Webshopod van, vagy csak neten vásárolsz? Erre figyelj!

GettyImages-1330798400

A netes vásárlások idejét éljük. Most már jobban bízunk, mint néhány éve, de azért mindenki igyekszik gondosan megnézni, honnan és mit rendel. Ilyenkor az ember a vásárlói véleményeket olvassa el leginkább.

Ám kérdéses, ezek mennyire valósak, és most itt egy jogszabály-módosítás, amely komolyan feketelistássá tehet egy vállalkozást, ha szabálytalanul jár el a weboldal tulajdonosa. Hajnerné dr. Horváth Barbara GDPR-szakértővel és adatvédelmi tisztviselővel beszélgettünk, és olyan információkat tudtunk meg, amelyek nemcsak a weboldal- és webshop-üzemeltetőknek, de a vásárlóknak is hasznosak lehetnek.

Neked is van olyan online felületed, ahol korábbi ügyfeleid értékelését, véleményét teszed közzé annak érdekében, hogy az érdeklődőket vásárlásra vagy a szolgáltatásod igénybevételére ösztönözd?

Mindannyian örülünk, ha ügyfeleink, vásárlóink és a szolgáltatásunkat igénybe vevők pozitívan értékelik, véleményezik a tőlünk vásárolt terméket, szolgáltatást. A mai „online világban” különösen fontos ez, hiszen megváltoztak a fogyasztói tájékozódási, vásárlási szokások is, átkerült minden az online térbe. Weboldalakat, közösségi oldalakat használunk, ha tájékozódni szeretnénk, és a közzétett vélemények ismeretében hozunk döntéseket. Ha egy szolgáltatás iránt érdeklődöm, talán a legmeggyőzőbb érv annak igénybevétele mellett az lesz, ha számomra releváns személyek jó véleménnyel vannak a nyújtott tevékenységről.

Mi volt eddig?

Nyilván eddig sem volt megengedett a fogyasztókat vagy egyéb ügyfeleket megtéveszteni és valótlan véleményt közzétenni, 2022. május 28-tól azonban igazán szigorú feltételeknek kell megfelelni az értékelések bekérését és közzétételét illetően.

Mi lesz most?

Mivel az európai versenyhatóságok tapasztalata alapján a kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben, ezért egyértelműbb és szigorúbb szabályozást tartottak indokoltnak. Ennek megfelelően a magyar jogban a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény a fogyasztói értékelések tekintetében új rendelkezésekkel egészült ki, melyek május 28-tól már alkalmazandóak. Ezen időponttól

a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény 7. §-a került kiegészítésre, a következő szövegezéssel: „Ha a vállalkozás hozzáférést biztosít a termékek fogyasztói értékeléseihez, az arra vonatkozó információt, hogy a vállalkozás biztosítja-e és hogyan, hogy a közzétett értékelések olyan fogyasztóktól származnak, akik a terméket ténylegesen használták vagy megvásárolták, jelentősnek kell tekinteni.” A megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősülő tevékenység felkerült a Gazdasági Versenyhivatal feketelistájára.

Mit tehetsz, hogy elkerüld a feketelista alkalmazását, és azt, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság, vagy egyes esetekben a Gazdasági Versenyhivatal bírságot szabjon ki?

A Gazdasági Versenyhivatal ajánlása alapján – mely a hatósággal folytatott személyes konzultáció során is megerősítést nyert – értékelési szabályzat készítése és alkalmazása javasolt.

Hajnerné dr. Horváth Barbara
Hajnerné dr. Horváth Barbara

Kitől kell tartanunk egy esetleges ellenőrzés során?

Nyilván az ellenőrzés során eljáró hatóságoktól, de sokszor a legnagyobb ellenség az, aki bejelentést tesz a szabálytalannak vélt tevékenységünk miatt, pl.: elégedetlen ügyfél, konkurencia, irigy szomszéd stb.

Melyik hatóság jár el ilyenkor?

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt a fogyasztóvédelmi hatóság jár el, kivéve, ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, ebben az esetben ugyanis a Gazdasági Versenyhivatal kopogtat majd nálunk. Ilyen típusú ellenőrzések során könnyen előfordulhat az is, hogy egyéb (pl. adatvédelmi) jogsértést is feltár a hatóság, és emiatt megkeresi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező állami szervet, további ellenőrzés és esetleg bírság kiszabása céljából.

Mi történik, ha az eljárásunk nem felel meg a jogszabály rendelkezéseinek?

Ez esetben sajnos bírság kiszabására kerülhet sor, amelynek összege 15 000 Ft-tól több millió (akár több milliárd) forintig is terjedhet. (Ezt azért jobb megelőzni, azt hiszem!)

Mi van az adatvédelemmel?

Fontos megemlíteni, hogy a vélemények bekérése és közzététele során nem szabad elfeledkezni az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) alkalmazásáról sem, hiszen ilyenkor személyes adatok kezelésére kerül sor.

Ez esetben mikor történik személyes adatkezelés?

Ha beazonosítható egy bizonyos személy az adatok alapján. Ez nagy eséllyel így is lesz, hiszen névtelen értékelés közzétételére nem kerülhet sor. Ügyelni kell tehát arra, hogy megfelelő tájékoztatást adjunk az adatkezelési tájékoztatóban. A vonatkozó szabályokat az általános adatvédelmi rendelet tartalmazza.

Barbara a Díványnak elmondta, hibaként az is felmerülhet, ha csak pozitív értékeléseket jelenít meg az adott webshoptulajdonos az oldalon. Ezenkívül az értékelési szabályzatot is közzé kell tenni, amely részletesen elmondja, hogyan kérték be az értékeléseket. A legnagyobb hiba pedig nyilván az, ha nem győződünk meg róla, hogy aki a véleményt írta, ő valóban igénybe vette-e a szolgáltatást, illetve használta-e a terméket.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek