Filmnézéshez tökéletes, és a koleszterinszintet is csökkenti

GettyImages-1342506539

A tökmag kedvelt ropogtatnivaló, pirítva önmagában és krémlevesbetétként is szívesen fogyasztjuk. A belőle kinyert olaj pedig különösen finommá varázsolja a legegyszerűbb salátákat is. Lássuk, miért éri meg minél többet enni belőle, és inkább ezt a snacket választani a maratoni mozizásokhoz, mint a csipszet!

Manapság szinte bármelyik boltban kapni sózott vagy natúr tökmagot is, de akár egy isteni sült tök elkészítése vagy halloweeni tökfaragás után is ránk maradhatnak ezek a finom, olajos magvak, melyekből egy harmincgrammnyi adag nagyjából 150 kalóriát, 15 grammnyi egészséges rostot és zsírsavat, csupán pár gramm szénhidrátot, illetve meglepően nagy mennyiségű, 8-10 grammnyi növényi fehérjét tartalmaz. És ha ez még nem lenne elég, kedvenc snackünk tele van különféle tápanyagokkal és egyéb hasznos összetevőkkel. 

A tökmag gazdag K-vitaminban és vasban, van benne cink, kálium, B2-vitamin és folát is, de tartalmaz antioxidáns hatású vegyületeket és többszörösen telítetlen zsírsavakat is.

A tökmag 5 jótékony hatása 

A tökmag egészségügyi előnyei közé tartozik a szív egészségének javítása, a vércukorszint szabályozása, a spermium minőségének javítása és a jobb alvás elősegítése. Ez az egyik legtáplálóbb nassolnivaló, mivel tele van antioxidánsokkal, valamint fontos vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A tökmag egészségre gyakorolt jótékony hatásának elérése érdekében hozzáadhatsz egy keveset a salátához, piríthatod fűszerekkel, vagy használhatsz tökmagolajos öntetet. 

A tökmag tehát az egyik legegészségesebb rágcsálnivaló lehet – már csak egy marékkal is nagy részét fedezheted napi ajánlott rostbevitelednek, valamint számos vitamint és ásványi anyagot juttatsz a szervezetedbe általa. Mivel a magok nagyon táplálóak, az étrended részeként számos módon javíthatják az egészségedet. Íme a tökmag öt tudományosan bizonyított jótékony hatása:

1. A tökmag rendkívül tápláló

A tökmag kiválóan kiegészíti étrendünket, mert olyan tápanyagokban gazdag, mint a rost és az egészséges zsírok, amelyek segítenek a szervezet legjobb működésében. Nyers formájában a tökmag kemény, fehér héjba van burkolva, de feltörve kisebb, zöld magvak bukkannak elő.

A tökmag antioxidáns tulajdonságokkal is rendelkezik. Ezek segítenek leküzdeni a szabad gyököket, amelyek olyan részecskék, amelyek károsíthatják a sejteket, és olyan súlyos állapotokhoz vezethetnek, mint a szívbetegség és a rák. 

Válaszd az egészséges verziót
Válaszd az egészséges verzióturbazon / Getty Images Hungary

„A tökmagban nagy mennyiségben jelen lévő antioxidáns tápanyagok megvédik a magot a romlástól, valamint ezek az antioxidánsok potenciálisan csökkenthetik az emberek krónikus betegségeit”

– mondja Judith Wylie-Rosett, az Albert Einstein Orvostudományi Főiskola epidemiológiai és endokrinológiai professzora.

2. A tökmag javíthatja a szív egészségét

A tökmag fogyasztása javíthatja a szív egészségét, mert segíthet csökkenteni a koleszterinszintet, ami szívproblémákhoz vezethet, ha túl magas. Ennek az az oka, hogy a tökmag telítetlen zsírokban gazdag, és kevés telített zsírt tartalmaz. 

„A tökmagban lévő telítetlen zsír segít csökkenteni az LDL-koleszterint”

– folytatta Wylie-Rosett. Hozzátette: az LDL, az alacsony sűrűségű lipoprotein viszonylag nagy mennyiségben magas koleszterinszintet okozhat szervezetünkben. 

A tökmag segíthet a vérnyomás csökkentésében is, ami mérsékelheti a szívroham vagy a szélütés kockázatát. Ennek az az oka, hogy a tökmagból származó olaj segít a szervezetben több nitrogén-oxidot termelni, egy olyan vegyi anyagot, amely elősegíti az erek kitágulását, és lehetővé teszi a vér könnyebb átáramlását a testen.

Egy 2019-es kis tanulmány megállapította, hogy a menopauzán átesett nők, akik naponta tökmagolaj-kiegészítőket szedtek, hathetes kezelés után jelentősen alacsonyabb vérnyomást mutattak. A szív egészségének javítása érdekében Wylie-Rosett azt javasolja, hogy hetente háromszor együnk egy marék tökmagot.

3. A tökmag segíthet a vércukorszint szabályozásában 

A tökmagban található számos tápanyag képes stabilan tartani a vércukorszintet. Ennek az az oka, hogy a tökmag rostokban gazdag, olyan tápanyagban, amely lassítja a cukor felszívódását a szervezetben. Emiatt a tökmagban lévő rost segíthet stabilizálni a vércukorszintet, ami különösen előnyös lehet a cukorbetegek számára. A vércukorszint ellenőrzése fontos, mert idővel a magas vércukorszint az idegek, a szervek és az erek károsodásához vezethet.

A tökmag magnéziumban is gazdag, amelyről kimutatták, hogy csökkenti a cukorbetegek vércukorszintjét.

4. A tökmag javíthatja a sperma minőségét

További kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy a tökmag hogyan befolyásolja az emberi spermát, de számos állatkísérletben kimutatták, hogy a magvak javítják a sperma minőségét azáltal, hogy csökkentik a sérült vagy abnormális spermiumsejtek számát. A tökmag különösen hasznos volt a spermium minőségének helyreállításában azoknál az állatoknál, amelyek kemoterápiában részesültek, vagy megsérültek a heréik.

A tökmag remek kiegészítője lehet a közös filmnézéseknek
A tökmag remek kiegészítője lehet a közös filmnézéseknekFluxFactory / Getty Images Hungary

A tökmag részben magas cinktartalma miatt javíthatja a sperma minőségét is. A cink segít egyensúlyban tartani a tesztoszteron szintjét, ami fontos a jó minőségű sperma kialakulásához. Tanulmányok azt mutatják, hogy az alacsony cinkszinttel élő embereknél kevesebb tesztoszteron és több rendellenesség fordulhat elő spermájukban.

5. A tökmag javíthatja az alvást

A nyugodtabb alvás érdekében segíthet, ha este megeszünk egy marék tökmagot. A tökmagban magas az L-triptofán nevű aminosav mértéke, ami segíti az alvást. Ennek az az oka, hogy a triptofán hozzájárul a szervezetben a szerotonin és melatonin előállításához – ez két neurokémiai anyag segít szabályozni az alvási ciklust.

A tökmag tehát tele van fontos tápanyagokkal, például rostokkal, ásványi anyagokkal és antioxidánsokkal, amelyek elősegítik a szervezet számos folyamatának működését. Ha tökmagot adsz az étrendedhez, az segíthet a szervek, például a szív és az erek zökkenőmentes működésében, és javíthatod általános egészségi állapotod.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra