Tényleg az emberi ürülék jelentheti a megoldást a légszennyezési károkra?

GettyImages-1413366462
Olvasási idő kb. 3 perc

A bolygó minden lakott területén nagy mennyiségben felgyülemlő emberi ürülék és szennyvíz mindeddig kiaknázatlan potencia volt. Most forradalmi változás állhat be abban, hogyan tekintünk a végtermékre.

Eddig kevéssé láttuk az emberi ürülékben az energiaforrás vagy üzemanyag-alternatívának a lehetőségét, miközben a tudományos világban már régóta jelentős erőfeszítéseket tesznek és komoly kutatásokat végeznek az ember ökölábnyomának csökkentésére, valamint alternatív energiaforrások felkutatására.

Lehet, hogy a megoldás mindig is az orrunk előtt hevert?

Az éghajlatváltozásban is szerepet játszó globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2,5%-át a kereskedelmi repülés adja, melynek megreformálására egyes kutatók most érdekes javaslattal rukkoltak elő.

Az ötlet megreformálhatja a légi közlekedést
Az ötlet megreformálhatja a légi közlekedéstJasmin Merdan / Getty Images Hungary

Alternatívák

2022 márciusában egy A380-as, a világ legnagyobb kereskedelmi forgalomban lévő airbusa vitt véghez tesztrepülést teljes mértékben fenntartható repülési üzemanyaggal (sustainable aviation fue, SAF) működtetve, 2023 novemberében pedig a Virgin Atlantic 787 elsőként repült át az óceán felett 100%-ban SAF felhasználásával. Míg a 2022-es járat többnyire főzőolajjal ment, az új ötlet most az emberi végtermékből kíván hasznot húzni.

Ha főzőolajjal sikerült, miért is ne sikerülne emberi ürülékből?
Ha főzőolajjal sikerült, miért is ne sikerülne emberi ürülékből?Aaron Foster / Getty Images Hungary

Miért is ne?

„Az emberi hulladék használható tüzelőanyaggá alakításához a Firefly a hidrotermális cseppfolyósításnak nevezett módszert alkalmazza, amely a nedves hulladékok esetében jó. A nagy nyomás és a hő kombinálásával a szennyvizet szénben gazdag bioszénné (növénytrágyaként használható por) és nyersolajjá alakítja” – adja hírül a CNN.

Az ürülék lehetséges érdemei a repülésben

A kutatások értelmében az emberi ürülék és szennyvíz átalakításából nyert új potenciális üzemanyag ugyanúgy ég, mint az eddig használatban lévő üzemanyagok, és károsanyag-kibocsátása sem jelentéktelenebb, de a Cranfield Egyetem által végzett életciklus-elemzés szerint mégis 90%-kal alacsonyabb szénlábnyoma van, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyagnak.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek