5 hiba, amitől a bocsánatkérés elveszíti minden tartalmát

Egy őszinte bocsánatkérés rengeteget segíthet egy megromlott kapcsolaton, és bár a korábbi eseményeket nem teszi meg nem történtté, a felek közti bizalom helyreállításában hatalmas szerepet játszik.

Bocsánatot kérni nehéz, jó bocsánatkéréssel pedig szinte alig találkozunk életünk során. Nem könnyű belátni, hogy az ember hibázott, enélkül pedig a felelősségvállalás is elmarad. Van viszont helyette terelés, tagadás és vádaskodás. De mi kell ahhoz, hogy a bocsánatkérés elérje a célját? Eileen Kennedy-Moore pszichológus szerint a hibák felismerése az első lépés az őszinte bocsánatkérés felé.

#1 Túl rövid bocsánatkérés

Egy foghegyről odavetett bocs még egyetlen problémát sem oldott meg. Az egyszavas bocsánatkérések, különösen akkor, ha grimaszolás vagy szemforgatás kíséretében történnek, azt üzenik, hogy bocsánatot kérek, mert ragaszkodsz hozzá, de nem gondolom, hogy igazad lenne. Szeretnék minél előbb túlesni a dolgon, lezárni a történteket, felejtsük el az egészet.

#2 Kifogások

Amikor kimondod a de szócskát, abban a pillanatban válik semmissé a bocsánatkérésed. A hangsúly így egyértelműen a kifogáson van, nem pedig a megbánáson.

#3 Felelősségvállalás

Azzal, hogy azt mondod, hogy sajnálod, hogy a másik így érzi magát, a másik személyre összpontosítasz, nem pedig az általad elkövetett hibákra. Azok, akik bocsánatot kérnek, nem felelősek mások érzéseiért, de felelősséget kell vállalniuk azokért a cselekedeteikért, amik kiváltották a negatív érzéseket. A sajnálom, hogy így érzed, azt jelenti, hogy valójában a másik ember érzései okozzák a problémát.

Sosem lesz már olyan, mint előtte
Sosem lesz már olyan, mint előtteGhislain Marie David de Lossy / Getty Images Hungary

#4 Önmarcangolás

Nem sok esély van a megbocsátásra, ha a bocsánatkérésed második fele arról szól, hogy te mennyire elcseszett vagy. Ez a fajta bocsánatkérés ugyanis ügyesen váltogatja a szerepeket. Ahelyett, hogy valódi aggodalmadat fejeznéd ki a sértett iránt, arra kényszeríted a másik felet, hogy együttérzését fejezze ki, téged kezdjen el vigasztalni, miközben felmented magad a felelősségvállalás alól.

#5 Ismételgetés

Az egyszeri bocsánatkérés elég, kétszer bocsánatot kérni hasznos lehet, ha hangsúlyozni szeretnénk, hogy valóban megbántuk, amit tettünk. De a sorozatos bocsánatkérés könnyen mentegetőzésbe fordul át, a másik ember érzései iránt tanúsított aggodalomról a bocsánatkérő bűntudatára helyezi a hangsúlyt.

Ezek a hibák arról árulkodnak, hogy az ember nem ismeri el a másik fél sérelmeit, sokkal inkább a felelősségvállalás elkerülése a cél, miközben a bocsánatkérő érzéseire koncentrálnak.

És amikor komolyan gondolod...

Bocsánatot kérni nem könnyű, egy csomó mindennel szembe kell nézni, amit nem szívesen tesz meg az ember. Az őszinte bocsánatkérés sebezhetővé tesz, hiszen elismerjük a hibáinkat, és egy pillanatig sem próbáljuk meg magunkat jó színben láttatni.

Ha megbántottál valakit, kérj minél előbb bocsánatot. Ne rágd magad sokáig a dolgon, így a haragnak nem lesz ideje túlnőni a kapcsolaton. Egyes szám első személyben beszélj, konkretizáld azokat a cselekedeteidet, amiket megbántál. Ismerd fel és ismerd el a tetteid másik emberre gyakorolt hatását, majd fogalmazd meg, hogy mit fogsz tenni annak érdekében, hogy jóvátedd a történteket és megakadályozd a probléma újbóli előfordulását.

És ne feledd, bocsánatot kérhetsz, de nem várhatod el, hogy a másik megbocsát. A megbocsátás egy kemény és időigényes folyamat, nem megy mindig egyik pillanatról a másikra. Ne várd a megbocsátást, és ne sértődj meg azon, ha nem kapod meg azonnal, amire vágysz. A legtöbb, amit tehetsz, ha őszintén megbánod a tetteidet és a jövőben mindent megteszel annak érdekében, hogy csökkentsd az általad okozott károkat. És ki tudja, lehet, hogy előbb-utóbb a másik is feldolgozza a történteket, és bár más alapokon, de újra közel kerülhettek egymáshoz.

Oszd meg másokkal is!
Mustra