Arról már nagyjából mindenki lemondott, hogy egy jót egyen a repülőn. Már az is csoda, ha egyáltalán enni adnak. A fapadosok annak idején még osztottak szendvicseket, de jó pár éve már csak pénzért lehet venni kaját, ha megéhezünk az úton. A tengerentúli belföldi járatok a legfurábbak: a jetBlue például kék chipset szolgál fel, amitől egy európai két napnyi konstans hányingert kap.
Bezzeg az olimpia menü
A British Airways ebben a szomorú helyzetben képes felhajtást csinálni abból, hogy új menüt kínál majd a gépein. Mondjuk a cég a londoni olimpia egyik hivatalos szponzora, talán ez izzította fel a kreatívokat. A kampány része, hogy a menü megtervezése köré is nagy hájpot csinálnak: séfek, szövegírók és alkotóművészek jelentkezését várják, akik majd celeb mentorok segítségével közösen megalkotják a BA hivatalos olimpia menüjét. A kérdés már csak az, hogy hogy ne legyen ugyanolyan íze, mint az összes járaton felszolgált, lefagyasztott majd újramelegített ételnek?
A repülőn nem lehet igazán jót enni
A harmincas évek óta adnak ételt a személyszállító repülőkön, és bár azóta nagyon sok minden megváltozott. Azt a problémát például még mindig nem sikerült megoldani, hogy az ételek - bármilyen is az alapanyag, bármilyen recept alapján is készülnek - a lefagyasztásnak és a későbbi felmelegítésnek köszönhetően kapnak egy generál ízt és illatot. Nemcsak a tömeggyártás miatt van ez így, hanem mert az ételek biztonságos elkészítéséhez, tárolásához és szállításához, elengedhetetlen technológiai eljáráson mennek keresztül, mielőtt a tálcánkra kerülnek. A világ legnagyobb gyártója, a Gate Gourmet, amely több mint 200 millió ételt készít különböző vonat- és légitársaságoknak, a NASA által fejlesztett eljárással biztosítja termékei biztonságos fogyasztását.
Szendvics és keksz
Ma már nehéz elképzelni, hogy a hetvenes években, a TWA belföldi járatain így nézett ki a menü az első osztályon: tenger gyümölcseivel töltött palacsinta, homár, rák és kagyló mártásban, borjúgerinc Orloff módra, szarvasgombával töltve, sajtkülönlegességek, Grand Marnier torta, majd finom koktélok. Aztán ahogy egyre nagyobb lett a verseny, úgy lett egyre ócskább a kaja. A légitársaságok számára kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy az ételeken spóroljanak először. Így lett évről évre egyre kevesebb és rosszabb az étel.
A következő fordulatot 9/11 hozta - a terrorista támadást követően drámaian csökkent az amerikai légitársaságok forgalma, és a kiesett bevételt a TWA-nél és az American Airlines-nál úgy próbálták pótolni, hogy az összes belföldi járaton megszüntették az étel felszolgálását. -Aki tud angolul, most elolvashatja minden idők egyik legviccesebb panaszlevelét is, amit az ételek minősége ihletett. Pedig a címzett, a Virgin-Atlantic még az ételekre nagyobb figyelmet fordító társaságok közé tartozott/tartozik.- Szintén 9/11 után tiltották ki a fém evőeszközöket a fedélzetről (ezek használata korábban is csak bizonyos légitársaságok első osztályán volt jellemző), de azóta kicsit már lazítottak a szabályokon.
Néha jobb nem enni
Bár az ételeket gyártó cégek különös gondot fordítanak a biztonságra, néha bizony jobb, ha hozzá sem nyúlunk a kajához. A legsúlyosabb ételmérgezés a repülés történetében 1992-ben történt az Aerolíneas Argentinas egyik járatán. A gép Limán keresztül szállította utasait Buenos Airesből Los Angeles-be. Peruban került a gépre a garnélarák, amelyről később kiderült, hogy kolerával fertőzött. Az amerikai landolást követően öten azonnal rosszul lettek, a következő napokban 76-an jelezték, hogy betegnek érzik magukat. Egy halálos áldozata is volt a mérgezésnek, egy a hetvenes éveiben járó férfi szervezete nem tudott megbirkózni a kolerával.
Azért van néhány kivétel is
Bár a helyzet rossz, nem reménytelen. Néhány légitársaság kiemelt figyelmet fordít az ételek minőségére, ezek főleg a presztízsre hajtó cégek. A Singapore Airlines például nem csak a légikísérők szépségével és kedvességével csábítja magához utasait, hanem a szokatlanul finom menüjeivel is. A jegyrendelésnél akár séfet is választhatunk magunknak, és előre megrendelhetjük a finomságokat. Persze a turista osztályon ott sem homárt szolgálnak fel, de sokkal jobb minőségű ételeket, mint más járatokon. A fórumokon említik a hongkongi Cathay Pacificet, náluk minden egyes gépen van grillező és rizsfőző, így az utasok mindig frissen fogyaszthatják az ételt. Szintén jó híre van a Turkish Airlines menüinek és mostanában az Air France-nak is. Akit részletesebben érdekel, mi kerülhet a tálcájára, ezen az oldalon végignézheti a fotókat, melyeket jobbára utasok küldenek be.
Különleges kérések
Előzetes kérésre többféle különlegesen elkészített, vallásunkat, egészségügyi állapotunkat vagy étkezési szokásainkat tiszteletben tartó ételt rendelhetünk az útra. Általában elérhető a kóser és a halal menü (előbbi a zsidó, utóbbi a muszlim vallás ételkészítési irányelvei szerint készül). A Malév például kínál lacto-ovo és szigorú vegetáriánus menüt, illetve diabetikus, gluténmentes és laktózmentes ételeket is.