Tényleg akadályozzák a forgalmat a biciklisek?

Az autósok és a biciklisek viszonyát talán a viharos szó jellemzi a legjobban, ami részben abból is adódik, hogy a négy keréken közlekedők szerint a kétkerekűek csak feltartják a forgalmat.

Hogy valóban így van-e, arra már a tudomány is elkezdte keresni a választ. A Portlandi Állami Egyetem kutatói alacsonyabb forgalmú, biciklisáv nélküli városi utakon végeztek méréseket a kerékpáros forgalom és a torlódások összefüggésének igazolására, majd megfigyeléseiket a Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board című tudományos folyóiratban tették közé. Mit gondolsz, mire jutottak?

Elhanyagolható a különbség

A kutatók hat portlandi úton, különféle napszakokban – így csúcsforgalom idején is – figyelték meg a forgalmat. Részletes összehasonlító elemzésükből az derül ki, hogy az alacsonyabb forgalmú városi utakon, melyekhez nem tartozik bicikliút, a kerékpárosok jelenléte csak 1 mérföld/órával, vagyis nagyjából 1,6 km/órával csökkentette az autósok sebességét, így szerintük ez önmagában nem okozhat torlódásokat.

A kutatók szerint a kerékpárosoknak nincs számottevő hatása a forgalomra
A kutatók szerint a kerékpárosoknak nincs számottevő hatása a forgalomraFotó: olaser / Getty Images Hungary

A tanulmány arra is kitért, hogy a lejtős utakon haladó biciklisták kellőképpen felgyorsulhatnak ahhoz, hogy az autósoknak kisebb valószínűséggel kelljen előzésbe kezdeniük. Ez részben az elektromos kerékpárok térhódításának is köszönhető, melyek gyorsabban tudnak haladni a hagyományos kétkerekűkhöz képest.

„Az e-bicikliket nem befolyásolják annyira az emelkedők sem, illetve jobb teljesítményt nyújtanak a sebesség és a gyorsulás szempontjából is. Egy alacsonyabb forgalmú és sebességhatárú úton az autósoknak kevesebb eséllyel kell megelőzni őket, mert kisebb köztük a sebességkülönbség, vagy talán nincs is”, magyarázta Miguel Figliozzi, az egyik kutató.

A vizsgált utak homogenitása miatt a szakemberek más helyszínekre is ki akarják terjeszteni a kutatást, hogy változatosabb képet kapjanak a forgalomról. Reményeik szerint ezzel sikerülhet felhívni a döntéshozók figyelmét arra, hogy a megosztott utak is életképes lehetőséget jelentenek, hiszen az általános felfogás az, hogy a kerékpárosok nagyon is akadályozzák az autósokat. Egy másik kutató, Jaclyn Schaefer ennek kapcsán megjegyezte, hogy noha a forgalom elkülönítéséhez általában a védett kerékpársávokat preferálják, ezt nem minden városi környezetben lehet megvalósítani.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.