A karácsony közeledtével egyre többen kezdenek el azon gondolkodni, mit is vegyenek ajándékba szeretteiknek. Az ajándékozás ősi szokás, melynek rengeteg társadalmi és pszichológiai vetülete van. Ezekből szedett össze egy csokorral a Psychology Today.
Az ajándékozásra máshogy tekintenek a különböző kultúrákban. Ázsiában például – ahol a kollektív szellem erősebb az emberekben – a többség visszautasítja az ajándékot, ha úgy gondolja, nem lenne képes azt ugyanolyan értékben viszonozni. A nyugati kultúrában élőknek viszont nincsenek hasonló gátlásaik, hiszen ők alapvetően individualista hozzáállással rendelkeznek. Itt az is könnyen előfordul, hogy nem önzetlenségből, hanem nagyon is saját érdekeket szem előtt tartva veszünk ajándékot. Egy előléptetés reményében nem sajnáljuk a pénzt, hogy meglepjük a főnököt a születésnapján, de egy potenciális partner figyelmének felkeltésére is remek módszer, ha apró meglepetésekkel kedveskedünk neki.
A kutatások szerint a férfiak sokkal nyíltabban elismerik, hogy gyakran taktikai szándék bújik meg a romantikus ajándékok mögött, és gyakrabban is élnek a módszerrel, mint a nők – akik egyébként ezzel tökéletesen tisztában vannak. A férfiak, nyilván magukból kiindulva, úgy gondolják, hogy mindkét nem egyformán gyakran alkalmazza a taktikai ajándékozást mint stratégiát.
A közgazdász szemével
Joel Waldfogel közgazdászprofesszor 1993-as híres tanulmányában azt fejtegette, vajon megéri-e az ajándékozással járó költekezés. Az ajándékozó akkor jár jól, ha az általa vásárolt ajándék anyagi értéke megegyezik azzal az eszmei értékkel, melyet a másik fél tulajdonít neki. Ez azonban ritkán fordul elő. Szigorúan közgazdászszemmel nézve sokkal hatékonyabb, ha tárgyi ajándék helyett annak pénzbeli értékét adjuk oda szeretteinknek. Mégsem hiábavaló dolog az ajándékozás, hiszen az érzelmi oldal legalább olyan fontos, ha nem sokkal fontosabb, mint az anyagi.
Az ajándék öröme
A kutatások azt bizonyítják, hogy ugyanannyira örül valaki, ha meglepetésajándékot kap, mint amikor előre megfogalmazott kívánságát teljesíti az ajándékozó. Ennek oka, hogy nemcsak maga az ajándék, hanem inkább az ajándékozás gesztusa tesz boldoggá. Az érzés, hogy mások számára fontos vagy és időt-pénzt áldoznak rá, hogy kedveskedjenek neked, többet ér, mint maga az ajándék.
Egy másik kutatás azt vizsgálta, mennyit számít a csomagolás. A szerzők érdekes kettősségre bukkantak: a barátoktól, szeretteiktől kapott ajándék nagyobb örömet nyújt, ha egyszerűen van csomagolva, hiszen így maga az ajándék túlszárnyalja a várakozásokat. Ellenben távolabbi ismerősök, munkatársak esetén a szépen csomagolt ajándékok a nyerők. Ha ők nem figyelnek eléggé a külsőségekre, akkor az a benyomása az ajándékozottnak, hogy nem igazán fontos a számukra, inkább csak a saját érdekeiket tartják szem előtt.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés