Észrevetted már, hogy az interkontinentális járatokon a repülő személyzete időnként titokzatos helyiségekbe távozik? Akkor részese lehettél a boldog pillanatnak, ami a pihenőidő kezdetét jelentette. De mi lehet odabent? Tényleg tudnak aludni? És párnacsatázni? A Lonely Planet most bevezet a fedélzeti pihenőszobák rejtélyes világába!
Kicsi a hely, de legalább van ágy
Az ablaktalan személyzeti helyiségek általában nem nyújtanak túl bájos látványt, és nem is túl tágasak, de mindent összevetve komfortosak, és olykor még szórakoztató eszközökkel is fel vannak szerelve. A világ egyik leghosszabb járatán, az Auckland és Doha közötti több mint 16 órás úton a pilótáknak és légiutas-kísérőknek kötelező pihenőidő is jár, hiszen a légitársaságok már rég megtanulták: a kipihent személyzetnél nincs boldogabb személyzet.
Az ehhez hasonló, maratoni járatoknál a légitársaságok kezében van a döntés, hogy kialakítanak-e valamilyen pihenőhelyiséget a személyzet számára. Ez lehet a gép orrában, a csomagtér szintjén vagy akár a törzs hátsó részében is – olyan helyeken, amelyeket egyébként semmire nem használnak.
A Virgin Australia Boeing 777-es gépein például a gép farkában, az utastér feletti tetőtérben építettek ki egy nyolc fős, függönyökkel elválasztott pihenőszobát a legénységnek. Itt szintén szűkös a helyük, de azért segít, hogy átvészeljék az időeltolódást, amikor, mondjuk, átkelnek a Csendes-óceán felett. A pilóták valamivel szerencsésebb helyzetben vannak. Ők a gép elején kaptak egy kabint, ahol két ágy, két szék és szórakoztató eszközök szolgálják a kényelmüket.
A rendszer a világ más részein is hasonlóképpen működik. Nincs így másként a Japan Airlines hosszú távon közlekedő 777-es és 787-es Boeing gépein sem, melyek pihenőszobái arra is alkalmasak, hogy a személyzet tagjai relaxáljanak vagy nyugiban egyenek szünetük során.
Máshol csak ülések jutnak nekik
Azokon a gépeken, ahol nincs pihenőszoba, a stewardessek egy függönnyel eltakart részen ülhetnek le, hogy bekapjanak pár falatot. Az alvást tekintve viszont még ennyire sincsenek kiváltságos helyzetben. A pilóták rendszerint a business class gazdátlan helyeit sajátítják ki maguknak, míg a légiutas-kísérők a gép hátsó részében lévő üléseken táboroznak le, amelyeket gondosan elfüggönyöznek.
De mi a helyzet a még kisebb gépeken? Ott szintén igyekeznek okosan kihasználni a rendelkezésre álló helyet. A Virgin Australia öt órát repülő Boeing 737-es járatain ezt úgy oldják meg, hogy a gép hátsó fertályában különítenek el egy részt a legénységnek, ahol egy kényelmes és viszonylag tágas térben lazíthatnak. Ez már csak azért is szükséges, mert ugyan rövidebb a táv, de a fárasztó körülmények között végzett, gyakran hajnalba nyúló munka így is fokozott fizikai megterheléssel jár.