már pórul jártak. A Kamuwebshopok.hu Preventív Közösség segít a Dívány olvasóinak is megértenie, mi az, ami csalásra utal.

Ha ezt tapasztalod, ne vásárolj a webáruházból

Ha egy weboldalon nincs Adatvédelmi Tájékoztató, ÁSZF, Visszatérítés szabályai, Kapcsolati menüpontok, az azonnal legyen vörös zászló – figyelmeztettek minket.

„Egy korrekt webshop azon dolgozik, hogy a vásárló bizalmát elnyerje, és fontos neki az átláthatóság. Aki máshogyan tesz, máris jelét adta annak, hogy nem szabálytisztelő, és kevésbé vásárlóbarát”

– fogalmaztak. A rengeteg helyesírási és nyelvtani hibát felhalmozó szövegek szintén arra figyelmeztetnek, hogy valami nincs rendben, akárcsak az, ha a fizetési lehetőségek korlátozottak, ismeretlen szolgáltatón keresztül elérhetők. Az irracionálisan alacsony ár láttán szintén kezdj el nagyon gyanakodni.

A csaló áruházak egész mást küldenek, mint amit rendeltél – vagy akkor is küldenek valamit, ha nem rendeltél
A csaló áruházak egész mást küldenek, mint amit rendeltél – vagy akkor is küldenek valamit, ha nem rendeltélSrdjanPav / Getty Images Hungary

"Sok átverés és kamuoldal a pillanat érzésére épít: a csak most, csak neked, csak 5 percig és csak 5 darab erejéig. Ilyenkor sokaknál elszáll a kontroll, jön a »rendeld meg, vedd meg, mert olcsó« érzés" – magyarázták, miért dőlnek be sokan.

Önmagában az, hogy külföldi a székhely, még nem lesz probléma, ha egy nagyvállalatról van szó. Persze a panaszkezelés külföldi cég esetén valószínűleg kicsit több időbe kerül, és kell hozzá idegennyelv-tudás is, de a megbízható oldalak ezt komolyan veszik. Ha viszont nevenincs oldalról van szó, hiányos adatokkal, semmiképp nem ajánlott, hogy rendelj. A magyar hatóságok ezen cégekkel szemben esetleges eljárás esetén külföldi partnereikkel együttműködve tehetnek, de ezek az eljárások mindig nehézkesebbek, és tovább is tartanak.

Ha a csaló webáruház már átvert, ezt tedd

Néha a fenti információk későn érkeznek el egy vásárlóhoz: ha már a pénzed elúszott, a rendelt termék helyett pedig valamit vacakot kaptál, a következőket tedd:

  • az első lépés mindig az legyen, hogy a webshoppal próbálod rendezni az ügyet;
  • ha így nem sikerült, a jogi út a fogyasztóvédelem, békéltető testület, bíróság felé terel;
  • ha bűncselekmény áldozata lettél, rendőrségi feljelentést tehetsz.

Feljelentés esetén nagyobb az esély a sikerre, ha más károsultakkal összefogva kezdeményezed a folyamatot, mivel más a megítélése, ha több a sértett: ekkor már büntetőeljárás indulhat, míg ha egyedül jelentesz be egy 50 ezer forintnál kisebb összegű átverést, az csak szabálysértést jelent. Az ilyen folyamatok azonban ritkán jutnak sikerre, a Kamuwebshopok.hu Preventív Közösség épp ezért nagy fába vágta a fejszéjét.

„Egy szisztematikus, bizonyíthatóan nagy számú károsulttal végrehajtott átverésmodellnek a bemutatásán és hatóságok elé tárásán dolgozunk, ezért tettünk közzé kérdőívet közösségünkben.

Az erre adott válaszokban megjelennek ciklikusságok, szisztematikusságok, elkövetők, elkövetési modellek. Ezt a statisztikát fogjuk az illetékes hatóságok felé eljuttatni, célunk társadalmi egyeztetésben elérni, hogy a rendőrség és más hatóságok eljárási gyakorlata megváltozzon. Célunk, hogy bemutassuk a kamuwebshopok és átverési modellek üzletszerű bűnelkövetési mechanizmusát. Ezzel az a célunk, hogy a szabálysértési eljárás helyét szigorúbb büntetőeljárási metódus vegye át az eljárások tömeges vizsgálata során. Ez időt adhat a hatóságoknak nemzetközi kapcsolatokon keresztül az elkövetők elfogására, az esetleges károk enyhítésére. Egyben azt is reméljük, hogy így automatikusan megállítható lesz a logisztikai cégeknél panaszt benyújtó és átvert emberek pénze a feladó felé az eljárás lezárásáig” – tudtuk meg törekvéseikről.

Rengeteg embernek okoz kellemetlenséget hasonló csalás
Rengeteg embernek okoz kellemetlenséget hasonló csalásVirojt Changyencham / Getty Images Hungary

Nem mindegy, hogyan látnak neki az ügynek a csalókkal szemben

A káresetek összesítésére, a károsultak együttes fellépésének segítésére egyébként több virtuális csoport jött már létre hazánkban, de az ilyen kezdeményezéseknél mindig sok múlik a résztvevők érdekérvényesítő képességén.

Sokszor laikus, autodidakta és leginkább dühös emberek verődnek össze ezeken a platformokon, saját ügyüket nem túl sikeresen képviselve.

A preventív közösséget azonban egy, az Egyesült Királyságban magyarok által létrehozott érdekérvényesítő csoport hozta létre, amely elemzőképességét is beveti annak érdekében, hogy sikerrel segítsen a jelenlegi helyzetből való túllépésen.

„Azt azért fontos megjegyezni, hogy pénzt visszaszerezni, ha valakit átvertek, komoly és szisztematikus munka. Ebben szeretnénk segíteni. A siker, ami biztos és várható, bizonyítani fogja a magyar emberek életképes küzdeni akarását és a tudással megszerzett ismeretek erejét. Ebben pedig benne van az, hogy a kármegtérülések módozatainak száma növekedik. Bízunk abban, hogy ahogyan eddig is, amikor valaki megtudta, hogy hozzánk került a cége, változtatott helytelen gyakorlatán, és kármentesített, így a jövőben is folytatódik a trend. Az viszont, aki mások tudatos megkárosítására szakosodott, most elkezdhet remegni, mert hamarosan miattunk csöngetnek nála a hatóságok...” – fogalmaztak a preventív közösség tagjai.

Ha a mostanában alkalmazott telefonos csalásokkal is szeretnél képbe kerülni, ezt a cikket is olvasd el!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek