A hat legsikeresebb gyorsétteremlánc
Az Amerikai Álmot mi máson lehetne a legegyszerűbben szemléltetni, mint a gyorsétterem láncokon? Kicsiben kezdik, általában egy magányos harcos, vagy egy testvérpár, hogy aztán az egész világot meghódítva csilliárdos üzletté tegyék a vállalkozást, vérrel, verejtékkel, és néhány jó szimatú befektetővel. Te melyikben szereted szétütni a gyomrod?
Burger King
A McDonald's legfőbb riválisának tartott láncot a legenda szerint maga a nagy előd inspirálta: James MacLamore és David Edgerton akkor kapott kedved egy lánc létrehozására, amikor ellátogattak a McDonald's egyik egységébe. Mostanra 11 000 éttermük van 65 országban, 11,2 milliárdos forgalommal. A 340 000 alkalmazott naponta 11 millió vendéget szolgál ki.
KFC
Sanders ezredes a nagy gazdasági világválság idején egy benzinkút mellett nyitotta kis rántottcsirkéző éttermét, aztán költött hozzá egy mesét a tizenegy fűszerről, aminek az arányai olyan titkosak, mint a Coca Cola receptje, és ez így elég is volt ahhoz, hogy a hely fölfusson, 1964-ben 2 millió dollárért tudta eladni az üzletet. A birodalom mára 11 000 étteremmel büszkélkedik, 80 országban van jelen, és 750 000 alkalmazottat dolgoztat.
McDonald's
A negyvenes években a Dick és Mac testvérek által alapított étterem mára évi 21 milliárd dolláros forgalmat bonyolító lánccá nőtte ki magát, évente több új alkalmazottat képeznek ki, mint az amerikai hadsereg, ráadásul minden nyolcadik amerikai dolgozott élete egy pontján valamelyik étteremben. Vagy fog. 1968-ban még csak ezer egysége volt világszerte, ez a szám ma 31 000.
Pizza Hut
1958-ban alapította a wichitai testvérpár Dan és Frank Carney. Az amerikai stílusú pizzában utazó cég 12 500 üzlettel, száz országban való jelenléttel, 140 000 alkalmazottal és 5,3 milliárdos évi forgalommal száll be a nagyok versenyébe. Amerikában abszolút piacvezető, amit jól mutat, hogy a két legfőbb riválisának, a Dominónak és a Papa Joe'snak az együttes forgalmát is bőven előzi.
Subway
1965-ben alapította az akkor még csak 17 éves Fred DeLuca a család egyik barátja, Peter Buck segítségével. A friss alapanyagokból készített szendvicseket áruló étteremből hamarosan franchise lett, mára 27 000 egységet számol 85 országban és 150 000 alkalmazottal dolgozik. Évi 9 milliárd dolláros forgalmat bonyolít, csak Amerikában minden percben eladnak 2800 szendvicset és salátát. Ha az egy év alatt készített szendvicseket egymás után raknánk, hatszor körbeérnék a földet.
Wendy's
Az itthon csúfos véget érő lánc a fiatalabb versenyzők közé tartozik: 1969-ben indult. Mára 3,7 milliárdos biznisszé nőtte ki magát, 9900 étteremmel és 58 000 alkalmazottal.
Címlapfotó: Pink Sherbet Photography