Mi az a hurokszerű izé a repülőgépek szárnyán?

Kevesen tudják, de az a sárga, hurok formájú fémdarab bizonyos helyzetekben akár életmentő is lehet. Mindjárt azt is elmondjuk, hogy pontosan mikor és milyen módon.

A repülőgépgyártók különös figyelmet fordítanak az aerodinamikára. Ebben a szellemben a repülőgépek szárnyát úgy tervezik, hogy a lehető legegyenletesebb, legsimább felületet alkossa. Ezért is lehet meglepő, amikor az ablakon kinézve észreveszed a jellemzően két darabból álló hurokszerű elemet. Vajon mi lehet az? Az élet nagy kérdéseit boncolgató sorozatunkból most ez is kiderül!

Vészhelyzetben segíthetnek

Bár a szárny síkjából kitüremkedő hurkok valóban befolyásolhatják a légáramlást, a biztonság szempontjából fontos szerepük van. A Travel and Leisure szerint első körben azt érdemes tudnod róluk, hogy pontos számuk és elhelyezkedésünk az adott típustól függően eltérő lehet, de általában a gép törzsétől mérve a szárny egyharmadánál kapnak helyet. Hogy mire szolgálnak, arról beszéljen inkább egy szakmabeli. Át is adjuk a szót a YouTube-on Captain Joe néven futó pilótának, aki egy videóban foglalta össze a lényeget.

„Vészhelyzet esetén, mondjuk vízre szálláskor, a légiutas-kísérők a hozzád legközelebbi kijáraton keresztül akarnak majd evakuálni téged, melyek közül négy a szárnyak felett van – ezeket nevezik szárny feletti vészkijáratoknak. Miután az ajtó kinyílik, a menekülőcsúszda a szárny hátuljánál automatikusan felfújódik, ezen le fogsz csúszni és eltávolodsz a géptől. Na most amikor az ajtóban vagy, és rálépsz a szárnya, nagy valószínűséggel el fogsz esni, mert a felület nedves és nagyon csúszós. Az Airbus ezért menekülési köteleket telepített. Az ajtó kinyitása után a kötél egyik vége így biztonságosan az ajtókerethez van rögzítve, a másik végét pedig ehhez a kis horoghoz kell csatolni. Egy második kötél pedig a következő lyukba van kötve, amely a csúszdáig vezet. Tehát ez a kis darab fém csupán azért van ide telepítve, hogy a menekülőkötél csatlakoztatható legyen, és így segít biztonságosan megállni a szárny tetején, a csúszós felületen” – fejtette ki a szakember.

Ez a fémdarab bizonyos helyzetekben akár életmentő is lehet.
Ez a fémdarab bizonyos helyzetekben akár életmentő is lehet.Fotó: GettyImages / Dívány.hu

A repülés világa ezen túl még számos érdekességet tartogat, ezért ha érdekel a téma, ne hagyd ki korábbi cikkeinket sem a repülőgépek ablakán lévő kis lyukról sem.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.