Ez a 10 dolog teszi tönkre a szexet alattomban

A stressz, a rohanás, a kommunikációs problémák és az időhiány régóta velünk van, bő egy éve ezt összezártság, egészségügyi félelmek és egzisztenciális aggodalmak is tetézik a legtöbb párkapcsolatban. Csoda, hogy a szex háttérbe szorul és dicstelen kötelezettséggé válik, vagy szép lassan kikopik a mindennapokból? Nem csoda, még csak nem is meglepetés, de nem lehetetlen szembeszállni a rossz tendenciákkal.

Vannak dolgok, amikre nincs közvetlen ráhatásunk. Még ha az oltás felvételével és az előírások betartásával elő is segíthetjük a járvány lecsengését, az, hogy mikor térhetünk vissza a rendes kerékvágásba, mikor juthatunk egy kis lélegzethez munkavállalóként, szülőként és társként, egyelőre nem rajtunk múlik. Nem véletlen, ha az elmúlt év negatív nyomott hagyott a szexuális életünkön még akkor is, ha alapvetően jó minőségű párkapcsolatban is élünk: kevesebbszer akarjuk, kisebb elánnal vetjük bele magunkat, és az egész olyan lapos tud lenni néha. 

A rajtunk kívül álló okokkal nem sokat kezdhetünk, vannak ugyanakkor olyan tényezők is, amik szintén a szex megkopásának irányába hatnak, pedig felvehetnénk ellenük a harcot. A Medium magazin cikkében 10 olyan tényezőt, rossz szokást és jelenséget sorol, amelyek smirgliként dörzsölik párkapcsolatunk és ezzel párhuzamosan a szex minőségét is, és tippet is adnak ahhoz, hogyan változtassunk szokásainkon a hálószobában és azon kívül is! 

A 10 leggyakoribb szexgyilkos szokást és a védekezés legjobb módszereit soroljuk. 

#1 Az előjáték elhanyagolása

A jó szexhez idő kell, és tévhit, hogy csak a nők számára fontos, hogy megfelelő hangulatba kerüljenek. Ha különböző okok miatt (megszokásból, kellő idő hiánya miatt, vagy mert fáradtak vagytok) megspóroljátok az előjátékot, annak hosszú távon egy sor kellemetlen következménye lehet. Ha technikailag sikerül is az együttlét, könnyen lehet, hogy nem lesz olyan kielégítő, mint lehetne, és ettől a lelkesedés úgy általában megcsappanhat: ki akar egy laposkás, unalmas és nem is különösebben izgalmas dologból repetázni?

Az előjáték ráadásul nem csak a test előkészítése miatt fontos. Legalább ilyen nagy jelentősége van abban is, hogy a partnerek egymáshoz kapcsolódhassanak, hogy érzelmileg egymásra hangolódhassanak. Oké, nem rossz az sem, ha hirtelen ötlettől vezérelve és néhány percet kihasználva láttok neki, de ez inkább kivétel legyen, mintsem norma. Gondolj csak bele: előjátékkal és egymásra hangolódással dúsított, kielégítő szexből te is többre és többre vágysz, mint gyors egészségügyi együttlétből. 

Tipp: Ne sajnáljátok az időt az egymásra hangolódásra, és tudatosítsátok, hogy az előjáték nem az ágyban kell, hogy kezdődjön. Este sokkal könnyebben eltaláltok egymáshoz, ha napközben is tesztek egy-egy figyelmes gesztust a másik felé, ha kedvesek vagytok egymáshoz, esetleg beszéltek arról is, ami az ágyban vár majd rátok. 

Előjáték az kell!
Előjáték az kell!Fotó: Shutterstock

#2 Színlelt orgazmus

Mi is többször írtunk már róla, és talán nem is lehet elégszer hangsúlyozni, milyen káros a kapcsolat egészére nézve az orgazmus színlelése. Eleve félreértésből fakad: a szexnek ugyanis nem minden esetben kötelező eleme az orgazmus, anélkül is jó élmény lehet, ráadásul ha elvárássá válik, csak még nehezebb elérni. A színlelés ellen szól az is, hogy ha jobban belegondolunk, ez színtiszta átverés, sőt hazugság, ami nagyon alááshatja a párkapcsolatban kiépült bizalmat. És nyomós érv az is, hogy ha az egyik fél folyamatosan téves visszajelzést ad, vagyis elhiteti partnerével, hogy amit csinál, az jó, miközben nem így van, nem várhatja el, hogy a dolgok egyszer csak maguktól új irányt vegyenek. Ha a szexben arra kondicionálod a párod, hogy folyamatosan egy számodra nem, vagy nem elég jó módszerrel közelítsen feléd, később csak magadat okolhatod, ha a szexuális életed nem olyan kielégítő, mint amilyennek szeretnéd. 

Tipp: Egyrészt engedjétek el az orgazmusmítoszt: tényleg van olyan, hogy nem jön össze, de attól még igenis élvezetes lehet az együttlét. Másrészt pedig beszélj őszintén a másikkal ahelyett, hogy a könnyebbnek tűnő – csak legyen gyorsan vége – megoldást választod. Ott és akkor lehet, hogy hamarabb szabadulsz, de lehetetlenné teszed, hogy később igazán jó legyen. 

#3 Járt úton poroszkálás

Ha hosszabb ideje együtt vagytok, talán már ti is észrevettétek, hogy együttléteiteknek lett egy bizonyos rutinja. Mindig az egyik fél kezdeményez, és mindketten tudjátok, hogy milyen mozdulatra milyen válasz érkezik, hogy a kutyapózt a misszionárius követi, hogy A héten egyiktek, B héten másiktok kap orális szexet (is). Ameddig ez mindkét félnek kielégítő, tulajdonképpen nincs vele gond, de érdemes észben tartani, hogy a szex egyik legfőbb fűszere a változatosság. És mivel monogám kapcsolatban nem oldható meg, hogy a változatosságot a partnerek váltogatása oldja meg, házon belül érdemes kicsit (divatos kifejezéssel élve) elhagyni a komfortzónát. És nem, nem kell extra dolgokra gondolni, vagy olyasmit tenni, amihez nincs kedvetek. Belegondolva, mennyiféleképpen élvezhető a szex, még egy konzervatívabb megközelítésben is számtalan, eddig ki nem aknázott lehetőségetek lehet, amit érdemes nemcsak észben tartani, de a gyakorlatba is átültetni. 

Tipp: Ismerjétek fel, ha nagyon sablonos lett a szex, és változtassatok előbb kisebb, majd ha bejön, esetleg nagyobb volumenű dolgokon. Jó észben tartani azt is, hogy az ágyon kívüli változatosság is jót tesz a szexnek. Ha egy-egy közös program során újabb, izgalmasabb oldalatokról ismeritek meg egymást, abból a szexbe is átmenthető valami. 

#4 Tévé, okostelefon és más zavaró tényezők a hálószobában

A hálószoba alvásra, feltöltődésre és szexre való, nincs benne hely olyan eszközöknek és tárgyaknak, amik megzavarják a nyugalmat vagy elvonják a figyelmet a kettősötökről. Ha nekünk nem is hiszel, a tudósoknak majd fogsz: ebben az olasz kutatásban feketén-fehéren kijött, hogy azok a párok, akiknek a hálószobájában volt tévé, feleannyit szexeltek, mint azok, akikében nem. Így azért már elég sokkoló, nem igaz?

Pedig tulajdonképpen teljesen érthető. Ha a hálóban semmilyen zavaró tényező nem lenne, csak kellemes félhomály és a partnered, nagyobb valószínűséggel lenne a szex az esti elfoglaltság, nemde? És nem csak a tévével van a baj. Ha nagy képernyő nincs is a hálószobátokban, abban, ha mindketten kék fény mellett nyomkodjátok a telefonjaitokat, megint nincs semmi szexi. Sőt, ettől csak egyre távolabb és távolabb kerültök egymástól és a szexhez szükséges egymásra hangolódásról. Ha a partnered a tévét bámulja helyetted, vagy a hírfolyamot pörgeti ahelyett, hogy rajtad pörögne, joggal merül fel benned a kérdés, hogy mi a fontosabb, te vagy egy Facebook-csoport. 

Tipp: Tegyétek ki a hálóból a tévét és vegyétek le a netről a telefonokat lefekvés előtt. Ha nem tudjátok máshol elhelyezni a lapost, akkor is igyekezzetek kerülni, hogy a paplan alatt kucorodva, elalvás előtt nézzétek. Ha másképp nem, ágyazással és más rituálékkal különítsétek el a szoba nappali és esti funkcióját. Ha esti üzemmód van, akkor egymásra és a pihenésre kell figyelni. 

#5 Stresszkezelés az ágyban

Nagyon fontos, hogy a problémáitokról, örömeitekről és kétségeitekről rendszeresen beszélgessetek: ez önmagában megalapoz egy jó pár- és szexuális kapcsolatnak. A helyszín és az időzítés azonban nem mindegy. Ha gyerekeitek is vannak, lehet, hogy a hálószoba és az este az egyetlen olyan hely és idő, ahol és amikor nyugodtan tudtok beszélgetni, mégis azt javasoljuk, erre a műsorsávra már csak a pozitívumok és a megerősítés jussanak. Ha az ember ágyba bújás után még befizetetlen számlákról, a tinédzser gyerek nevelésének kínjairól vagy családi belviszályokról értekezik, jóval kisebb eséllyel kerül hangulatba, mint ha ilyenkor már csak a szépre emlékezik, bókokat vagy kedves visszajelzéseket kap a partnerétől. 

Tipp: A nehézségek megbeszélésére mindig szakítsatok időt, de inkább egy semleges helyen, és ne a lefekvés előtti időpontra ütemezzétek a drámát. 

#6 Érintés hiánya

Nem csak szex előtt, alatt ér ám a másikhoz érni! Ugyanilyen fontos, hogy napközben is kifejezzétek, érintésekkel is, hogy fontosak vagytok egymásnak. Az érintés ugyanis alapvető emberi igényünk, aminek ráadásul tudományosan kimutatható áldásos hatásai is vannak, hiszen csökkenti a stresszt és ellenállóbbá is teszi a szervezetünket. Sok kapcsolatban jellemző, hogy testi érintésre maximum szex kapcsán kerül sor, sokaknak viszont nehéz a nulláról arra váltani, hogy partnerük a legintimebb helyeken tapogatja őket. Ezen sokat segíthet, ha a kedves és szeretetteljes érintés a mindennapok része is. Ráadásul így este is könnyebben hangulatba jöhet még a nehezebben beinduló fél is. 

Tipp: Számtalan módja van annak, hogy napközben érintéssel is kifejezd a kettőtök között lévő intimitást. Simogatások, ölelések, puszi – ezek olyan apróságok, amik észrevétlenül teszik elviselhetőbbé a hétköznapokat, és közelebb visznek a jó szexhez is. 

#7 Hallgatsz arról, amit igazán szeretnél

Néma gyereknek anyja se érti a szavát: annyira érzékletesen fejezi ki ez a szólás, milyen fontos kommunikálni. Ha nem beszélünk arról, mire vágyunk, mi esik jól vagy rosszul, még a hozzánk legközelebb állók sem biztos, hogy ki tudják találni, mire lenne szükségünk. És tegyük hozzá: nem is biztos, hogy fair gondolatolvasói képességeket várnunk tőlük. Ha ez vagy az zavar a szexben (vagy azon kívül), ha vágynál valamire, amit eddig nem próbáltatok, nyugodtan mondd el a partnerednek, és biztasd őt is erre. Ha nagyon elszoktatok attól, hogy igényeitekről nyíltan beszéljetek, először nem lesz könnyű. De ha kölcsönösen elkötelezettek vagytok és elkezdtek őszintén kommunikálni egymással, egészen új dimenziók nyílnak majd meg a párkapcsolatban és ezzel párhuzamosan a szexualitásotokban is. 

Tipp: Ha nehezen megy, kereshettek alternatív módokat is a kommunikációra. Például leírhatjátok, majd összegyűjthetitek a nehezebb témákat, felforgató javaslatokat, és ha minden feltétel adott, lehet belőle szemezgetni.

#8 Negatív önkép

Annak, ahogy magunkról gondolkodunk, a megjelenésünkkel, testünkkel kapcsolatos érzéseinknek nagyon sok köze van a szexhez. Ha az ember nem elégedett magával, ha nem tartja vonzónak a testét és attól tart, hogy a partnere is hasonlóan érez, az negatívan hat a szexuális vágyra: ilyenkor semmi kedvünk levetkőzni és intim közelségbe kerülni egy másik emberrel. Néha-néha mindenkivel előfordul ilyen, de ha tartóssá válik ez az állapot, már érdemes kicsit jobban is odafigyelni rá, és megkeresni az okokat és a változtatás lehetőségeit is. A fogadd el magad szlogen szép és jó, és tényleg fontos is, hogy ne állítsunk magunk elé leküzdhetetlen akadályokat és önértékelésünk ne a derékbőségünkön múljon. Mi ugyanakkor inkább azt javasoljuk, hogy ne csak fogadd el, de fejleszd is magad. 

Tipp: Ha rosszul érzed magad a bőrödben, beszélgess erről a partnereddel, oszd meg vele az aggodalmaidat, és ha szükséges, tegyél is a rossz közérzeted ellen. Ha kell, nyugodtan kérj külső segítséget, akár valamilyen lelki gát akadályoz az önelfogadásban, akár néhány plusz kiló. 

Partnered valószínűleg nem az úszógumidra fókuszál, amikor vetkőztet.
Partnered valószínűleg nem az úszógumidra fókuszál, amikor vetkőztet.Fotó: Shutterstock

#9 Rossz fontossági sorrend

A felnőtt lét rengeteg kiívással, feladattal jár, a napi munka, a stressz, a ház körüli teendők és a gyereknevelés nehézségei – bár mind nagyon fontos dolgok – energiát visznek ki a kapcsolatból. Pedig ahhoz, hogy tartalmas és minőségi legyen a kapcsolat, és ezzel együtt a szex is kielégítő és élvezetes lehessen, nem lehet megspórolni sem a belefektetett energiát, sem a ráfordított időt. Gondolj csak bele: az élet más területén sem várhatsz pozitív változást vagy sikert elkötelezettség, idő és energia befektetése nélkül. Miért pont a párkapcsolatod és a szex javulna meg, ha a to do lista végén van? 

Tipp: Lehet, hogy nem a legromantikusabb eljárás, de azt javasoljuk, ütemezzétek be a szexet, hogy ne maradjon el, hogy lehessen rá készülni, számolni vele. Tudatosítsátok magatokban, hogy az egymásra szánt idő nem luxus, hanem alapfeltétel a jól működő kapcsolathoz, amitől aztán minden más, még azok a fránya kötelezettségek is, jobban megy majd. 

#10 Mozgáshiány

Sokat írtunk már arról, milyen áldásos hatása van a sportnak az ember egészségére. Arról is sokszor volt már szó, mennyit számít a jó szexhez (értsd libidó, orgazmuskészség, erekció tartóssága), hogy karban legyen tartva a testünk. Most sem mondhatunk mást. Ha elhanyagoljátok a testmozgást, rövid időn belül a libidótok is csökkenni fog, kevesebb kedvetek lesz az egészhez, csökkenhet az önértékelésetek és a lelkesedésetek is. Sőt, 30-40 év feletti férfiak esetében a tesztoszteronszint csökkenése is látványos lehet ezzel összefüggésben, ami pedig megint csak egy csomó életterületre kihat: enerválttá, fáradékonnyá és erőtlenné tehet. 

Tipp: Keressétek meg azt a mozgásformát, amiben örömötöket lelitek, az sem baj, ha ez valamilyen közös tevékenység. Ez utóbbi (közös sport, új élmények keresése közösen) szintén olyasmi, ami megtöbbszörözi a szexkedvet is. 

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.