Veszélyes trend terjed: ezért borzasztó ötlet a száj leragasztása

GettyImages-1283402406

A közösségi oldalak trendjei között emlékszünk sok furcsára a mosógépkapszulák elharapásától a fahéjkanalazásig, de ilyet még nem láttunk.

Mit kell tudni erről a veszélyes TikTok-trendről? Újabban egyre gyarapodnak azok a videók, amelyek azt állítják, hogy tudják, hogyan javíthatod az alvásod minőségét és csökkentheted a horkolást, ám az egészségügyi szakértők határozottan azt tanácsolják, hogy ne próbáld ki ezt a trendet.  

Mostanában a „szájragasztás” söpör végig a TikTokon, de a szakemberek szerint a kockázatok messze meghaladják az előnyöket. Bár a csukott szájjal történő alvás csökkenti a horkolás kockázatát, a  leragasztás súlyosbíthatja a légzési problémákat.

A felhasználók esküsznek rá, hogy szájuk leragasztása segít nekik jobban aludni. A #mouthtaping hashtaget használó videókat eddig közel 25 millióan nézték meg, és a felhasználók egy úgynevezett alváskezelésről beszélnek, amikor a nem túl kellemes módszert emlegetik. 

„A szájragasztás lényegében annyit jelent, hogy szalagot használnak az ajkak összetartására alvás közben”

– mondja Carleara Weiss, az Aeroflow Sleep alvástudományi tanácsadója, az alvás és a cirkadián ritmusok szakértője.

A tiktokerek a szájragasztást azért is dicsérik, mert megállítja a horkolást – ami befolyásolhatja a horkoló és az ágyban tartózkodó partnerek alvásminőségét is. A kutatások szerint a felnőtt férfiak körülbelül 40%-a, míg a nők 24%-a horkol rendszeresen.

Azzal a szakemberek sem vitatkoznak, hogy fontos az alváshigiénia, hiszen csökkentheti a szívbetegségek, a 2-es típusú cukorbetegség és a mentális egészségügyi problémák kockázatát. Így valószínűleg nem meglepő, hogy az alvászavarokkal küzdő emberek szinte bármit megtesznek azért, hogy többet pihenjenek. De az egészségügyi szakemberek egyetértenek abban, hogy a szájragasztás nem tartozhat a megfelelő megoldások közé.

Miért ne próbáljuk ki a szájtapaszt: a nyitott szájjal történő alvás nem olyan veszélyes

A szájragasztó azt ígéri, hogy alvás közben is csukva tartja a szájat. De vajon nem jobb-e nyitott szájjal aludni? És a szájragasztás kockázatai vajon meghaladják a nyitott szájjal történő alvás kockázatát?

Egy alvásspecialista úgy fogalmazott, hogy „csak egy kicsit egészségtelen” tátott szájjal aludni.

„Hideg, szűretlen levegő kerül az alvó személy tüdejébe” – mondja Michael Breus alvásspecialista és klinikai pszichológus. „Az orrok speciálisan úgy vannak kialakítva, hogy megnedvesítik és felmelegítik a levegőt, és megszűrik, mielőtt az a rendszerbe kerülne. A szájjal lélegzőknek általában rossz a leheletük, és több fogszuvasodásuk lehet.

Dr. Federico Cerrone, az Atlantic Health System alvásgyógyászati specialistája elismeri, hogy a szájragasztás technikailag csökkentheti a horkolást és a szájlégzést alvás közben, de szerinte a kockázat nem éri meg.

„Hihetetlenül gyors, ugyanakkor veszélyes megoldás, ne válasszuk a kiváltó ok kezelése helyett”

– figyelmeztetett.

A szájtapasz gyors megoldást kínál az alvás javítására, de egyúttal rendkívül veszélyes is
A szájtapasz gyors megoldást kínál az alvás javítására, de egyúttal rendkívül veszélyes isHill Street Studios / Getty Images Hungary

A száj ragasztásának veszélye

A szakértők szerint a száj ragasztásának kockázatai a következők:

  • akadályozott légzés
  • az alvási apnoe súlyosbodása
  • a szalag okozta irritáció vagy allergiás reakciók
  • alvászavar

Egy-egy orrdugulás miatt az ember tátott szájjal aludhat, mivel ez segít lélegezni, magyarázza dr. Alex Dimitriu, aki pszichiátriai és alvásgyógyászati minősítéssel rendelkezik. Ez is lehet a horkolás oka.

Az orrdugulás gyakori okai a következők:

  • allergiák
  • betegség vagy fertőzés, például megfázás
  • kissé deformálódott septum
  • megnagyobbodott turbinák (kis struktúrák az orrban, amelyek tisztítják és párásítják a levegőt, amikor az az orrüregbe és a tüdőbe áramlik)

Tehát bár a szájragasztás támogatói azt mondják, hogy segít a légzésben, Dimitriu arra figyelmeztet, hogy ennek valószínűleg épp ellenkező hatása lesz.

„Fontos megjegyezni, hogy lefekvéskor az orr hajlamos arra, hogy jobban elduguljon” – mondja Dimitriu. Kiemelte: a horkolás az alvási apnoe jele lehet. Weiss arra figyelmeztet, hogy bár a száj ragasztása segíthet a horkolásban, súlyosbíthatja az alvási apnoét, mivel megnehezíti a légzést. Ennek eredményeként nagyobb kockázata lehet az alvási apnoéhoz kapcsolódó veszélyeknek, köztük a szívrohamnak is.

Weiss hozzáteszi, hogy a szalag irritálhat vagy allergiás reakciót válthat ki az arcon és az ajkakon. Dimitriu megjegyzi, hogy ritka esetekben az érintett hányhat vagy akár meg is fulladhat a szalag miatt.

Jobb módszerek az alvásminőség javítására

A jó alváshigiénia létfontosságú a testi és lelki egészség szempontjából, de a szakértők hangsúlyozzák, hogy vannak már bevált módszerek is az állapot javítására. Elsőként életmódbeli és viselkedésbeli változtatásokat javasolnak, beleértve:

  • mindennap ugyanabban az időben kelni és lefeküdni
  • olyan lefekvés előtti rutin kialakítása, amely a kikapcsolódásra, pihenésre összpontosít
  • a koffein és az alkoholfogyasztás csökkentése több mint hat órával lefekvés előtt
Hihetetlenül veszélyes trend terjed a TikTokon, véletlenül se próbáljuk ki
Hihetetlenül veszélyes trend terjed a TikTokon, véletlenül se próbáljuk kiPhoto by Rafa Elias / Getty Images Hungary

Weiss szerint a következetes lefekvés és ébredés segíthet fenntartani a természetes ritmust és javítani az alvás minőségét. Azt javasolja, hogy minden reggel a fény segítségével „indítsd be a biológiai órát”. Ez a rutin magában foglalhatja a függöny széthúzását vagy akár egy reggeli sétát.

Weiss és Cerrone egyetértenek abban, hogy a lefekvés előtti rutinnak a relaxációt kell előtérbe helyeznie. Egy régebbi, 2013-as tanulmány kimutatta, hogy a koffein fogyasztása még hat órával lefekvés előtt is zavarhatja az alvást. Cerrone azt mondja, hogy gyakran látja, hogy az emberek alkoholt használnak elalvás elősegítésére, miközben az valójában ronthatja a pihenés minőségét. Egy régebbi, 2005-ös tanulmány szerint az alkoholfogyasztás a lefekvés előtti hatórás periódusban rosszabb minőségű alvást eredményez.

Mentesen főzni könnyű!

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra