Hogy valóban így van-e, arra már a tudomány is elkezdte keresni a választ. A Portlandi Állami Egyetem kutatói alacsonyabb forgalmú, biciklisáv nélküli városi utakon végeztek méréseket a kerékpáros forgalom és a torlódások összefüggésének igazolására, majd megfigyeléseiket a Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board című tudományos folyóiratban tették közé. Mit gondolsz, mire jutottak?
Elhanyagolható a különbség
A kutatók hat portlandi úton, különféle napszakokban – így csúcsforgalom idején is – figyelték meg a forgalmat. Részletes összehasonlító elemzésükből az derül ki, hogy az alacsonyabb forgalmú városi utakon, melyekhez nem tartozik bicikliút, a kerékpárosok jelenléte csak 1 mérföld/órával, vagyis nagyjából 1,6 km/órával csökkentette az autósok sebességét, így szerintük ez önmagában nem okozhat torlódásokat.

A tanulmány arra is kitért, hogy a lejtős utakon haladó biciklisták kellőképpen felgyorsulhatnak ahhoz, hogy az autósoknak kisebb valószínűséggel kelljen előzésbe kezdeniük. Ez részben az elektromos kerékpárok térhódításának is köszönhető, melyek gyorsabban tudnak haladni a hagyományos kétkerekűkhöz képest.
„Az e-bicikliket nem befolyásolják annyira az emelkedők sem, illetve jobb teljesítményt nyújtanak a sebesség és a gyorsulás szempontjából is. Egy alacsonyabb forgalmú és sebességhatárú úton az autósoknak kevesebb eséllyel kell megelőzni őket, mert kisebb köztük a sebességkülönbség, vagy talán nincs is”, magyarázta Miguel Figliozzi, az egyik kutató.
A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés
A vizsgált utak homogenitása miatt a szakemberek más helyszínekre is ki akarják terjeszteni a kutatást, hogy változatosabb képet kapjanak a forgalomról. Reményeik szerint ezzel sikerülhet felhívni a döntéshozók figyelmét arra, hogy a megosztott utak is életképes lehetőséget jelentenek, hiszen az általános felfogás az, hogy a kerékpárosok nagyon is akadályozzák az autósokat. Egy másik kutató, Jaclyn Schaefer ennek kapcsán megjegyezte, hogy noha a forgalom elkülönítéséhez általában a védett kerékpársávokat preferálják, ezt nem minden városi környezetben lehet megvalósítani.