Már szinte természetes jelenség, hogy a cégek grafológust alkalmaznak a meghirdetett állásra pályázók kiszűrésére. Újabban azonban nem a szokásos első vagy második interjú során kérnek a jelentkezőtől írásmintát, hanem magát az önéletrajzot kérik be kézzel írott változatban. Az első interjú lehetősége pedig ennek értékelésétől függ.
Felvetődött a kérdés, hogy az elemzés során vajon nem kerül-e ki rólunk túl sok intim információ. A cikkünkhöz megszólaltatott, a témában jártas íráselemző szerint a válasz elvileg: nem, hiszen a grafológus a munkáltató előtt sem szexuális identitásról, sem magánéleti, érzelmi vagy egészségügyi állapotról nem beszélhet, s nyilván ezt nem is teszi. Többnyire inkább arra szolgál az íráselemzés, hogy az erősségeket, a pozitív tulajdonságokat és az álláshoz szükséges kompetenciákat felmérje. Utóbbi különösen akkor fontos, ha erről nem is beszél maga az álláskereső jelölt, mert nem találja fontosnak.
A lelked az írásodban
Nyilván írásképünkön meglátszik, hogy manapság egyre ritkábban írunk kézzel, nem gyakoroljuk a betűk formálását, s elszoktunk attól, hogy tollat tartsunk kezünkben. Ahogy az is, hogy melyik kezünkkel írunk, van e sérülés a kezünkön, vagy hogy melyik országban tanultunk meg írni.
Sőt, az aktuális pszichés állapotunk, és minden minket érő esemény kivetődik a kézírásunkra, így a tartós munkanélküliség is. Ez is magyarázata a többfajta írásmódunknak. Egy sok írásmintát látott, szakavatott szem, jól el tudja különíteni a pillanatnyi hangulati befolyásoltságot, a tényleges írásszokástól. Ha azonban egy, a témában inkább csak hobbiszinten járatos ember tipologizál, nem árt tudnunk, hogy milyen sémák mentén, és pontosan mit is vizsgál. Sokszor talán ezen múlik, hogy a beküldött, kézzel írott önéletrajzunkra, másnap csörög-e a telefonunk.
Agyból írunk
A grafológusok legalábbis azt mondják, hogy a kézírás agyból jön, tehát képtelenség odafigyelni hosszabb távon az ideálisnak titulált paraméterek alkalmazására. Azonban tartós figyelemmel és tudatosan, mégiscsak befolyásolhatjuk az eredményt. Míg az íráselemző legalább 140 jellemzőt vizsgál a szövegben, addig az emberi psziché csak 7-9 jegyet tud egy A/4-es papíron tudatosan megváltoztatni, s azt következetesen végigvinni. Azért mi összeszedtünk néhányat, amit érdemes kiaknázni.
Miről árulkodnak betűink?
Legfőképp bizonytalanságunkról. Ennek legszembetűnőbb jele, amikor a papírt teljesen teleírjuk, még a margókat sem vesszük figyelembe. A betűk mérete, a sorok iránya és azok egymástól való távolsága pedig állandóan változik. Pontosan olyan kuszán és bizonytalanul, ahogy a lelkiállapot is. Ez különösen a tartósan munkanélkülieknél figyelhető meg. Ha balra dőlnek a betűk, az mindig a múltba való visszatekintgetésről, esetleg a múlt lezáratlanságáról szól, míg a jobbra dőlő szavak azt fejezik ki, hogy a jövőtől várjuk a sürgető megoldást egy problémánkra.
Mielőtt megnézünk néhány beszédes betűt, érdemes tudni, hogy a grafológia három zónába osztja a betűk írását. A felső a szellemiségről , a középső mindennapjainkról, és az alsó zóna ösztöneink kifejezéséről mesélnek. Attól függően, kinek melyik zónája a hangsúlyosabb, ezek mentén sorolhatók különböző kategóriákba.
Ha kövér a-t írsz, tied az állás
„a": énkép betűje, a munkához való viszonyunkról árulkodik. A kicsi, szűk „a" betű szorongást, pesszimizmust, kétségbeesettséget tükröz. A kövér, horpadásmentes „a" mutatja önbizalmunkat és az újra való nyitottságunkat.
„e": nyelvünk leggyakrabban használt betűje, s egyben szellemi önértékelésünk indexe. Megmutatja, hogy tisztában vagyunk-e szellemi értékeinkkel, nem becsüljük-e túl, vagy alul magunkat. Ha utóbbi áll fenn, akkor az „e" lapos, a felső félkör szinte teljesen hiányzik.
„g": nemcsak önértékelésünk, de szexualitásunk betűje is. Ha a betű hurok nélkül, vonalban fejeződik be, meg nem élt, elfojtott szexualitásról vall. A kampóban, horogban végződő szár ennek ellenkezőjéről, a nagy szexuális étvágyról árulkodik. A szerelmi harmóniára való igényt és készséget jelzi, ha a betű egy 8-ra hasonlít.
„gy": kétjegyű betűként a párkapcsolatról való gondolatainkat tükrözi, ahol a „g" az író, míg „y" a társa. Ha távol vannak egymástól a betűk, lelki, szexuális eltávolodásra utalhat, ha a „g" mellett az „y" sokkal alacsonyabban van, az a társ lenézését jelenheti. Ha az "y" 3-os hasonlít, akkor fennáll a titkos harmadik lehetősége.
„k": a munka és a kreativitás betűje. Arról beszél, hogy a munkavégzés területén tervező, vagy inkább kivitelező típusú ember. Ha a betű középső zónájában nagy hurok van, s a felsőben csak jóval kisebb, akkor az illető igényli a vezetést, kevés fantáziával bír. Ha a felső hurok nagyobb a középsőhöz képest, az kreativitásra és nagy ötletekre vall, de nem biztos, hogy meg is valósítja azokat.
„l": az ismeretek és tudás betűje. Arról informál, hogy mennyire szeretünk tanulni, új ismerteket szerezni. Nemcsak tudásunk szélességét és mélységét, de biztonságát jelzi. Pedagógus betűnek is nevezik, mert megmutatja, hogy tudásunkat képesek vagyunk e másoknak átadni. A nagy, felfújt hurok tudálékos emberre vall, a hurok nélküli hosszú vonalú „l" arra utal, hogy az író fél kimutatni környezetének a tudását.
„o": szintén önértékelő, én-kép betűnk. Megmutatja, hogy mások, mennyire látnak minket teljes, harmonikus embernek. A telt, kerek „o" a jó közérzetet tükrözi, a deformált, törött, vagy szögletes „o" pszichés sérüléseket jelez.
„r": az egyensúly, siker betűje. A karrier utáni vágyat, vagy épp annak hiányát mutatja. A karrierista, ambiciózus típus a betű végvonalát jó hosszan elnyújtja.
„s": az én, mint munkaerő betűje. A széles "s" betű jó munkabírást, akár munkamániát is jelezhet, a keskeny pedig alacsonyabb terhelhetőséget, kisebb munkateljesítményt.
„t" és áthúzása: a vezetői képességről, a másokon való uralkodás mértékéről beszél. Ha hiányzik az áthúzás: határozatlan, másokat lebecsülő és gyenge jellemre utal. Ez nemcsak akarati, de fizikai gyengeséget is jelenthet. A kimerült emberek például nem húzzák át a „t" betűt.
A betű alsó harmadában lévő áthúzás, önállótlan, irányítást igénylő személyiségről vall, aki túlzottan alulbecsüli saját képességeit. A magas áthúzás pedig az önmagával maximálisan elégedett, büszke, fölényes, mások véleményét semmibe vevő ember sajátossága.