Eddig kevéssé láttuk az emberi ürülékben az energiaforrás vagy üzemanyag-alternatívának a lehetőségét, miközben a tudományos világban már régóta jelentős erőfeszítéseket tesznek és komoly kutatásokat végeznek az ember ökölábnyomának csökkentésére, valamint alternatív energiaforrások felkutatására.
Lehet, hogy a megoldás mindig is az orrunk előtt hevert?
Az éghajlatváltozásban is szerepet játszó globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2,5%-át a kereskedelmi repülés adja, melynek megreformálására egyes kutatók most érdekes javaslattal rukkoltak elő.
Alternatívák
2022 márciusában egy A380-as, a világ legnagyobb kereskedelmi forgalomban lévő airbusa vitt véghez tesztrepülést teljes mértékben fenntartható repülési üzemanyaggal (sustainable aviation fue, SAF) működtetve, 2023 novemberében pedig a Virgin Atlantic 787 elsőként repült át az óceán felett 100%-ban SAF felhasználásával. Míg a 2022-es járat többnyire főzőolajjal ment, az új ötlet most az emberi végtermékből kíván hasznot húzni.
Miért is ne?
„Az emberi hulladék használható tüzelőanyaggá alakításához a Firefly a hidrotermális cseppfolyósításnak nevezett módszert alkalmazza, amely a nedves hulladékok esetében jó. A nagy nyomás és a hő kombinálásával a szennyvizet szénben gazdag bioszénné (növénytrágyaként használható por) és nyersolajjá alakítja” – adja hírül a CNN.
Az ürülék lehetséges érdemei a repülésben
A kutatások értelmében az emberi ürülék és szennyvíz átalakításából nyert új potenciális üzemanyag ugyanúgy ég, mint az eddig használatban lévő üzemanyagok, és károsanyag-kibocsátása sem jelentéktelenebb, de a Cranfield Egyetem által végzett életciklus-elemzés szerint mégis 90%-kal alacsonyabb szénlábnyoma van, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyagnak.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés