Webshopban vásároltam, de nem küldték ki a terméket. Mit tegyek?

Először is, ne ess kétségbe, mert ha ez most még nem is látszik, van fény az alagút végén! Mutatjuk, milyen lehetőségek közül választhatsz.

A címben feszegetett kérdést megtörtént események ihlették. Egy török cégtől rendeltem telefontokot, ami soha nem érkezett meg. A kereskedő korábban már megbízhatónak bizonyult, ezúttal viszont még a leveleimre se volt hajlandóak reagálni. Végül csak azért tudtam visszaszerezni a pénzem, mert az internetes fizetést a PayPallel bonyolítottam le, ami néhány végtelennek tűnő nap után helyt adott a reklamációmnak. De mi a teendő egy bankkártyás tranzakció vagy előreutalás esetén? Megkérdeztem egy szakembert.

14 nap a vízválasztó

Feltéve, hogy Magyarországon bejegyzett vállalkozásról beszélünk. Dr. Kiss-Benedek Damarisz, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének jogásza szerint a 45/2014 kormányrendelet előírja: amennyiben a fogyasztó az interneten keresztül vásárol, a termék kézhezvételtől számított 14 naptári (!) napon belül elállási joggal élhet. Ez abban az esetben is érvényes, ha a webáruház nem szállítja ki a terméket, és még csak indokolni sem kell.

A jogász azt mondja, az elállást elméletileg szóban is meg lehet tenni, de egy esetleges későbbi jogvitára gondolva tanácsos írásban is nyomatékosítani. Már csak azért is, mert a bizonyítás terhe a fogyasztóra hárul. 

A labda ezután már a kereskedő oldalán pattog, 14 naptári nap áll a rendelkezésére, hogy visszajuttassa a vételárat, illetve ha volt, a szállítási költséget.

Amennyiben a határidőn belül nem kapjuk vissza a pénzünket, felszólítólevélben jelöljünk meg egy végső határidőt,

jelezve, hogy utána megtesszük a szükséges jogi lépéseket.

Nyugi, a jogszabályok téged védenek!
Nyugi, a jogszabályok téged védenek!Fotó: Shutterstock

Nem vagy egyedül

Még ha a webshop nem is akar fizetni, akkor sincs lefutva a meccs. Mivel mindenkinek az az érdeke, hogy ne kelljen pereskedni, első körben a megyei békéltető testületnél érdemes próbálkozni. Itt ingyenesen lehet jogorvoslatot kérni, ellentétben a közjegyző által indított fizetési meghagyással, ami viszonylag gyorsan végbemegy, ám illetékköteles (a termék értékének 3 százaléka, minimum 5 ezer forint).

Az utóbbi forgatókönyvnél a kereskedőnek 15 napja van reagálni. Ha nem veszi át a levelet, vagy sumákolni próbál, a fizetési meghagyás egyből jogerőre emelkedik, vagyis végrehajtható lesz. Ha azonban vitatja, a polgári per elkerülhetetlenné válik. Dr. Kiss-Benedek Damarisz szerint az eljárás igencsak elhúzódhat, ezért mérlegelni kell, hogy megéri-e belevágni. Egy zokni miatt például biztosan nem, de egy több százezres műszaki cikknél már lehet realitása a dolognak.

Őrizd meg a számlát

A csomagolásnak viszont nem kell sértetlennek lennie, bármit is állítson a kereskedő. Az még nem baj, ha kipróbálod a terméket, csak tartósan nem szabad használnod, mert úgy megfizettethetik veled az értékcsökkenés mértékét. A kormányrendelet ugyanakkor meghatároz néhány kivételt is – mint amilyenek a higiéniai termékek –, melyeknél csak bontatlan csomagolással élhetsz elállási jogoddal.

Még az EU is „biztonságos”

Az Európai Unió területén belüli rendelések már egy fokkal neccesebbek, de annyira azért nem, mintha egy kínai webshopból vásárolnál. Ha a vállalkozás nem akarja visszaadni a pénzed, Dr. Kiss-Benedek Damarisz szerint a budapesti békéltető testülethez, vagy közvetlenül az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatsz. Ezeken a jogi fórumokon az a cél, hogy peres eljárás nélkül, egyezséggel záruljon a jogvita.

Létezik az európai fizetési meghagyásos eljárás is, amely a magyar fizetési meghagyáshoz hasonló. Ha pedig valamilyen fogyasztóvédelmi jogsértés is történik, a Gazdasági Versenyhivatalt keresheted (magyar vállalkozás esetén az illetékes járási hivatal fogyasztóvédelmi osztályánál élhetsz bejelentéssel).

Az unió határain kívül sajnos már korántsem ennyire kedvező a helyzet. Az egyetlen dobásod a peres eljárás, ami ugyebár meglehetősen költséges és időigényes lehet. Mielőtt cselekednél, mindenképp kérdezz meg egy ügyvédet!

A pereskedést legfeljebb akkor úszhatod meg, ha olyan internetes piacterekről vásárolsz, mint az eBay (vagy hozzám hasonlóan PayPallel fizettél), ezeken a felületeken ugyanis pénzvisszatérítést kérhetsz – még abban az esetben is, ha a kereskedővel egyébként nem sikerül zöld ágra vergődnöd.

A bankkártyád adatait csak megbízható webhelyeken add meg
A bankkártyád adatait csak megbízható webhelyeken add megFotó: Shutterstock

Hogyan fizessek?

A jogász szerint a legnagyobb biztonságban az utánvéttel vagy. A termék árát így csak azután kell kifizetni, hogy kézhez kapod, sőt talán még fel is bonthatod, hogy meggyőződj róla, minden rendben van-e.

A bankkártyás fizetésnél óvatosnak kell lenni, nehogy adathalászat áldozatai legyünk.

Előreutalás esetén pedig ellenőrizzük, hogy létező vállalkozásról van-e szó.

Ha az eladó fél magyar, ezt az Igazságügyi Minisztérium cégjegyzékében teheted meg. Nem kerül semmibe, de sok múlhat rajta, hiszen ha egy szabálytalanul működő webshoptól vásárolsz, elég kicsi az esélye, hogy valaha is viszontlásd a pénzed. Ilyen szempontól veszélyesebbek a facebookos, instás ügyletek is, mert ezek mögött gyakran nem is vállalkozások, hanem feketén üzletelő magánszemélyek állnak.

A biztonságos netezésről alábbi cikkünkről írtunk bővebben:

Mustra