Drasztikus megoldás: kitiltanák az öreg autókat a belvárosból

GettyImages-1434505070

Hatalmas levegőszennyezést visznek végbe az öreg járművek, az egyik megoldási lehetőség a problémára a régi autók kitiltása a városközpontból.

A Német Környezeti Segély Egyesület (DUH) a Levegő Munkacsoporttal közösen végzett Budapesten légszennyezettségi méréseket: az eredmény szerint a fővárosi levegőminőség rosszabb is annál, amit a hivatalos mérőállomások jeleznek, írják sajtóközleményükben.

A vizsgálat során a nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációját és ultrafinom részecskék (PM0.1) számát mérték: ezeket a közlekedésben részt vevő járművek bocsátják kiA nitrogén-dioxid légzőszervi megbetegedéseket, a tüdő krónikus gyulladását és a szem kötőhártyájának gyulladását okozhatja. Az ultrafinom részecskék bekerülnek a véráramba, és azon keresztül a szervezet minden részébe eljutnak. Ez elsősorban szív- és keringési betegségeket okoz. 

A főként az öreg autók okozta levegőszennyezésnek valahogy muszáj lesz gátat szabni előbb-utóbb
A főként az öreg autók okozta levegőszennyezésnek valahogy muszáj lesz gátat szabni előbb-utóbbPawel_Czaja / Getty Images Hungary

A DUH szerint a mérőállomásokat jól szellőző, zöldterület mellett található helyekre telepítették, holott uniós szabályozások alapján oda kellene őket helyezni, ahol a legnagyobb levegőszennyezettség várható.

Hordozható eszközökkel ezért olyan, forgalmas helyeken is végzetek saját méréseket, mint amilyen a Rákóczi út vagy az Üllői út.

Egyes régebbi típusú járművek elhaladásakor ezek kiemelkedően magas, káros értékeket jeleztek. Ez megerősíti azt a szakértői álláspontot, amely szerint az összes járműnek mindössze 10 százaléka okozza a szennyezés 60 százalékát. Így ezen járművek forgalmának korlátozásával rövid idő alatt számottevően javítható a levegő minősége.

Német mérések alapján egyébként azok a szűk utcák a városok legszennyezettebb területei, amelyeket magas házak vesznek körbe, főként akkor, ha az utca nem szélirányban fut. 

Mint elmondták, az öreg autók okozta szennyezés csökkentésére megoldás lehet a megengedett sebesség 30 kilométer per órára csökkentése vagy alacsony kibocsátású övezet létrehozása, ahová a legszennyezőbb járművek nem hajthatnak be. Ilyen övezetek már több nagyvárosban, például Londonban és Barcelonában is működnek. Az ötlet megoldhatná a magyar helyzetet is, bár valószínűleg nagyon erős tiltakozásba ütközne az autósok oldaláról. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek