Hazánk több külföldi turisztikai összesítésben is a top célpontok között végzett (lásd keretes írásunk). Azt próbáljuk kideríteni, hogy mitől lettünk ennyire menők, illetve, hogy tényleg azok vagyunk-e...
Ahol számolnak velünk...
A Sherman's Travel amerikai utazási magazin 2010-re ajánlott top úticéljainak listáján - Bangkok és az amerikai Appalach hegységben található Blue Ridge Parkway után - Magyarország az előkelő harmadik helyet foglalja el.
A svéd Travel News szaklap a 2009-es év vége alkalmából közölte a legnagyobb svéd utazási irodalánc, a Ticket toplistáját, amelyben az évtized legnépszerűbb úticéljait gyűjtötték össze: a legkedveltebb nagyvárosi célpontok listáján London, Párizs Barcelona, Róma és Prága után Budapest szerepel. A szintén svéd Air Tours 2009-es toplistáján a rangsort Prága vezeti, Budapest a negyedik legnépszerűbb úticél.
A New York Times utazási rovata tavaly nyáron közölt turistacsalogató cikkeket Budapestről, idén pedig egy kínai rádióműsor buzdított magyarországi utazásra. A Hostelworld.com HOScar-díjnak is nevezett kitüntetését pedig – a leghangulatosabb hostel kategóriában – épp a napokban nyerte el a budapesti Carpe Noctem hoste, amely az összesített listán is az előkelő ötödik helyen szerepel.
...és ahol nem
A híres Lonely Planet útikönyv minden évben kiadja a következő évre ajánlott Top10 úti célról szóló kalauzát. 2010-ben El Salvador, Németország, Görögország, Malajzia, Marokkó, Nepál, Új-Zéland, Portugália, Surinam és az USA szerepel a kiemelt ajánlatok között, Magyarország itt nem.
Szoft faktor = a vendéglátó viselkedése
A Magyar Turizmus Zrt.-nek ezekhez a megjelenésekhez van is köze, meg nincs is - összegzett Niklai Ákos, a Zrt. elnöke arra a kérdésünkre, milyen szerepe van a hivatalnak a külföldi sajtóban megjelent pozitív hírekben.
"Annak óriási jelentősége van, ha valaki bekerül a fogyasztók visszajelzései alapján készülő listákba, például a Tripadvisor.com összesítéseibe. Ezek ugyanis szubjektív élményeken, a vendégek véleményén alapulnak. Így döntő fontosságúak az úti célokat egyre gyakrabban az interneten kiválasztó turisták számára. Mivel az utazás során a fizikai tényezők, a szállás minősége és a város mellett a "szoft faktor", vagyis a pozitív vendéglátói attitűd kiemelten fontos, a személyes visszajelzések alapján készült listákra felkerülni minden szállásadó, étterem vagy vendéglátó ország számára nagy jelentőséggel bír" – mondta Niklai Ákos.
A vendégeket az internetes véleményformáló portálok egyre jobban befolyásolják. Az Európai Szállodák és Éttermek Szövetsége, a HOTREC ezért fontosnak tartja, hogy a szájtokra feltett vélemények a vendégek személyes, igaz tapasztalatait tartalmazzák csak és ne legyenek manipulálhatók akár a szolgáltató, vagy éppen konkurensei révén.
A Tripadvisor.com oldalhoz hasonló utazási szájtokkal (például booking.com, trivago.com, venere.com, zoover.com) a szervezet elsősorban a tájékoztatás céljából tart fenn kapcsolatot: Magyarországról szóló információkat, híreket vesznek át a Turizmus Zrt.-től, mondta Niklai Ákos. Gyakran a szokatlan, Magyarországról szóló hírek (pl. Aggteleki Cseppkőbank, vagy éppen a Tokaji borvidék népszerűsége) bekerülhetnek olyan híres újságokba is, mint például a Forbes Magazine.
A Study-tourok paradicsoma
A különféle újságokban, rádiókban való megjelenésekhez már több köze van a szervezetnek, a külföldön végzett promóciós tevékenység révén, részben a külképviseletek munkáján keresztül. A Magyar Turizmus Zrt. éves reklámköltésének kétharmadát fordítja külföldi promócióra: egyrészt hirdetésekre, másrészt pedig PR-cikkekre, illetve külföldi újságíróknak szóló tanulmányutak szervezésére.
"2009-ben több mint 500 külföldi újságírót és számos forgatócsoportot láttunk vendégül a legnagyobb küldőországokból, például Németországból, Angliából, Franciaországból, az USA-ból, valamint a feltörekvő piacokról, Kínából és a környező országokból" - mondja Niklai Ákos.
A szervezet nemcsak külföldi újságírók, hanem utazási irodák részére is szervez tematikus utakat, amelyeket gyakran a Malévval, budapesti szállodákkal, vagy éppen hazai utazási irodákkal, rendezvényszervezőkkel közös akcióban hirdetnek meg. Manapság népszerűek például a gasztronómiai témájú utak, de a tavalyi kulturális turizmus évéhez kapcsolódóan a kulturális kínálatot bemutató study tourokat is szerveztek. Tavaly, az újságírókon kívül mintegy 1000 turisztikai és utazási szakembert fogadott a társaság.
"Nemrég a Pécs kulturális főváros nyitó rendezvényére hívtunk belföldi és külföldi újságírókat, akik aztán beszámoltak a magyar eseményekről és a város kínálatáról. A pécsi házigazdák szerint a várakozásokhoz képest jóval nagyobb visszhangja lett a pécsi eseményeknek" - tette hozzá Niklai. Idén a Fesztiválok Éve elsősorban a belföldi utazókat célozza meg, de számos rendezvény, például a Miskolci Operafesztivál, vagy a Sziget a külföldi turistáknak is érdekes lehet. A kommunikációban kiemelten kezelik a Pécs 2010 - Európa Kulturális Fővárosa projektet.
"A Magyar Turizmus Zrt külképviseleteinek is fontos szerepe van abban, hogy a magyar desztinációkat népszerűsítsék" - mondja Niklai Ákos. A szervezet 20 országban összesen 22 külképviseletet működtet.
Magyarország a válság ellenére is kedvelt
Tavaly novemberben tették közzé az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) legfrissebb jelentését. A szervezet becslése szerint 2009-ben összességében 5 százalékkal csökkent a nemzetközi turizmus, ám Magyarországot azon országok között emelték ki, ahol a válság ellenére bővült a beutazó turizmusból származó bevétel.
Niklai szerint ennek egyik oka természetesen a forint árfolyamának alakulása: a növekedéshez az is hozzájárul, hogy a szállodák egyre alacsonyabb árai miatt a vendégek többet költöttek egyéb turisztikai szolgáltatásokra (kultúrára, közlekedésre).
Abban, hogy Magyarországot ajánlott úti célként emlegetik a külföldi sajtóban, természetesen a forint/euró árfolyam alakulása miatti relatív olcsóságnak is lényeges szerepe van. Ezt azonban másképpen emeli ki hivatalos kommunikációjában a Magyar Turizmus Zrt . "Mi inkább úgy fogalmazunk, Magyarország kedvező ár/érték arányú, megfizethető desztináció, ahol a turista a pénzéért jelentős mennyiségű és kiváló minőségű szolgáltatást kap" - mondja Niklai Ákos.
A több bevétel viszont csalóka: 2009-ben nem lett több a foglalás: az UNWTO jelentése szerint az európai fővárosok között Budapesten esett vissza leginkább - 17,9 százalékkal - 2009 első kilenc hónapjában a szállodai szobafoglalás.
S hogy miért jönnek Magyarországra a turisták? A sorrend az elmúlt években nem sokat változott: még mindig Budapest a legvonzóbb, minden Magyarországon elköltött 100 forintból hetvenet Budapesten költenek el a turisták. Ezt követi a Balaton régió és a fürdők.
• 2010-ben Budapest top úticél lesz
• Siklóernyővel hirdetik hazánkat Kínában
• Budapest népszerűbb, mint New York