Már megint üdülési joggal trükköztek

Olvasási idő kb. 3 perc

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) úgy döntött, a PROHOLIDAY Kft. megtévesztette az ügyfeleiket az üdülési jogok eladásával összefüggő ajánlataival, emiatt kicsivel több mint tízmillió forintos bírságot szabott ki rá. A hivatal egyúttal elfogadta a Cofidis vállalásait a cég által értékesített üdülési jogok finanszírozásának módosításával, illetve a vásárlások finanszírozásának jövőbeni megszüntetésével kapcsolatban – így vele szemben a GVH jogsértést nem állapított meg és bírságot sem szabott ki.

Mi volt a probléma?

A GVH a döntésében megállapította, hogy a kft.

  • 2012 januárjától valótlanul sugallta, hogy üdülési jogok másodlagos értékesítésével foglalkozik és a továbbértékesítési szolgáltatásnak, illetve a másodlagos értékesítés eredményességének a feltétele az, hogy a fogyasztó megvásárolja a vállalkozás egy (újabb) termékét.
  • Szintén ettől az időszaktól kezdődően valótlan tájékoztatás adott a meglévő üdülési jogok értékesítésének eredményességéről a szóbeli megbeszélések alkalmával, illetve az árról, a „beszámításról” és a kedvezményekről az információs füzetekben.
  • 2012 októberétől hamis benyomást keltett az áruvásárlási hitellel kapcsolatban, azaz valótlanul állította, hogy a hitel hamar visszafizethető, mivel az üdülési jogok értékesítése meghatározott időn belül megvalósul.

Az üdülési jog (időben megosztott üdülőhasználati jog, timeshare) továbbértékesítésére vonatkozó ajánlatok olyan fogyasztóknak szóltak, akik már rendelkeztek üdülési joggal, és e jogukat értékesíteni szándékozták. Azonban a PROHOLIDAY Kft. a jogok továbbértékesítésére nem tett lépéseket – csak ezt a látszatot keltette.

GettyImages-175551857
Sean Gallup / Europress / Getty

A bírság kiszabásakor a GVH a jogsértéssel érintett szolgáltatás értékesítéséből származó bevételből indult ki és súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy

  • a másodlagos értékesítés ígérete bizalmi jellegű,
  • a kereskedelmi gyakorlat több szempontból is jogsértőnek minősült, a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott,
  • a teljes kereskedelmi gyakorlat a jogsértő kommunikációra épült,
  • a jogsértés az üdülési jog többéves időtartamára tekintettel hosszú távon fejti ki hatását,
  • a jogsértéssel a PROHOLIDAY Kft jelentős előnyre tett szert.

A fentieken túl a GVH megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.

A GVH a Cofidis vállalásai alapján kötelezettségként írta elő, hogy a vállalkozás átlagosan, éves szinten 25%-ról 16%-ra csökkentse azon ügyfelei kamatterheit, akik a PROHOLIDAY Kft.-től Cofidis Áruhitelből vásároltak üdülési jogot, illetve ne kössön együttműködési szerződést olyan vállalkozásokkal a jövőben, amelyek üdülési jogok értékesítésével foglalkoznak.

Jó, ha tudja

A GVH tavaly is több versenyfelügyeleti eljárást indított az üdülési jogok továbbértékesítésével kapcsolatos üzleti gyakorlatok és szóbeli tájékoztatások vizsgálatára. A GVH ezzel kapcsolatban figyelemfelhívó tájékoztatást is közzétett, amely a honlapján itt olvasható, a „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű kampányának további tájékoztatói pedig ezen a menüponton.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek