Egy mérgező munkahely kihat az egész életünkre, hisz ha belegondolunk, több időt töltünk a munkahelyünkön, mint otthon. A rossz munkakapcsolatok pedig elemien rombolnak minket szét belülről, ami ellen ha nem lépünk időben, tartósan belebetegedhetünk. Számos pszichológus, író és kutató gyűjtött már össze ebben a témakörben segítséget, így az ő tippjeikből és írásaikból mazsolázgattunk.
Lehet az ok egy rossz főnök, rosszindulatú munkatársak, borzalmas vezetőség, vagy akár maga a munka, amit utálunk csinálni, a lényeg, hogy vegyük kézbe az életünket és az irányítást, mert csak mi tudunk változtatni a dolgokon. Ha pedig sikerül rendezni a munkahelyi konfliktusokat, pletykákat, utána mindenki csak jól jár. Mi azért, mert többet nem érezzük rosszul magunkat munkavégzés közben, a főnökség egy sokkal sikeresebben teljesítő alkalmazottal lesz gazdagabb, a kollégákkal pedig akár még barátságok is kialakulhatnak, a munkaviszonyon kívül. Na de, ne rohanjunk ennyire előre, kezdjük az elején.
Mikor beszélhetünk mérgező munkahelyi kapcsolatokról?
Egy toxikus munkahelynek számos jellemzője lehet, de amiből a legegyértelműbb a dolog, az az, ha rosszul érzed magad a munkahelyeden. Figyeljük a belső jelzéseinket, mert nem hazudnak. Ha nem szívesen jársz be, tartósan rossz a közérzeted a munkahelyed miatt, ha folyton betegeskedsz, és már a gondolattól is gyomorgörcsöd van, hogy másnap újra be kell menned dolgozni, akkor sanszos, hogy valami nagyon nem oké a munkahelyeddel. És itt jön képbe a „munkahelyi bullying” kifejezés.
A munkahelyi bántalmazás alatt nem ténylegesen fizikai bántalmazást kell érteni, hanem olyan módszereket, amik sokkal alattomosabbak, és akár mélyebb nyomokat hagyhatnak a lelkünkön
és önbizalmunkon, mint a tényleges fizikai erőszak. Ha az alábbi jelekből te is felismersz jó párat a munkahelyi viszonyaidat tekintve, akkor érdemes elgondolkozni a változtatáson.
Nem ismernek el
Ha soha nem hallod azokat a szavakat a kollégáid vagy a feletteseid szájából, hogy „köszönöm, kérlek, szép munka, csak így tovább, hálás vagyok” vagy éppen az „értékelem”, akkor valószínűleg nem jó helyen dolgozol, hisz a pozitív visszajelzés nagyon fontos. Ha van egy új, munkával kapcsolatos ötleted, amit megosztasz a többiekkel, de kinevetnek, leszólnak vagy megaláznak érte, ezzel olyan szorongást alakíthatnak ki benned, amit később nagyon nehéz lesz levetkőznöd. Ne hagyd magad! Ha pedig épp ellenkezőleg, bármit mondasz, olyan, mintha meg se hallanának, tégy róla, hogy nem hagyod magad levegőnek nézni, mert az alapvető tisztelet mindenkinek jár.
Megkülönböztetés
Ha értetlenül állsz az előtt, hogy ugyanazért az elvégzett munkáért a kollégád miért kap elismerést vagy fizetésemelést, téged pedig csak lehordanak érte, akkor ne lepődj meg, nem veled van a baj. Ha többszörös munkahelyi megkülönböztetést tapasztalsz, ideje finoman felszólalnod az igazságtalanság miatt, mert ha nem nyitod ki a szád ez ellen, folytatódni fog a séma.
Kritikák és pletykák
A munkahelyi pletykálkodás kicsinyes és felesleges, időrabló dolog. Eleve nem szép dolog másokat kibeszélni a hátuk mögött, de ha rosszindulat is megbújik ezekben a diskurzusokban, az az egyik legártalmasabb munkahelyi rossz, amiknek sokszor még valóságtartalmuk sincs. Személyes tapasztalatból írom, hogy a rosszindulatú pletykák terjesztése olyan érzés, mintha kést döfnének az ember hátába, miközben mosolyognak a szemébe és a vállát lapogatják. A pletykák kistestvére pedig a gyakori kritika. Ha azt érzed, hogy bárhogy is igyekszel a munkahelyeden jól teljesíteni, folyton csak kritikát kapsz, lehurrogást, esetleg még meg is aláznak rendszeresen, akkor semmiképp ne tartsd magadban ezt, és jelezd ezt az igazságtalan bántást a vezetőség felé.
Uralja az életed
És eljutottunk ahhoz a ponthoz, amire lehet, nem is gondolnánk, amikor azt mondjuk, hogy mérgező munkahely. Pedig a 21. században különösen jelen van. Ha azt tapasztalod, hogy a munkád egyben az életed is, értsd: abszolút zéró magánéleted van, semmire nem jut idő a munkád mellett, akár családi eseményekből is kimaradsz miatta, 0–24 elérhető vagy, akkor az bizony ez toxikus munkahely. Nem szabadna elfelejtenünk, hogy a hivatásunk nem egyenlő a magánéletünkkel, és ezért jó, ha meghúzzuk a határokat. Legyünk akár beosztottak, akár főnökök.
Van segítség
Ha ismerősek voltak a fenti dolgok, akkor ideje akcióba lépned. A kommunikáció itt is kulcsfontosságú, hisz tudod: „Néma gyereknek...” Mindig állj ki magadért, és elsőként próbáld azzal a személlyel tisztázni a konfliktusotok okát, aki ténylegesen felelős a rossz munkahelyi közérzeted miatt. Kérdezd meg, miért bánt téged, mitől lehetne ez jobb köztetek, és udvariasan kérd meg, hogy változtasson a hozzáállásán feléd. Ha nem tudsz vele dűlőre jutni, akkor fordulj a vezetőség felé, és tiszteletteljesen, de őszintén mondd el, mi a probléma.