A tuti pszichológiai módszer, hogy ne hagyd a fél fizudat a boltokban!

„Egy szőnyegért jöttem, egy szőnyeggel távozom! Egy szőnyegért jöttem, egy szőnyeggel távozom!”

Az IKEA-ban elkallódó Kitchn szerző egy vásárlásfüggőkkel foglalkozó pszichológust és egy fogyasztói döntéshozatalra specializálódott egyetemi kutatót faggatott arról, miért tévelyedünk el olyan gyakran az áruházakban és hogyan lehet megakadályozni, hogy „ha már ott vagyunk”, egy mázsa ócska limlomot is beszerezzünk.

Éhesen soha ne menj bevásárolni

A kutató szerint a lényeg az, hogy kellően tudatosak legyünk egy vásárlás során, és ne engedjük el magunkat annyira, hogy minden csillogó dolgot, amit meglátunk gondolkodás nélkül a kosarunkba dobálunk. Több kutatás is bebizonyította már, hogy éhesen hajlamosak vagyunk sutba dobni a logikát. Étkezések előtt sokkal gyakoribbak a hirtelen felindulásból elkövetett „bűntettek”, ami azt jelenti, hogy sokkal jobban járunk, ha nem a vásárlás végére időzítjük a jutalomebédet, hanem rögtön a húsgolyókkal nyitunk. Ebben az esetben még egy kis cukor is megengedett, a lényeg hogy elég üzemanyagot biztosítsunk az agyunk számára.

Koncentrálj!

Az éhség mellett az is impulzívabbá teheti a vásárlókat, ha a nagy feladat kivitelezése közben más dolgokon jár az eszük. Ezt egy egyszerű, de látványos kutatás is képes volt demonstrálni: azok a résztvevők, akiknek egy-egy bevásárlás során egy hétjegyű számot is észben kellett tartania, kevésbé voltak megfontoltak, mint azok, akiket nem csesztettek ilyesmivel a kutatók.

shutterstock 514946275
Fotó: Shutterstock

Tényleg megéri?

A bevásárlókocsiba kerülő termékek árát hajlamosak vagyunk a végösszeghez viszonyítani a kutató szerint. Így pedig egy megkérdőjelezhető döntést is könnyű racionalizálni. Elvégre mi az a párezer forintos lámpa, ha egyszer vettél egy kanapét is? Erre egyébként az áruházak is rájátszanak: ezért helyeznek el közvetlenül egy sokszázezres okostévé vagy kanapé közelében hatalmas kosarakban olcsó apróságokat.

A bűntett helye

Egy amerikai kutatás szerint, az sem mindegy, hova mész. Azokon a helyeken, ahol régebben már költekeztünk, úgy tűnik, hajlamosabbak vagyunk újra kinyitni a zsilipet. A mozizók például akkor sem hagyják ki ilyenkor a popcornt, ha állott a rágcsa, és amúgy nem is éhesek.

Listázz!

A pszichológus és a kutató szerint is rendkívül fontos a bevásárlólista. A listák segíthetnek ugyanis a különben céltalanul keringő, megigézett fogyasztók kordában tartásában. Az üzleti egyetemen oktató Matt Johnson két listát javasol: ő a bankkártya mellé is bedugna egyet, hogy a vásárlás pillanatában újra kénytelenek legyünk szembesülni a fölösleges termékekkel.

Emellett az is segíthet a pszichológus szerint, ha egy lemondhatatlan és kellemes programot is úgy időzít valaki, hogy az gátat szabjon a bevásárlóközpontokban töltött időnek. Így nem lesz időd egész nap ott lófrálni, és nem csak vadiúj tárgyakkal próbálod majd kielégíteni a vágyaidat.

Mustra