Nyilván nem nagy vigasz, de nem vagy egyedül. A reklámtrükkök ugyanis arra késztetik az ember lányát, hogy olyan dolgokat vásároljon, amelyeket alapvetően nem is szándékozott megvenni, és valószínűleg szüksége sincs rájuk.
A probléma egy részét a saját vásárlásainkhoz való hozzáállásunk okozza, a másik oldalon viszont a hirdetőket is lehet okolni, akik manipulálással érik el, hogy vásárolj náluk. Ha kell, ha nem.
Íme az öt leggyakoribb hirdetési trükk, amellyel elérik, hogy megvedd, amire valójában nincs szükséged – ismerd meg őket, és bánj végre tudatosabban a pénzeddel.
Csak ma – Korlátozott ideig – Amíg a készlet tart
Az egyik leggyakoribb hirdetési trükk a túlköltekezés kiváltására, amikor időkorlátot szabnak a vásárlásnak. Ezt a stratégiát arra tervezték, hogy pánikérzetet keltsen benned, hogy ha valamely terméket nem vásárolod meg azonnal, akkor egy életre elszalasztod a lehetőséget.
Közben meg a valóság az, hogy eléggé valószínűtlen, tekintve, hogy a tömeggyártás időszakát éljük. Ez azt jelenti, hogy amíg a kiszemelt termékre van kereslet, az ára valószínűleg csökkenni fog, nem pedig növekedni.
A must have, azaz a kötelező darab
A hirdetők annyira merészek – szemtelenek? – lettek, hogy tulajdonképpen azt is megszabják, mire van szükséged igazán. Az, hogy adott termékre valóban szükséged van-e, más kérdés, legalábbis szerintük. A legjobb lenne, ha megkérdeznéd magadtól, mi lesz, ha nem veszed meg a huszonötödik fritőzt, serpenyőt vagy cuki hajdíszt. Légy őszinte magaddal, valószínűleg korábban már vettél valami ehhez hasonló terméket
Ezzel a stratégiával a hirdetők arra az érzésünkre alapoznak, hogy valami olyan dolgot még nem vettél meg, ami a létszükséghez elengedhetetlen, a helyzet viszont az, hogy több mint valószínű, hogy valahol a lakásodban porosodik már legalább egy éve valami hasonló termék.
Vásárolj egyet, és a másodikat fél áron megkapod
Valószínűleg ez a legdurvább trükk, amit bevetnek a pénzedért, mivel azt gondolhatod, hogy kevesebbet költesz, közben pedig a valóság az, hogy többet. Biztos, hogy pénzt takarítasz meg, ha megveszed a második vagy a harmadik pár cipőt is? Ne vegyél rá mérget.
Tegyük fel, hogy az üzlet tízezer forintos cipőkre vonatkozik. Ha veszel egy olyat, amit eredetileg terveztél, tízezer forintot költesz. Ha veszel még egyet fél áron, azt gondolhatod, hogy ötezer forintot spóroltál, de valójában 15 ezer forintot költöttél, azaz ötezer forinttal többet, mint tervezted. És ha kettőt kell vásárolni, hogy a harmadikat ingyen kapd, akkor valójában húszezer forintot költöttél, a dupláját annak, amennyit eleinte terveztél. Egyébként tényleg akartál venni három pár cipőt, amelyek hasonlítanak egymásra? Valószínű, hogy már amúgy is rengeteg cipőd van, és legfeljebb még egy párra van szükséged.
Szex és szerelem
Szexszel olyan dolgokat is el tudnak adni neked, amikre az égvilágon semmi szükséged nincs. A reklámozás ugyanis olyan erősen támaszkodik a szerelemmel és a szexszel kapcsolatos képekre, hogy a legtöbben észre sem vesszük. Viszont, ha véletlenül úgy alakulna, hogy mégis észreveszed, hogy ilyen eszközökkel akarják kicsalogatni a pénzedet, objektívebb döntéseket hozhatsz, amikor egy kis vásárlásra kerül a sor.
Ha egy hirdetés azt sugallja, hogy szeretni fognak, vagy szexuálisan vonzóbb lehetsz, ha egy adott terméket megvásárolsz, akkor egészen biztos lehetsz benne, hogy azzal a benned levő bizonytalanságra bazíroznak.