A Black Friday, azaz a Fekete Péntek Amerikában nagy divat, ott ugyanis a Hálaadás után pénteken a boltok hatalmas leárazásokkal várják az embereket. Az árengedmények (és a vadászösztönök) helyenként akkorák, hogy olykor kisebb tömegverekedések is kitörnek egy-két akciós játékkonzolért vagy elektronikai cikkért. Itthon ez az egész még annyira gyerekcipőben jár, hogy van olyan cég, amelyiknek még a dátumot sem sikerül eltalálnia, és olyan is, aki csütörtökön tart fekete pénteket.
Aki azt hinné, hogy ez csak egy amerikai humbug, és itthon senki sem olyan hülye, hogy egy boltban tolongjon valamiért, annak nem győzzük mutogatni mi történt, mikor a H&M-be megérkeztek a se nem szép, se nem olcsó, ámde Alexander Wang által tervezett cicanadrágok és pulóverek. Ebből kiindulva a Black Friday is működhetne, de amíg ekkora fejetlenség van körülötte, inkább elmegy az emberek kedve az egésztől.
Az eredeti
Az egész világon az amerikai Hálaadás utáni pénteken tartják ezt a nagy akciózást, a hagyomány szerint a kereskedők így ünnepelték, hogy a könyvelésük átlépte a piros határvonalat, azaz vállalkozásuk nyereségessé vált. De ennél sokkal kézenfekvőbb az a magyarázat, miszerint ekkor indul a nagy karácsonyi bevásárlási láz, ráadásul a csütörtöki egész napos pulykaevés után az amerikaiak szívesen költenek pénzt, főleg ha már előző nap rájöttek, mennyi mindenért érdemes hálásnak lenniük.
Aztán a hálaadást követő hétfőn jön a Cyber Monday, ami a netes kereskedelmet lendíti fel.
A Black Friday és a Cyber Monday lényege is az, hogy ahol jobb akciók vannak, ahol több termék van, oda mennek a tömegek és lefosztják a boltokat. Ezért az üzletek az akciók nagyságrendjével veszik fel a harcot egymás ellen, ráadásul így karácsony előtt könnyedén kisöpörhetik az akár előző évről maradt árukészletet is, hogy jöhessen az új, kimondottan karácsonyra szánt árukészlet.
A magyar változat
Ezzel szemben itthon senki sem jár jól az egésszel, ugyanis a boltok részéről az egyetlen motiváló tényező az az, hogy "előzzünk be mindenkit, és akkor majd a hülye vevő megörül az akciónak és náluk költi el a pénzét. Ennek a legbiztosabb módja, ha már csütörtökön megtartjuk a Fekete Pénteket, ráadásul a hivatalos dátum előtt egy héttel!" Ezt csinálja most éppen a Media Markt, akik csütörtöktől akciózgatnak csak azért, hogy egy kicsit odategyenek az Edigitalnak, akik hatalmas fekete pénteket tartanak. Igen ám, de a hivatalos dátum november 28-ára esne, úgyhogy ezzel mindkettő betesz például az eMagnak, akik meg rendes időben tartják az akciókat. Aki viszont a legeslegnagyobbat szívja mindezzel, az a vásárló: az aki tényleg szeretne egy egy új fényképezőgépet vagy laptopot (vagy bármi nagy értékűt, ahol valóban sokat jelent ha valami húsz-harminc vagy több százalékkal olcsóbb). Ahelyett ugyanis, hogy lenne egy nap, amikor ezt megteheti, és tényleg az az üzlet nyer, aki a legjobb terméket a legolcsóbb áron és a legjobb feltételekkel tudja odaadni, a potenciális vásárló most megnézi előbb a csütörtöki ajánlatot, örül, majd elbizonytalanodik: de mi van, ha a másiknál másnap olcsóbban meg tudja venni? Másnap pedig azon aggódik, hogy mi van, ha a harmadik még annál is olcsóbban adja majd a hivatalos Black Friday alkalmával (egyáltalán: tart-e a harmadik Black Fridayt)?
Nem nehéz kikövetkeztetni, hogy aki tudatos vásárló szeretne lenni, az ilyenkor nagy valószínűséggel megszívja, mert vagy elmegy a kedve az egésztől, mikor a jövő hét pénteken rájön, hogy bukta a csütörtöki jobb ajánlatot, vagy megveszi már csütörtökön az első akciós terméket, ami szembejön és egy hét múlva látja meg, hogy akár olcsóbban is megkaphatta volna, vagy éppen egy neki jobban tetszőt vehetett volna ugyanabból az összegből. Ráadásul webshop legyen a talpán, aki ezzel lépést tud tartani és beszáll a gigászok küzdelmébe, de azért vannak bátrak, akik megpróbálják.
Ahol akciósan vásárolhat
Tehát azt már tudjuk, hogy a Media Markt csütörtöktől akciózik és pénteken, november 21-én is lesznek olcsóbb termékek. Az Edigital szintén pénteken készült nagy akciókkal (és az oldaluk hamar össze is omlott), míg az eMagnál november 28-án lesznek akciók. Vannak, akik szintén egy héttel hamarabb kezdik, mint például a ruházati cikkekben utazó Starshiners, vagy a szintén ruhákban utazó Fashion Days, sőt idén a Fiskars is beszállt ha éppen ollókat, késeket vagy kerti szerszámokat vásárolna. A többség azonban a hivatalos Black Friday idején tartja az akciókat, mint például az Apple cuccokban utazó Style Bolt, vagy az akvárium mániásoknak való Green Aqua, esetleg a ruhákat és kiegészítőket de akár szépségcikkeket is árusító Klassz oldalon is vásárolhat akciósan. De vannak, akik inkább az időszakra koncentrálnak és biztosra mennek, mint például a Shopline, ahol egyébként is mindig van egy csomó akció. Egy hétig tart az akciós időszak a Vangbora oldalán is, ahol lakberendezési és ajándéktárgyakat vásárolhat, vagy a Clicknél, ahol egyáltalán nem kötik dátumhoz az akciókat.