A Totalcar szerkesztőségébe érkezett egy olvasói levél, mely alapján különös, új szabálymódosításra derítettek fényt. A vonóhorog-tilalom oka egy károsanyag-kibocsátással kapcsolatos változtatás.
A levél írója egy hónappal ezelőtt vásárolt egy 2021-es Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI (150 LE) személygépjárművet, egy vidéki hivatalos márkakereskedésben, hajót, illetve biciklis utánfutót szeretett volna vele alkalmanként szállítani, ezért a vásárlást követően vonóhorgot szereltetett rá, majd egy Kormányablakban szerette volna bejelenteni a változásokat és átvenni a szürke rendszámot. Ez utóbbira azonban nem volt lehetősége, ugyanis autója típusa alapján nem minősült vontatásképesnek.
Vonóhorog már nem minden kocsira szerelhető
A Kormányablak tájékoztatása szerint ugyanis autójára nem lehetett utólagos, nagy súly szállítására alkalmas vonóhorgot felszerelni, azzal csak kisméretű kerékpáros utánfutót szállíthat majd a későbbiekben. Az okokról azonban sem a kormányablak dolgozói, sem az autókereskedő nem tudott semmit.
Hívtam egy Skoda (új autó) értékesítőt, akitől már több céges autót vettünk, aki azt mondta, igen, hallottak már ilyenről, halvány fogalmuk sincs, miért, de minden logikától mentesen, vannak olyan új autóik, amikkel nem lehet vontatni. Közben hívott a lelkiismeretes vidéki kereskedő is, aki a velem folytatott telefonbeszélgetés után nem volt rest, és megnézte az éppen a telepükön levő 4 db Octaviát (2020 és 2021 évjáratúak, tök különbözőek, dízel, benzines, manuális, automata), ezekből 2 db vontathat, 2 db nem. Ő sem talált semmi logikát a dologban, megköszönte, hogy felhívtam a figyelmét erre a dologra. Írtam a Porsche Hungáriának, akik gyorsan válaszoltak, és megerősítették, hogy az autó valóban nem vontatásképes, és kész, indokolás nuku
– állt a levélben.
A Totalcar szerkesztősége utánajárt annak, mi lehet az oka, hogy egy alapvetően megfelelő súlyú és kialakítású személygépkocsi nem vontatásképes, és összegyűjtöttek több típust, ami hasonlóképpen nem vonóhorgozható fel utólag. Mint a cikkből kiderül, többek között nem vontathatnak
a 900 kg-nál kisebb összsúlyú járművek,
egyes városi kisautók,
a sportautók, illetve
egyes márkák gyárilag nem vontatásra előkészített típusai, még akkor sem, ha a vonóhorog elhelyezésének nem lenne fizikai akadálya.
A cikkben a hazai forgalmazók is felsorolták, mely típusok érintettek valamely fenti kitétel alapján.
Fény derült az okokra is
A Totalcar iparági forrása szerint egy az Európai Unió területén egységesített, a 2020. évtől bevezetett, autógyártókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási kvóta az oka a jelenségnek, a flottaszintű CO₂-határértékek elégtelen teljesítése az autógyártók számára pénzbírságot von maga után.
„Emiatt az autógyártók számos olyan módosítást eszközöltek a termékpalettán, amely hozzájárulhat az évről évre egyre szigorúbb határértékek teljesítéséhez, de legalábbis megközelítéséhez. Ennek egyik következménye az, hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben modelltől vagy motorizáltságtól függetlenül már nem minden esetben biztosítható egy-egy modell utólagos vonóhoroggal történő szerelése, amennyiben az adott gépjármű nem rendelkezik legalább gyárilag szerelt vonóhorog-előkészítéssel” – adtak magyarázatot.
A pénzbüntetés a vonóhorog árának kifizetésével az autó megrendelésekor térítésre kerül, de ha az első vevő nem rendeli meg eleve tartozékként a vonóhorgot, azt utólag a megváltozott CO₂-kibocsátás miatt már nem helyezhetik forgalomba rajta.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés