Mint sok fontos vállalkozás, ez is kicsiben kezdődött, mára azonban több ezer autista gyerek barátkozik és sajátít el szociális készségeket a Minecraft online építőjáték egyik különleges verziójával.
Az ötletgazda, Stuart Duncan egy népszerű blogon keresztül kapta az ihletet, amelyben akkoriban épp saját, autizmussal kapcsolatos tapasztalatairól, valamint autista fia felneveléséről írt. Más autista gyerekes szülők azt mondták neki, hogy gyerekeik teljesen megőrültek egy játéktól, amely lehetővé teszi számukra, hogy felfedezzenek egy véletlenszerűen generált vadont. Azonban annak ellenére, hogy szerették a játékot, sokukat zaklattak más játékosok.
Így 2013-ban Duncan felállított egy szervert a Minecraft egyik speciális verziójának futtatására, amely kizárólag autista gyerekek és családjaik számára készült. Úgy gondolta, hogy a csak meghívásos alapon működő szerver nagyjából 10, maximum 20 embert vonz majd. Meglepetésére az első napokban több százan jelentkeztek, hogy csatlakozhassanak.
Most, majdnem három évvel később az Autcraft már a főállása lett az ötletgazdának. A közösség közel 7000 taggal büszkélkedhet, valamint egy csapat adminisztrátorral, akik a fiatal felhasználóknak segítenek a számos tevékenység kezelésében.
„A szülők is látják, hogy ilyen előnyökkel jár saját maguk és gyermekeik számára”
– emelte ki Duncan. „Ez a játék és közösség számukra valamiképpen levezeti a való világ nyomását és zavaró tényezőit. Itt tényleg önmagad lehetsz” – fűzte hozzá, amikor az ötlet nem várt sikeréről kérdezték.
A szerverre felfigyelt Kate Ringland kutató is, aki végül 60 órát töltött ebben a virtuális világban, és elemezte, hogyan játszanak és csevegnek egymással a gyerekek. Ringland az Autcraftot nem csupán egy újabb online közösségnek tekinti, hanem olyan eszköznek is, amely segíti az autista gyerekeket a szociális készségek gyakorlásában.
A Minecraftban olyan anyagokat manipulálhatsz, mint a fa és a kő, hogy megépíts, amit csak akarsz – a városok gondos kialakításától az egyszerű számítógépekig.
„Ez egy nagyszerű módja annak, hogy egy általuk szeretett játékot játsszanak, ugyanakkor közösségi élményt is szerezzenek”
– foglalta össze Ringland, hozzátéve: „Alternatív módot ad ezeknek a gyerekeknek arra, hogy kifejezzék magukat, és kommunikáljanak a fizikai élet okozta stressz nélkül.”
A mindennapi szociális helyzetek kihívást jelenthetnek az autista gyerekek számára, akiknek nehézséget okoz, hogy pontosan értelmezzék a társas jelzéseket, vagy megértsék egy másik személy nézőpontját. Duncan úgy gondolja, hogy a játékból éppen a való világra jellemző nyomás hiányzik, ezért is szeretik annyira fiatal felhasználói. Nincs zajos vagy ismeretlen környezet, amely elvonná a figyelmüket, nincs nyomás a másik személy arckifejezésének nyomon követése vagy a szemkontaktus okán történő aggódás miatt. „A játék segítségével igazán önmagad lehetsz” – mondja. „A társas interakciók, a kapcsolatok, a kommunikáció – minden csak rajtad és a billentyűzeteden múlik.”
Az Autcrafthoz való csatlakozáshoz a felhasználóknak ki kell töltenie egy jelentkezési lapot. A jóváhagyást követően szabadon barangolhatnak a virtuális tájon, és megépíthetik saját épületeiket. Részt vehetnek csoportjátékokban is – például hatalmas csatákban –, de akár csapatban is építkezhetnek. Ám be kell tartaniuk néhány szabályt. Más játékosok zaklatása vagy virtuális vagyonuk elpusztítása kitiltást vonhat maga után.
Az Autcrafthoz hasonló közösséghez való csatlakozás jó első lépés lehet a társadalmi szorongás csökkenése felé – vallja Elizabeth Laugeson, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem PEERS Klinikájának igazgatója, aki autista fiatal felnőtteket tanít a kapcsolatok kialakítására. De nem ez lehet az egyetlen lehetőség e készségek elsajátítására – emelte ki. „A Minecraft nem feltétlenül tanítja meg azokat a szociális készségeket, amelyekre szükségük van a való világban történő eligazodáshoz” – jelentette ki a szakember.
„Ez a játék megmutatja, milyen hatásos lehet egy közös érdekre összpontosító társadalmi környezet létrehozása” – mondja Matthew Lerner, a New York-i Stony Brook Egyetem kutatója. „Az autizmussal élő emberek érdeklődési köréből és szenvedélyeiből építkezik, ahelyett, hogy megpróbálná irányítani vagy meglepni őket” – összegezte, amikor az online játék sikeréről kérdezték.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés