A Facebook atyja a közösségi portált illető jelentős változásokról számolt be az április végén megrendezett eseményen, melynek elsődleges célja, hogy tisztára mossa a vállalat hírnevét az elmúlt két év folyamatos adatkezelési botrányait követően. Zuckerberg többek közt a biztonságos, privát üzenetküldés, a magukat egy idő után automatikusan kitörlő üzenetek, illetve a különféle egyéb csetalkalmazásokkal (Messenger, WhatsApp, Instagram DM) való fúzió ötletét lengette be. A Facebook azonban teljesen másképp értelmezi a magánélet védelmét, mint az átlagemberek – véli Rob Price, a Business Insider szerzője.
A Facebook mindent tud rólad
A maga 550 milliárd dolláros tőkéjével a Facebook hatalmas piaci szereplőnek számít, a vagyon jelentős része pedig abból a hatalmas reklámmennyiségből származik, mellyel a közösségi oldalon nap mint nap szembetalálkozunk. A Facebook igazi aranybánya a különféle vállalatoknak, hiszen segítségével személyre szabhatják hirdetéseiket, így azokat célozhatják meg velük, akiket valóban érdekelhetnek a reklámozott termékek. A közösségi oldal ugyanis szinte mindent tud rólunk. Tudja, hová jártunk iskolába, hol élünk és dolgozunk, mely ismerőseinkkel kommunikálunk a legtöbbet, mi a hobbink, milyen filmeket és zenéket kedvelünk, hová járunk szórakozni, milyen termékeket vásárolunk. Ezeket az információkat bonyolult algoritmusok segítségével dolgozza fel a rendszer, majd segítségükkel személyre szabott hirdetésekkel bombáz bennünket.

Az elmúlt évek adatkezelési botrányai főként akörül alakultak ki, hogy a Facebook nem átállotta hasonló, személyes információinkat jó pénzért cserébe harmadik félnek – elsősorban a náluk reklámozó cégeknek – továbbítani. Price szerint a Zuckerberg által belengetett változások inkább afféle parasztvakításnak számítanak, melyek a problémát egyáltalán nem oldják meg, és vajmi keveset változtatnak a legnagyobb közösségi platform adathalász természetén.

A védekezés nemcsak a szexben, hanem az interneten is fontos, feltéve, hogy nem akarsz csalók, hackerek és trollok hálójába kerülni.
Tovább olvasomHiába nem tudnak mások beleolvasni privát levelezésünkbe, ha minden egyéb információ pusztán profilunk és Facebook-tevékenységünk alapján rendelkezésükre áll. A szerző ahhoz hasonlítja a helyzetet, mint mikor egy üzletember füldugóval a fülében figyeli, miközben legjobb barátunkkal beszélgetünk. Habár nem hallja, miről folyik a társalgás, minden egyéb nonverbális jelzés (ruhánk, testbeszédünk, a helyszín stb.) jól értelmezhető számára. Ez pedig nem éppen a magánélet védelme, legalábbis nem azon a módon, ahogyan mi azt gondoljuk.
Tágul a tér, de a falak megmaradnak
A Facebook-alapító másik nagy innovációja az egyéb, a cégcsoport tulajdonában lévő üzenetküldő alkalmazások, a Messenger, a WhatsApp, illetve az Instagram DM fúziója a legnagyobb közösségi oldallal, mely azt jelenti, hogy a felsorolt applikációk bármelyikének segítségével válthatunk üzeneteket bármelyik másik alkalmazást használó ismerőseinkkel, kikerülve a Facebook privát üzenetküldési funkciójában rejlő csapdákat. Ez azonban csupán félmegoldás Price szerint, hiszen még így is megmaradnánk a Facebook falain belül, csupán kibővülne az azokon belüli mozgástér. Nem véletlen, hiszen sohasem lenne olyan ostoba az anyavállalat, hogy feladja saját dominanciáját a közösségi média felett.
A botrányok sújtotta gigavállalat tehát azzal kecsegtet bennünket, hogy ezentúl minden megváltozik. Sok tekintetben azonban úgy tűnik, ugyanúgy maradnak a dolgok. Egy radikálisabb változás megingathatná a Facebook legfőbb bevételi forrását, ezt pedig nem mernék megkocáztatni a tulajdonosok. Kiderül majd, mennyi valósul meg az ígéretekből, és hogy valóban biztonságosabb hellyé válik-e a közösségi média a jövőben.

Telefonunk többet elárul rólunk, mint hinnénk.
Tovább olvasom