Megnézhettük, hol születnek az IKEA bútorai

Évente sok ezer új termék. Egy csomó tervező. Limitált kollekciók és sztárdizájnerek. Húsgolyó és papírbútor. Mindez az Ikea, a bútor- és lakberendezési kiegészítőgyártó óriás, aminek központja a mai napig egy svéd kisvárosban, Ålmhultban van. Az alig 15000 lakosú városban minden harmadik ember a svéd nagyvállalatnak dolgozik, a hatalmas Ikea felirat messzire látszik. A cég minden évben megnyitja két napra az itteni központ összes részlegét, ahol elsőnek próbálhattuk ki a lánc nélküli bringát, a még épülő múzeumot is körbejártuk, és közben természetesen lazacot és húsgolyót toltunk az arcunkba két esemény közt. 

A Democratic Design Days elnevezésű rendezvényre az egész világról érkeztek az újságírók, hogy aztán csoportokra osztva bolyonghassunk a részlegek közt és közben bárkit bármiről faggathassunk a tervezők közül, akár kényes kérdéseket is nekik szegezve. Az épületektől nem érdemes csodát várni, pont olyanok, mint bármelyik áruház, csak több van belőlük. A neon lámpák, egyszerű polcok, pont olyan, mint bármelyik áruház bútorok nélkül. Minimalista, és egyszerűen átalakítható.

A megnyitót a nagy bejelentések követték, amikor is nyilvánosságra hozták, mit tervez nekik az idei együttműködő sztárdizejner, Tom Dixon, és hogyan újul meg a klasszikus kék-sárga szatyor. De ami ennél sokkal izgalmasabbnak tűnt, az az ECAL-os fiatalok által megálmodott bútor és kiegészítő család. A Lausanne-i egyetemen tanuló diákokat arra kérték fel, hogy tervezzenek olyan tárgyakat, melyek egyszerűek, többfunkciósak és könnyen kivitelezhetőek. Az egyetemisták jól ráéreztek, mire is lehet szüksége egy kis lakásban élő alacsony büdzsével bíró fiatalnak. Így született meg a többfunkciós lábtámasz-könyvtartó-párna, azaz a tárgy, ami mindez egyben. De nagyon szerettem a mindenféle méretre passzoló fedőt, vagy azt a paravánt, amit többféle módon lehet az ágyra helyezni, attól függően, hogy az ember mennyire akar egy kis intim teret létrehozni. A diákok elmondása szerint azt igyekeztek figyelembe venni, mi az, ami egy kollégiumi szobában vagy egy albérletben is elfér, ugyanakkor odafigyeltek a fenntarthatóságra is. 

Persze a legnagyobb izgalmat az okozta, milyen kollekcióval készült a cég, mi várható 2016/17-ben?  A hatalmas teremben berendezett enteriőrök attól lettek izgalmasak hogy ott álltak mellettük a tervezőik, akik bármire válaszoltak. Kedvencünk Kit Neale angol ruhatervező volt, aki végre tervezett egy valóban fontos dolgot: egy sátrat! Neale jó érzékkel ismerte fel, mi kell a fiataloknak, így a zene, a buli, a fesztiválok érzését jelenítette meg a tárgyakon. Konkrétan négy zenei irányzatot konvertált látvánnyá, és ezek keveredhetnek is egymással. Használati tárgyaiban így a dance psycho, az electro dub, a rock/metal és a hip-hop elevenedik meg. A színes nadrágos tervező elmesélte, hogy amikor az Ikea megkereste másfél-két évvel ezelőtt, azt hitte valaki szívatja, és sokáig nem is válaszolt a levelükre. Aztán kiderült, hogy szívatásról szó sincs, a svédek komolyan gondolják a közös munkát. Elmondása szerint nagyon bírta, hogy nem ruhában kell gondolkodnia, meg azt is, hogy teljesen szabad kezet kapott. A limitált kollekció novembertől lesz elérhető Spridd néven.

Ennél is érdekesebb vagy legalábbis meghökkentőbb a Pinar&Viola által megálmodott kollekció, amit ránézésre egy LSD-s trip ihlethetett. A Párizsban élő holland és török páros alkotásai látványosak, színesek és furák - meglátjuk mennyire fognak vele azonosulni a magyar vásárlók. A főleg látványban utazó, digitális technikákkal dolgozó tervezőpárost is a cég kérte fel a közös munkára. Henrik Most, a kollekció kreatív vezetője szerint az individualizmus jelenik meg a tárgyakon azzal, hogy a színes, látványos minták kerülnek rájuk: "Az egyéniség a fő motiváció. Mindenki mást akar, mint ami a szomszédjának van. Valami olyat akarnak, ami különbözik, ami valami nagyon modern". Viola elmondása szerint a zsiráf csillagképes párnának például az az üzenete, hogy az idegenek köztünk vannak és megpróbálnak kapcsolatot teremteni velünk, ezt szimbolizálja a csillagkép, ami a zsiráfot ábrázolja. A kollekcióban lévő egyszerű tárgyak a mintáik révén mutatnak meg valami egészen mást, válnak egyedivé. Én bírnám az unikornisos tányért, és remélem, a kislányok is rajongani fognak érte.

Na jó, vannak ezek a limitált szériák, de mi újdonság jön az állandó kollekcióba? A PS kollekciót is megmutatták, amelyet 2017 februárjától lehet majd megszerezni. James Futcher, a kollekció kreatív vezetője szerint a szabály az volt, hogy nincsenek szabályok, nincsenek korlátok és nincs határ. Ezért viszonylag egyszerű dolguk volt a tervezőknek, akik a fiatal, városi lakosságot célozva terveztek tárgyakat. "A kollekció mozgatható, alakítható, cserélhető, és annak függvényében variálható, hogy mire van szükség. Ugyanakkor a kényelem döntő szempont, azaz olyan bútorokat terveztünk, amelyek kényelmesek, jó használni őket, és még nagyon praktikusak is" - mesélte Futcher.

Árakat nem véletlenül nem írtunk: egyrészt mert egy részük még nem ismert, így főleg nem lehet tudni, mi lesz a hazai áruk, másrészt még azt sem lehet tudni, mi az, ami biztosan kiköt Magyarországon.

Itt készülnek az új bútorok

Kivételesen megnézhettük a tervező- és prototípusgyártó üzemet is, ahol vélhetően gondosan elpakoltak mindent, amit nem akartak az újságírók számára láthatóvá tenni. Maradtak a gépek, megnézhettem, hogy kell Ikea módra kárpitozni, és beszélhettem Johanna Jelinek tervezővel is, aki elmesélte, mekkora meló húzódik meg a legkisebb tárgy mögött is, és hogyan születnek az ötletek. 

Hogyan kezdődik a tervezés folyamata? Kap egy instrukciót, hogy tervezzen egy olcsó vagy egy középkategóriás bútort? 

Valahogy így. Elkezdek gondolkodni rajta, és ha van egy ötletem, akkor bedobom a közösbe. Mi nagyon sokan dolgozunk együtt, és minden részlegnek tudnia kell róla, a pénzügytől a fejlesztésig, akik mind ellenőrzésük alatt szeretnék tartani a dolgokat. 

Mennyi ideig tart, mire egy bútor eljut a boltokig?

A tervezéstől a boltba kerülésig simán eltelik 1,5-2 év is. Bár soknak tűnik, de most olyan kollekciókat mutatunk itt be, amelyek 2017-ben lesznek kaphatók. Egy részük már le van gyártva, de mások még csak prototípusként léteznek. 

Mennyire jelent problémát, hogy bár világszerte milliók használják az önök által tervezett termékeket, senki sem ismeri önöket, ellentétben a híres dizájnerekkel? 

Ha valaki tervezőnek áll, akkor nem az jár a fejében, hogy híres lesz. Ez egy misszió ami a szívből jön – legalábbis számomra. Én hálás vagyok érte, hogy itt dolgozhatok, mindennap bejöhetek ide, azt csinálhatom, amit szeretek. Szóval ez az egész ismertség dolog nem is igazán fontos. Viszont minden hónapban megkapom a fizetésem – ez fontos. Ha valaki az Ikeához jön dolgozni, azzal tudatosítja magában, hogy oké, nem leszek ismert ember. Ráadásul a tárgyak közös munkából születnek meg: nincs az "én" alkotásom vagy a "tied", hanem közös. Ha bárki kiesik a csapatból, akkor már nem valósulhat meg az adott termék. Mindenkire szükségünk van, nem csak rám.És én ezt nagyon szeretem, mert egy csomó emberrel dolgozhatom együtt, akik máshoz értenek. Ezek az emberek profik a saját területükön, és ha ez összeadódik, akkor  abból valami nagyon jó származik" - mesélte el Jelinek.

Ez a valami lehet például az egyik legizgalmasabb új jelenség, a VR is, vagyis a virtuális valóság. Hogy miért fejlesztene egy bútoripari cég a VR irányába? Én sem értettem, amíg ki nem derült, hogy akinek van VR szemüvege, az letölthet egy applikációt, amivel kipróbálhatja, milyen lenne az adott konyhabútor használata. Eléri-e a felső polcot? Mennyire nehéz kihúzni a fiókokat? Milyen egy konyha egy egy méter körüli gyerek szemével? A programot állítólag már meglehetősen sokan töltötték le, annak ellenére, hogy a szemüveg ára meglehetősen magas. Ha érdekli, mit lehet látni egy ilyen szemüvegen át, kattintson! 

Mustra