Így találhatod meg az álommelódat

Olvasási idő kb. 8 perc

Tényleg a munkakeresőknek áll ma a zászló? Honnan tudod eldönteni a hirdetés alapján, hogy olyan munkahelyre jelentkezel, ahol valóban szívesen dolgoznál?

Melyik álláskereső ne unná azokat a közhelyeket egy hirdetésben, mint hogy inspiráló munkakörnyezet, versenyképes fizetés meg jófej kollégák? Manapság ennél már sokkal több kell ahhoz, hogy egy munkahelyváltáson gondolkozó, vagy munkakereső ember valóban azt érezze, hogy ő nagyon szeretne annál a cégnél dolgozni, vagy pontosan tudja, hogy az a hely minden bizonnyal sokkal jobb lesz neki, mint ahol most van. De honnan derül ki mindez egy álláshirdetésből? És mi van ha tényleg úgy érzed, hogy megtaláltad álmaid munkahelyét, csak valahogy meg kellene győzni erről a munkaadókat is? 

Balogh-Mázi Mária a Dreamjo.bs vezetője, ők jegyzik a Szerethető Munkahely díjat is, ami önmagában elsőre furcsának hangzik, merthát a munkahely az nem éppen az a hely, amit a legtöbb ember szeret. Azért mindenképpen népszerűbb, mint a fogászati székben ülni, de mégsem annyira élvezetes, mint mondjuk a nyaralásod tölteni.  De valóban el tudod dönteni egy álláshirdetés olvasása közben, hogy neked az a munkahely ideális lenne-e? 

"Tavaly csináltunk egy felmérést, amelyben az jött ki, hogy emberek 21 százaléka hisz az álláshirdetéseknek, idén pedig ez a szám felugrott 46 százalékra" - mondja Balogh-Mázi Mária, vagyis a tendencia javul ugyan, de az emberek még mindig kételkednek abban, amit az álláshirdetésekben látnak. 

Versenyképes fizetés, fiatalos munkakörnyezet

Mindenki tudja, hogy ezek a hívószavak teljesen haszontalanok, hogy az egész csak marketingfogás, és a szakember szerint leginkább azért kerülnek bele a hirdetésekbe, mert nincs meg a megfelelő eszköztára a cégeknek. "Valószínűleg tudják, hogy ezek már nem hangzanak olyan jól, de nem tudják, hogy helyette mit válasszanak. Ezért mi mindig azt tanácsoljuk a cégeknek, hogy ne csak hosszú szövegeket írjanak, hanem képekkel, videókkal többféle érzékre hassanak, hogy a potenciális álláskeresők el tudják dönteni, hogy szeretnének-e itt dolgozni" - mondja. Sokszor az álláskeresők nem is feltétlenül tudják, hogy pontosan milyen pozícióra keres a cég munkatársat, mert mindenféle le van írva, csak pontosan ezt nem határozzák meg. Nem tudják a munkakeresők, hogy milyen az a csapat ahova menni fog, egyáltalán illeszkedik-e a munkakereső az adott vállalat kultúrájához. És ahogyan a lakáshirdetéseknél, itt is fontos a kémia. "Jó ha a munkavállaló látja egy cégnél, hogy igen, ők ott szeretnek kávézgatni, én is ott szeretnék velük kávézni. Vagy hogy ők születésnapokat tartanak, de fúj én utálom az ilyen társas eseményeket, én ide nem mennék dolgozni. De ha már egy képet beteszek a hirdetésbe mondjuk egy meetingről, ami nem stockfotó, az is rengeteget elárul arról, hogy milyen a hangulat, milyen az infrastruktúra vagy hogy milyen ruhában kell dolgozni járni " - vagyis az álláshirdetéseknél is igaz, hogy egy fotó többet mond ezer szónál, és a kulcs az őszinteség. 

Az őszinteség mindenhol nyerő.
Az őszinteség mindenhol nyerő.Shutterstock

Hol keressünk? 

Jelenleg egy álláskeresőnek nagyon sok oldalra fel kell látogatni, mert általában nem egy oldalon találod meg az összes ajánlatot. Van, ahol a szárazabb, pontokba szedett álláshirdetések vannak többségben, és van ahol azok, amikben más is kiderül a cégről, a munkatársak mindennapi életéről és ezzel átfogóbb képet ad a helyről, ha te ezt igényled. Az a jó egyébként, ha ugyanaz a hirdetés nem csak egy kizárólagos platformon érhető el, hanem több helyen. 

Hogyan tájékozódjunk? 

Az egyértelmű, hogy az adott céget megnézed a Facebookon, rákeresel az interneten, de hasznos lehet az is, ha ott dolgozókat kérdezel meg arról, hogy milyen. "Minden cég mást tud nyújtani, más egy kisebb cég, mint egy multi, és minden cég szerethető lehet valaki számára. Az egyik első ügyfelünknek egy icipici irodája volt tele rogyadozó könyvespolcokkal, és kellemes rendetlenséggel. Az egyik kulcsemberük felmondott és azt mondta, hogy ő inkább egy fehér falas, fehér asztalos multihoz megy dolgozni, mert ő ezt nem bírja. Az álláshirdetésben megmutatták, hogy ők ilyenek, és az új kolléga el volt ájulva, hogy ő milyen régen szeretett volna könyvespolcok között dolgozni, ahol nem kell mindennek élére állítva, katonás rendben lennie. Ahogyan a párkapcsolatokban, úgy a munkahelyek között is megvan a megfelelő, ezért nem célszerű elrejteni semmit, sokkal jobb az őszinte kommunikáció" - mondja Balogh-Mázi Mária, és még arra is kitért, hogy ebbe a hátrányok is beleszámítanak, vagyis ha egy álláshirdetésben azt látod, hogy megírják, hogy igen, havi zárás van és olyankor tovább bent kell maradnunk, de rendelünk pizzát, akkor tudod, hogy az egy őszinte álláshirdetés. 

Pénz mindenek felett? 

Bár sok helyen halljuk, hogy milyen területen van munkaerőhiány, hogy mennyire nehezen találnak munkavállalót cégek, sokan ezt a tendenciát mégsem érzik, mikor a munkakeresők világába csöppennek. Ennek az oka a szakember szerint az, hogy átalakultak az álláskeresési szokások. Inkább másra kíváncsiak, tájékozottabbak és tudatosabbak akarnak lenni munkakeresésnél az emberek. Nyilván a jó fizetés mindig vonzóbb, mint a rossz, de hogy mi az, ami igazán elégedetté teszi a munkavállalókat?  "Ma már a munkakeresőknek nagyon fontos a munkahelyi környezet fizikai és emberi értelemben, vagyis, hogy világos-e az iroda és milyen csapat várja őt. Csináltunk egy felmérést, abban a lista helyén áll a megbecsültség is, az hogy partnernek érezze magát a munkavállaló. Elől szerepel a listában a fizetés is, de nem az elsők között."

Hiába jó a fizetés, ha közben utálod a munkatársaid.
Hiába jó a fizetés, ha közben utálod a munkatársaid.Shutterstock

A jelentkezés módja sokat számít

Ha megvan az álommunkahelyed, szimpatikus a csapat, tetszik a munkakörnyezet, és az el nem hallgatott pluszmunkák is inkább inspirálnak, mintsem elveszik a kedved,  akkor most már csak azt kell elérni, hogy a cég is úgy gondolja, hogy te kellesz nekik. Ehhez pedig fel kell hívnod magadra a figyelmet, amire egy szabványönéletrajz nem biztos, hogy elég lesz. "Fontos, hogy valamivel kitűnj. Én például mikor office managert kerestem januárban, rengeteg önéletrajzot kaptam, és volt néhány olyan, ami kitűnt a többi közül, többek között a későbbi kollégánk önéletrajza is, aki valami olyasmivel kezdte, hogy higgyük el, hogy ha a két gyerekét tudja menedzselni, akkor az irodánkat is. Sokan félnek attól, hogy majd mit szólnak a munkaadók ahhoz, hogy gyerekes anyuka, és inkább eltitkolják, ő viszont előnyt kovácsolt belőle, és ez nagyon tetszett" - vagyis ahogyan a munkáltatóknál, úgy a munkavállalóknál is fontos az őszinteség, és hogy minél több tulajdonságot megtudjon róla a munkáltató is. 

Tényleg a programozóké a jövő? 

Ezt jelenleg nehéz megmondani, például az idei Internet Hungaryn az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól dr. György László azt mondta, hogy a technológia fejlődésével együtt a munkaerővel szemben támasztott követelmények is változnak, a jövőben felértékelődnek az emberi együttműködéssel kapcsolatos készségek, hiszen nagyon sok mindenre ott lesz a mesterséges intelligencia, viszont azzal nem lehet kiváltani az érzelmi intelligenciát vagy a kognitív rugalmasságot, ami így 2020-ra fontos követelmény lesz, és 2015-höz képest új elvárásként jelentkezik. 

De mi lesz tíz vagy húsz év múlva? "Ötven évvel ezelőtt senki sem mondta volna meg, hogy az IT-szektor lesz az, ami ennyire berobban. Az látszik, hogy a jövőben is fontos szerepet fog betölteni, készségszinten már most is ebbe nőnek bele a gyerekek. A gépek nem fogják elvenni a munkát, megkönnyíti az életünket, csak átkerül a fókusz. A férjem szokta mondani, hogy az édesapámnak egy szakmája volt, nekem hat szakmám volt az életem során, a gyerekemnek egyszerre lesz hat szakmája. És valóban ebbe az irányba halad a jövő. A kreativitás, az egyediség lesz szerintem fontos, mert a tucatmunkát, ami algoritmizálható el tudják majd végezni a gépek, de amit nem lehet algoritmusokkal leírni, az fontos szerephez jut majd. Ha valaki most áll pályamódosítás vagy szakmaválasztás előtt, akkor az informatika mindenképp jó irány. Azt látni kell, hogy mára ez rendkívül széles terület, éppen ezért ha valakinek kreatívabb vénája van, akkor legyen UX vagy design szakember. Ha algoritmikus a gondolkodása, akkor legyen programozó, ha pedig emberekkel szeret foglalkozni, akkor legyen projektvezető, bárki megtalálhatja azt a területet, amiben jó"- tanácsolta Balogh-Mázi Mária. 

Mitől lesz egy munkahely jobb mint a másik?

Idén is erre kereste a választ Balogh-Mázi Máriék portálja, és újra meghirdették a legszerethetőbb munkahelyek díját, amik a beérkezett szavazatok alapján állatbarátok, és lehetőséget teremtenek az irodán kívüli munkavégzésre is, illetve  támogatják a munkával és a családdal töltött idő egyensúlyának megőrzését. Ezeken felül azokat a cégeket értékelték magas pontszámmal a szavazók, amelyek részletgazdagon mutatkoztak be a versenyben való részvételhez kitöltendő munkáltatói profiljukon, vagyis valóban igaz az a tendencia, hogy minél több dolgot kell magukról megmutatni a munkáltatóknak az álláshirdetésekben, a feladatok ismertetése és az elcsépelt frázisok már a múlté. A legjobbak közé került cégek túlnyomó része szoftverfejlesztéssel foglalkozik, de második helyre idén felzárkóztak a kommunikáció- marketing területen tevékenykedő vállalkozások. A tavalyi versenyhez hasonlóan a legjobbak közé főként az ötvennél kevesebb főt foglalkoztató kisvállalkozások kerültek. Szerethető munkahelyek közé került többek között a Bátor Tábor, az A38 hajó, a MOL Limo, Nanushka vagy a Starbucks, de ha munkát keresel, akkor érdemes itt megnézned a teljes listát. És ha nem vagy biztos abban, hogy maradj-e a munkahelyeden vagy lépj egy új állás felé, akkor itt elolvashatod, hogy a szakértők szerint mikor kell lelépned a cégedtől. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek