De mik azok az archetípusok? Carl Gustav Jung szerint olyan ősképminták, amelyek az egymástól messze élő népek kultúrájában, mítoszaiban egyaránt felfedezhetők, ezért egyetemesek. A kollektív tudatalattiból származnak, tehát ha nem is hiszünk bennük, attól még léteznek és hatnak a világképünkre, cselekedeteinkre. Davis és Leonard különböző kultúrákból gyűjtötte össze a női mitológiai alakokat, és tizenhárom archetípust különített el, amelyek így vagy úgy, de minden kultúrában jelen vannak – és jelen vannak a női élet különböző szakaszaiban a mai napig. Természetesen sem a mitológiában, sem az egyéni sorsokban nem különíthető el egy az egyben egyik archetípus sem, hiszen mindannyiunk életében vannak időszakok, amikor egyik vagy másik szerepünk előtérbe kerül, mások pedig háttérbe szorulnak. Egyes fázisokhoz többször is visszatérhetünk, míg mások akár ki is maradhatnak.
Lássuk tehát az archetípusokat!
A Lány
Ez az archetípus fejezi ki azt az énállapotot, amely a gyermekkortól a serdülőkor kezdetéig tart. Ilyenkor még nem zavarnak össze a hormonok, és a párra találás sem nyomaszt. A Lánynak intenzív kapcsolata van saját magával, nem akar megfelelni mások elvárásainak. A Lány szimbolizálja a nyitottságot, bátorságot, kíváncsiságot. Aki negyvenévesen cseréli le a jogászkarriert egy gyermekkori álmára, valószínűleg ehhez az archetípushoz tér vissza.
A Szűz
A Szűz a kamaszkori énünk archetípusa, az első menstruációtól (azaz, ahogy a könyvben szerepel: az első vérmisztériumtól) kezdődik. A nemi érés kezdete ez az időszak, a testünk változik, ingadozunk a függetlenségre törekvés és a felnőttkorral szembeni félelmek között. Később is visszatérhetünk ehhez a szakaszhoz, például akkor, ha valami olyan kalandba vágunk bele, ahol csak magunkra számíthatunk: egyedül utazunk valahová, vagy valamilyen kockázatos döntést hozunk.
A Vértestvér
Ez a szakasz a nők közötti testvériség megéléséről szól, a barátnőket összekapcsoló kötelékekről. Tízes éveink végén – húszas éveink elején érkezünk el ehhez az archetípushoz, ami fontos lehetőségeket kínál a versengés és féltékenység legyőzésére. Nyitott szívvel és nyitott elmével járunk, segítünk egymásnak, támaszai vagyunk egymásnak ebben az időszakban – és később is, ha érettebb fejjel elköteleződünk egy közösség vagy fontos ügy mellett, hozzánk hasonló gondolkodású emberekkel körülvéve.
A Szerető
A párkeresés időszaka ez, amikor egyre inkább sürgetővé válik a kérdés, hogy sikerül-e megtalálnunk azt, akivel le szeretnénk élni az életünket. A barátnők szerepe visszaszorul, és előtérbe kerül a párkapcsolat. Ugyanakkor megfelelő önismerettel és önbecsüléssel kell rendelkezni ahhoz, hogy ezt a feladatot teljesítsük. Ez a legkevésbé korhoz kötött archetípus, hiszen későbbi éveink folyamán is könnyen találhatjuk magunkat újra ebben a helyzetben, vagy eshetünk újból szerelembe.
Az Anya
A könyv szerzői a szülést tartják a második vérmisztériumnak, hiszen ez az élmény a női identitás legmélyére hatol, önfeladásra és fegyelemre tanít. Akik nem vállalnak gyereket, azoknál ez az életszakasz akkor következik el, amikor valamilyen alkotómunka mellett szenvedélyesen elkötelezik magukat. Ha kreatív erőkre van szükségünk, az Anya archetípusa adhatja azt meg.
A Bába
Ebben az életszakaszban a nők már jelentős saját tapasztalattal rendelkeznek, legyen szó egy baba világrahozataláról vagy egy saját kreatív projekt megvalósításáról. Felébred bennünk az igény, hogy ezeket a tapasztalatokat átadjuk, így segítve a nálunk fiatalabbakat. Készen állunk arra, hogy másokat is végigkísérjünk ezeken a folyamatokon.
Az Amazon
Az Amazon válláról már lekerült az anyaság terhe, a gyerekei kirepültek a családi fészekből, és egyszer csak több ideje lesz magára, mint bármikor az utóbbi években. A gyermekek vagy a karrier jó úton haladnak, az Amazon szabadabban dönthet, felfedezheti újra önmagát, új tevékenységekbe kezdhet. Kortól függetlenül minden nő Amazon, aki úgy dönt, hogy független lesz, saját elképzeléseit és saját kreatív késztetéseit valósítja meg.
A Matriarcha
Autonóm, tekintélye van, teljes biztonságban van, mind saját maga, mind a társadalmi helyzete tekintetében. Nyugodt és összeszedett. Amikor learatjuk jól végzett munkánk gyümölcsét, vagy ha vezető szerepben irányítunk egy fontos projektet, énünk Matriarcha-részéhez kapcsolódunk.
A Papnő
A menopauza előtti időszak ez, hormonális instabilitás, nyugtalanság, felfokozott érzelmek jellemzik. Előtérbe kerül a spirituális érdeklődés, a női kötelékek ismét fontosak lesznek. De egyfajta szeretetteljes józanság jellemzi már ezeket a kapcsolatokat: őszinte visszacsatolást nyújtunk a barátnőknek, és cserébe ugyanezt szeretnénk megkapni.
A Varázslónő
Befelé fordul, bár tele van energiával, szembenéz legmélyebb félelmeivel. Amikor egy súlyos betegségből épülünk fel, túlélünk egy szerencsétlenséget, kiderül, hogy még ilyen körülmények között is képesek vagyunk önmagunkkal egységben maradni – mi ez, ha nem varázslat?
A Vénség
A Vénség megbékél az elmúlással, tudja, hogy minden elmúlik egyszer, ő maga is. Lezárult a változókor, békességben van önmagával, de tudja, hogy még sok a tennivalója. A Vénséget jelenítjük meg akkor is, amikor humorral kezelünk egy zavaró helyzetet, vagy amikor problémamegoldásunk alapja a dolgok nagyobb összefüggésbe helyezése.
A Sötét Anya
Ez bizony a halál, a vágyakozás vége, amikor már nincs több törekvés az életben. A Bába mások számára könnyíti meg az átmenetet, de a Sötét Anyának magának kell utazásra indulnia az ismeretlenbe. Amikor nagy ugrást teszünk a semmibe, a Sötét Anyát élesztjük fel magunkban, s akkor is vele találkozunk, amikor véget ér egy fontos kapcsolat, vagy elveszítjük egy szerettünket.
Az Átváltoztató
Mindezeken belül pedig ott található az Átváltoztató, akivel minden egyes életszakaszba való átmenetnél találkozunk, különösen akkor, ha nehézségeket okoz korábbi identitásunk maradékától megszabadulni.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés