Az elektromos autók kapcsán leginkább a tűz- és robbanásveszély miatt szoktak aggodalmak felmerülni, van azonban egy másik, kevésbé közismert veszélyforrás, amivel sokan nincsenek tisztában. Utasaik számára ugyan kétségkívül biztonságosabbak ezek a járművek, tanulmányok szerint nagyobb kockázatot jelentenek más közlekedőkre nézve.
Az ütközések során nem nagyobb a tűzveszély
Jingwen Hu több mint két évtizede kutatja a járművek biztonságát, különösen tekintettel a biomechanika kérdésére. A szakértő szerint az elektromos és a belső égésű motorral felszerelt járművek ugyanolyan töréstesztelési eljárásokon esnek át. A vizsgálatok során felmérik a tűzveszélyt is, vagyis, hogy a lítiumion-akkumulátorok okozhatnak-e robbanást.
Az Insurance Institute for Highway Safety által végzett ütközési tesztek során egyetlen esetben sem tapasztaltak tüzet.
Az elektromos járművek egyik sajátossága, hogy az alsó részükben elhelyezett masszív akkumulátorcsomagoknak köszönhetően más autókhoz képest sokkal nehezebbek, illetve alacsonyabb súlyponttal rendelkeznek. Ez drasztikusan csökkenti a borulásos balesetek valószínűségét, amelyeknél magasabb a halálozási arány.
Ráadásul az ütközési dinamika azt diktálja, hogy amikor két jármű karambolozik, a nehezebb egyértelmű előnyben van, mivel nem lassul le olyan hirtelen, ami erősen összefügg az utasok sérülékenységének kockázatával.
Az elektromos autók a legmodernebb biztonsági technikákkal vannak felszerelve a fejlett energiaelnyelő anyagoktól kezdve a különféle ütközést elhárító rendszereken át a továbbfejlesztett biztonsági övekig és légzsákokig. Ezek együttesen tovább erősítik az utasok védelmét.
Az elektromos járművek súlya veszélyt jelent másokra
A súlyra visszatérve, miközben az jelentős előny az utasok védelmében, egyben azt is jelenti, hogy a balesetek során más járművekre hárul az a teher, hogy több ütközési energiát nyeljenek el.
Vegyünk csak egy olyan forgatókönyvet, amikor egy kis szedán ütközik egy nehéz teherautóval. A szedánban ülők mindig nagyobb sérülésveszélynek vannak kitéve.
A tanulmányok a járművek „agresszivitását” a többi járműben okozott kár mértéke alapján határozzák meg, és a nehezebb járműveket szinte minden esetben agresszívebbnek tekintik. Ez elmondható az elektromos autókról is.
Ezen túlmenően a nehezebb elektromos járművek – különösen a pickupok – esetleges becsapódása új kihívásokat tartogat az autópályák védőkorlátjának tervezésénél is. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a szinte hangtalanul suhanó elektromos autók olyan szempontból is veszélyesebbek a gyalogosok, kerékpárosok és más közlekedők szemszögéből, hogy közeledésüket nehezebb észlelni.
„Miközben az elektromos járművek biztonsági előrelépésnek számítanak az utasok vonatkozásában, kulcsfontosságú, hogy elismerjék és kezeljék azokat a biztonsági aggályokat, amelyeket másokra nézve jelentenek az utakon. Úgy gondolom, hogy a technológiai fejlesztések elsődleges katalizátorként szolgálnak majd az elektromos járművek előtt álló biztonsági kockázatok leküzdésében. A könnyű anyagok, a hatékonyabb érzékelő technológiák, a biztonsági algoritmusok és a továbbfejlesztett biztonsági övek, légzsákok kulcsszerepet játszanak majd ezen kihívások kezelésében” – vélekedett a kutató.
Érdekel az is, hogy miért gyulladnak ki egyes elektromos járművek? Erről ide kattintva olvashatsz bővebben.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés